Frisse orgelwind in Nederland!

  • kees-weggelaar

    Hoi Wim,

    Kijk niet gek op, als zoiets inderdaad gebeurt. Puur naar de feiten gesproken komen dit soort orgels in het zog van de monumentale waardering. Zeker als het aan de NOF ligt. We hoeven nu niet alle electro-pneumatische Van Leeuwens, Verschuerens, Pelsen en Vermeulens op te sparen, maar met het verstrijken der jaren gaan ook de scherpe kantjes der ideologische tegenstellingen slijten, en krijg je ook op de vroeg 20e eeuwse orgels een betere kijk. Niet elk “verval-orgel” blijkt dan een vervalorgel te zijn.

    We hoeven alleen maar te kijken naar het orgel in de Amsterdamse Maarten Lutherkerk (vroege Flentrop) of de Amsterdamse Jeruzalemkerk (Furtwangler & Hammer). Bioscooporgels zijn, zacht gezegd, niet m'n grootste liefde, maar om zekere monumentale feiten kan men niet heen.

    Het voortreffelijke boek van Cor L. Doesburg getuigt van een gezonde distantie, en het objectief opdissen van feiten, “normen & waarden” zowel over het Marcussen NCRV Sweelinck-orgel, als ook (zeker in die dagen) minder gewaardeerde orgeltypen. Ook het orgel van de Amsterdamse Agneskerk staat in de waarderingspicture. Persoonlijk ken ik toch echt wel betere orgels in z'n soort…… Mag ik misschien niet zeggen;doe't lekker toch!

    Maar in alle eerlijkheid, had men vroeger ook geen meesterbouwers en suspecte knoeiers? Zie orgelhistorie.

  • karien

    Over Gerrit Wielenga, voor de geïnteresseerden: hij was mijn vader. De CD “Psaumes” is kort na zijn dood geproduceerd. 

    boeijenga muziek.

    in een mooi ontworpen doosje. als jullie meer willen weten over mijn vader dan kan je mij mailen: wielengakarien@gmail.com.

    Vriendelijke groeten, Karien