Wie is in Tollebeek geweest?

• William

Jaap Bos schreef:

> Heb net in de Orgelvriend het artikel over Dorthy de Rooij

> gelezen. Véértig jaar op één plekje je functie als organist

> uitoefenen. Gewoon roeien met de riemen die je hebt.

Ja, en wàt voor plek! Een bescheiden orgeltje in een soort kloosterkapel. Dàt noem ik nou dienstbaar zijn. Niks uitleven: gewoon bescheiden blijven, goed werk leveren op je eigen plekje. Jij in jouw klein hoekje en ik in ‘t mijn’.

• Aart

Als we het toch over nepperts hebben weet ik nog wel een alternatief wat momenteel (volgens mij dan) op eenzame hoogte staat. Luister en oordeel zelf en geef eens een reactie:

http://www.organartmedia.com/sounds/vollenhove/Bach-Toccata-BWV565.mp3

• Nico van Duren

Nou ja bescheiden orgeltje…….

Toch nog 27 stemmetjes…

Foto: Piet Bron

http://195.108.118.111/orgbase/e/Eindhoven%20-%20Augustijnenkerk%201.jpg

• Joost

Marian Sijtsma schreef:

> Ik (wij) als organisten gaan ons hiervoor hard maken want zeg

> nou zelf: een kerkdienst begeleiden is prachtig maar dan wel

> op een orgel waarin je je helemaal kunt uitleven.

Als je met deze instelling op de orgelbank zit tijdens de ere(!)dienst, vraag ik me oprecht af of je wel op je plaats zit. Als organist vervul je daarin een dienstbare taak (dat is trouwens iets anders dan onderdanig) waarin ik “jezelf uitleven” niet echt vind passen.

Trouwens, als je niet (meer) tevreden bent met je eigen orgel, wat houdt je dan tegen om te solliciteren naar een functie met een groter orgel? Deze manier van “upgraden” vind ik dan toch wat natuurlijker dan het “pimpen” van je eigen orgel.

• Wim Verburg

Nou… een beetje uitleven mag wel hoor… Dienstbaarheid moet niet zover gaan dat het saai en futloos wordt bij het spelen. Je kan een orgel een beetje vergelijken met een woning (wel een rare vergelijking, maar zo kan ik het tenminste duidelijk maken)

In een woning wil je ook spontaan kunnen leven en je prettig kunnen voelen.

En zo is het ook met orgels en orgelmuziek: je moet je er prettig bij kunnen voelen, en het orgel moet je - in principe - ervoor de middelen kunnen verschaffen.

Maar ik vind niet dat men een orgel moet optrompen door er een heleboel elektronische “registers” in te proppen. Hooguit een enkel ontbrekende stem aanvullen, maar niet méér dan dat. Wie een enorme stemmenbank toevoegt verandert in feite het karakter van het orgel. Hij zegt in feite tegen het orgel: zoals je nu bent, ben je niet goed of niet goed genoeg.

Ook op kleinere orgels is het mogelijk om je uit te leven. Daar is echt geen kathedraalsound voor nodig!!!

• Joost

Oké Wim, het hangt inderdaad af van wat je onder “uitleven” verstaat. In de goede zin van het woord wordt het dan meer “er uit leven”… En dat kan zeker ook op een klein orgel! Bovendien: in de beperking toont zich de meester!!

• Redactie Kerkorgelprikbord

Vrijdag 6 oktober was het dan zover dat niemand minder dan Martin Mans zijn concert gaf in Tollebeek. Het was dan verheugend voor de sinds kort opgerichte orgelconcertcommissie dat er veel belangstelling was. Vanaf 19.00 uur waren de eerste belangstellenden al aanwezig en konden deze ,voorzien van koffie, even rustig rond kijken en kennis maken met de kerk / het orgel en de organist. Het was een heel gezellig en ontspannend gebeuren. Om 20.00 uur begon het concert en kon de organisatie tevreden zijn met c.a. 150 bezoekers.

