Frisse orgelwind in Nederland!

  • Wim Verburg

    Er is al een frisse orgelwind gaan waaien in ons land, doordat de orgelwereld de romantiek (incl. het impressionisme) heeft herontdekt.

    Ook in de kerken wordt de orgelromantiek inmiddels weer een beetje gewaardeerd, denk ik zo. Ik kan nu diverse romantische orgelwerken voor en na de kerkdienst spelen zonder dat mensen gaan verlangen naar Bach en zijn tijdgenoten. Kerkgangers horen van mij regelmatig muziek van Karg-Elert (ook zijn koraalbewerkingen) J. Jongen, C. Franck, Ch. M. Widor, koraalvoorspelen van Max Reger….. Toch vergeet ik het barokke repertoire ook niet!

    Groeten,

    Wim V.

  • jaco

    Volgens mij moet in Nederland het eerste orgel waar je zowel Bach als Widor naar tevredenheid kan vertolken nog worden uitgevonden….

  • Tux

    Kun je je mening ook onderbouwen? Denk bijv. 'ns aan een uitspraak van Gustav Leonhardt:

    “Wanneer een uitvoering overtuigt kan ze authentiek worden genoemd”

    We lezen het wel ….

  • Jonathan

    Kom eens luisteren in de Grote Kerk van Dordrecht…

  • Jonathan

    jaco schreef:

    >

    > Volgens mij moet in Nederland het eerste orgel waar je zowel

    > Bach als Widor naar tevredenheid kan vertolken nog worden

    > uitgevonden….

    Kom op zondagmorgen eens luisteren in de Grote Kerk van Dordrecht! Vaak voor de dienst een werk van Bach, en na afloop gerust een stuk van Vierne… Beide overtuigend (ligt natuurlijk ook aan organist Cor Ardesch.. :))

  • kees Weggelaar

    1.

    Nooit is de romantiek echt “weg geweest” Op het hoogtepunt van de “Neo-Barok”

    behandelde Harry Mayer in het KNOV-blad werken van Reger en Vierne.( Maar ook o.m. Messiaen, , Kees v.an Baaren. en de vroege Manneke)

    Wel traden zowel het serialisme, als de “Authentieke practijk” tegellijertijd sterk op de voorgrond. We kunnen/konden in beide gevallen wel degelijk van “frisse (zo niet soms: zeer koude) winden”.spreken. De verbale oorlogen waren scherp in die dagen (en nog steeds) Het authenticisme (= eerst Neo-Barok, en daarna Historisme) keerde zich tegen de Romantiek en de industrie-orgelbouw. Ook het serialisme verachtte de tonaliteit. Hyper“modern”en Hyper “Oud” keerden zich dus tegen de conventies uit die jaren.

    2.

    Herwaardering van de Romantiek, en ook het uitstekend afgewogen vraagstuk: “Is elk vroeg 20-ste euwse orgel een vervalorgel???” geven zeker geen frisse wind, alswel een objectieve en goede kijk op instrumenten en hun muziek uit het iets nabijere verleden. Ook tonaal componeren mag weer. Nu echter wordt door de jongere generaties denigrerend gesproken over “de Modernisten”. Schoenberg: een soort 20ste eeuwse vergissing.". Dat is dus arrogantien van de andere kant.(Algemeen bedoeld!!) Het feit, dat jongere (organisten-)generaties organisten hun kijk op de romantiek geven is een prima zaak.

    3.

    We moeten ook niet vergeten, dat de “authenticisten”behoorlijk aan het opschuiven zijn in de geschiedenis; was het in de 20e eeuw de renaissannce + Barok, die onder de loupe ging:Nicolaus Hanrnoncourt vroeg aan het concertgebouworkest 5 repetities voor: Johan Strauss…(!) De orkestleden lachten hem vierkant uit aanvankelijk, maar na 5 reptities bekeken ze Strauss wel heel anders. Wat te denken van het vraagstuk: Debussy: op een Steinway of een Erardvleugel???

    4

    Practijkvoorbeeld: Albert de Klerk speelde doodgemoedereerd Franck op het Mullerorgel in de Oude Bavo, zijnde daar stadsorganist.Ook in de 60er jaren.

    5..

    Vertalen ( in registraties) is een “must”in Holland. Dat is een muzikale uitdaging.

    We zijn niet al teveel verwend met “authentiek-romantische”orgels, hoewel…….

    Een authentiek ijkpunt (geen dogma) in wat voor bouw-/muziekstijl dan ook, is prima. Kan dus ook naar “vertaalregistraties” op een ander orgeltype inspirerend werken. We weten allemaal wel, “Heures mistyques”van Boellmann op een koororgel uit `1511 in Alkmaar niet werkt……

    6.

    Kortom: de schijnwerpers zijn veranderd; hevige zaken uit de vorige eeuw worden anders benaderd, of zijn tot een verzadigingspunt gekomen; zolang echter de “Romantiek”door gewetensvolle en getalenteerde musici ter hand wordt genomen, kunnen de liefhebers en luisteraars zelf wel beoordelen, wat kwaliteit heeft of niet.

    . Tux schreef:

    >

    > Kun je je mening ook onderbouwen? Denk bijv. 'ns aan een

    > uitspraak van Gustav Leonhardt:

    > "Wanneer een uitvoering overtuigt kan ze authentiek worden

    > genoemd"

    >

    > We lezen het wel ….

  • Tux

    Ik heb heel goede herinnering aan Dordrecht, de tijd van Arie J. Keijzer wel te verstaan ….

  • Jonathan

    Helemaal mee eens. Met daarbij de opmerking dat de huidige organist niet voor Keijzer onderdoet.

    Tux schreef:

    >

    > Ik heb heel goede herinnering aan Dordrecht, de tijd van Arie

    > J. Keijzer wel te verstaan ….

  • Tux

    Dat denk ik wel: gezien de indrukwekkende staat van dienst van Arie J. Keijzer.

    Ik noem slechts het winnen van ‘Haarlem’ in ‘64 (Bert Matter als gedoodverfde favoriet niet), de concertseries in ’De Doelen' (3x Bach compleet?, alles van Franck/Vierne/Widor/Messiaen), 30+ jaar hoofddocent conservatorium en een enorm compositie-oeuvre (ook voor bijzondere gelegenheden als 700 jaar R'dam, de Watersnoodramp herdenking).

  • Jonathan

    Het gaat me bij