Tollebeek heeft precies 8 registerknoppen, beste Jan!
Jan V schreef:
Wat bedoel je met “misschien was het concert daarom wel zo geslaagd.”
Volgens mij was het zo geslaagd omdat daar alleen mensen gaan luisteren die vóór dit soort nep zijn. (“Geilen” op registerknoppen ipv op klank)
Jan (die er ook niet bij was, en misschien wel een nog meer uitgesproken mening over nepperts heeft)
Hallo Jan,
Als je op het concert aanwezig geweest was, dan had ik je reactie wellicht wel serieus genomen. Het is dus bijzonder dat je vanachter je pc kan concluderen dat daar alleen mensen gaan luisteren die vóór dit soort nep zijn en “geilen” op registerknoppen ipv op klank.
Het is een smakeloze bijdrage die geen enkel nut dient en ook niet onder dit topic thuis hoort.
Groeten,
Hanno Bosch
Het is ook geen neporgel. Het is een echt pijporgel, aangevuld met electronica.
Ik ben er niet geweest, al had ik er graag willen zijn. Wel heb ik een aantal reacties gehoord van mensen die er wèl zijn geweest. En die reacties zijn zeer divers. Van extreem lovend tot uitgesproken negatief en van alles wat je daartussenin tegen komt.
Ik ben er niet geweest.
Ik ben ook niet per sé tegen elektronica in orgels….. Met de hand pompen is ook zo uit de tijd hè…
Maar nu even serieus: elektronische orgels gaan gewoon steeds beter klinken. In één adem zeg ik daarbij dat ik nog geen elektronisch orgel heb gehoord dat een GOED KLINKEND pijporgel kan evenaren. Maar helaas staat Nederland vol met minder goed klinkende pijporgels, uit bijv. de jaren vijftig en zestig.
Het orgel in Tollebeek ken ik niet, maar laten we wel wezen: het pijporgel is natuurlijk ook niet één van 's lands mooiste.
Het feit dat de elektronica goed bij het pijporgel past, kan betekenen dat de elektronica buitengewoon goed is, maar ook dat het pijpwerk gewoon niet zo heel erg spectaculair is.
De Allen stemmenbak ken ik niet; ik heb wel eens een Allen-orgel gehoord (uit 2004), en dat vond ik echt nergens naar klinken: de klank leek niet op een pijporgel, het had geen dragend vermogen, alleen “schreeuwend vermogen” in een straal van 2 meter rondom de boxen. Zeker niet mijn favoriet.
Nu woon ik in Zoetermeer, en ik heb geen auto, dus Tollebeek bezoeken zit er niet in.
Vrijdag ga ik wel naar een vergelijking van Monarke orgels met pijporgels in Waddinxveen. (Remonstrantse Kerk, 20.00 uur geloof ik).
Vriendelijke Groeten,
Jaco Weij
Marian Sijtsma schreef:
>
> Ik (wij) als organisten gaan ons hiervoor hard maken want zeg
> nou zelf: een kerkdienst begeleiden is prachtig maar dan wel
> op een orgel waarin je je helemaal kunt uitleven. En dat kan
> op dit Hybride orgel.
Heb net in de Orgelvriend het artikel over Dorthy de Rooij gelezen. Véértig jaar op één plekje je functie als organist uitoefenen. Gewoon roeien met de riemen die je hebt.
Je heerlijk uitleven begrijpt iedereen hier op deze website.
Leren roeien met de riemen die je hebt is óók een gave, denk ik dan, na het lezen van het verhaal over Dorthy.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?