Martin Mans begon zijn concert met Amazing Grace tot ieders verbazing wist hij o.a. de doedelzak uit het orgel te ‘toveren’ . Hij nam ons ook mee naar een Meditatief moment en verder met Mozart, schitterend! Zelfs de Spaanse trompetten klonken en verder in het programma, hij vertelde zelfs het een en ander over de mogelijkheden van dit orgel en kwam met het ons allemaal wel bekend LUNA . Gezongen is dit prachtig maar zoals Martin zelf zei op het orgel is het nog mooier. En het was ..schitterend. Het concert werd officieel besloten met Mars in Bes (A.van der Sloot). Toen hij zijn muziek pakte en iedereen kon zien dat dit stuk al veel ‘geleden’ had voegde Martin hieraan toe dat dit een erfenis was van zijn opa. Schitterend. Na de toegift werd het concert afgesloten met een improvisatie van Ere Zij Aan God De Vader met aansluitend samenzang .

Na afloop was er nog een drankje voor ieder die nog even wilde napraten en kon men CD`s kopen en Martin bedanken. De organisatie kan terugzien op een zeer geslaagde avond en richt zich op het volgende concert 3 november; Dub de Vries samen met SONORE . En dit is een Europees primeur !!!

Vasile Raduce-panfluit

Liselotte Rokyta-panfluit

Arie Horst-piano

Dub de Vries op het hybride orgel

De organisatie weet dat € 10,00 entree niet niks is maar u krijgt er ook veel voor terug! En ………alles is betaald!! Koffie /drankje etc. ……..GRATIS ! En zo maak je vrienden.

Kijk ook eens op de website :

www.MartinMans.nl

www.DubdeVries.nl

P.S.: er was een concertbezoeker die nog nooit van Tollebeek had gehoord (kwam uit Tolbert) maar haar tom-tom wist de weg te vinden. En zo waren er meer, het publiek kwam o.a. uit Leeuwarden/Zierikzee/Wezep/Lemelerveld/Utrecht/etc.

Tollebeek staat op de kaart met HET EERSTE HYBRIDE ORGEL van Nederland!

Bron + foto’s: Tollebeek.nl door M. van de Weerd

• Minne Veldman

Schitterend…

• Jaap Bos

Redactie Kerkorgelprikbord citeerde een niet nader genoemde krant:

>

> De organisatie weet dat € 10,00 entree niet niks is maar u

> krijgt er ook veel voor terug! En ………alles is betaald!!

> Koffie /drankje etc. ……..GRATIS ! En zo maak je vrienden.

>

> Tollebeek staat op de kaart met HET EERSTE HYBRIDE ORGEL van

> Nederland!

“En zo maak je vrienden” ??

Ergens heb ik wel waardering voor de vasthoudendheid. Het doet me een beetje denken aan een heel oud gezegde: “Liegen is vermoeiend, je moet namelijk voortdurend onthouden wát je hebt gelogen”.

“Men” daar in Tollebeek maakt mij niet wijs dat het nog steeds niet doorgedrongen is dat Tollebeek absoluut niet het eerste hybride orgel is. Zelfs niet als je het in hoofdletters uitroept.

Ik citeer maar eens een Amerikaanse organist:

I'm getting heavier as I get older because there's a lot more information in

my head.

J.B.

• Redactie Prikbord

Restauratie kerkorgel Tolbert25DVHN | Gepubliceerd op 28 september 2015, 15:00 TOLBERT - Het Hess-kabinetorgel van de kerk in Tolbert wordt gerestaureerd. Orgelmakerij Van der Putten uit Finsterwolde voert de klus uit.Twee jaar geleden verhuisde het uit 1792 daterende orgel naar Tolbert. Voordien stond het instrument jaren ongebruikt in een conferentiecentrum in Den Dolder.Vorig jaar is begonnen met het inzamelen van geld voor de opknapbeurt. De kosten bedragen 54.000 euro. Daarvan is 80 procent binnen.