Waarom?

• Niels

dat lijkt mij niet want prestant 2 voet is wel een heel andere stem dan een octaaf 2 maar ik snap je beredenering over de nederlandse zuinigheud :).

Misschien dat het te maken heeft met een sesquialter die je dan kan uitbreiden naar een cornet door de octaaf 2 erbij te trekken plus prestant 4.maarten schreef:

• R. Peters

Niels schreef:

>

> dat lijkt mij niet want prestant 2 voet is wel een heel

> andere stem dan een octaaf 2

??? Volgens mij exact hetzelfde register, alleen andere naam. “Octaaf” suggereert dat er op zijn minst een prestant 4 aanwezig is, waarmee de octaaf een prestantenkoor vormt. Een prestant 2 suggereert een zelfstandige stem. Maar de bouwwijze lijkt me identiek!

• Gosse

Dit begrijp ik niet: een Prestant 16 is toch veel duurder dan een Octaaf 2!

En op veel orgels komen op elk klavier 2 4-voeters voor!

Een reden die ik me eerder voor kan stellen is het ontstaan van hinderlijke verstemmingen bij klein pijpwerk, als de breedte van pijpen met dezelfde toon varieert. En in een groot orgel (in de hoogte) kan de temperatuuropbouw, en dus de toonhoogte behoorlijk gaan verschillen.

• Niels

een octaaf 2 voet is geheel anders geintoneerd dan een prestant 2 voet.

pak maar is een octaaf 4 voet en een prestant 4 voet deze zijn ook anders geintoneerd

• Gosse

Als een orgel een Prestant 4 en een Octaaf 4 heeft hebben deze een verschillende functie. Het komt maar zelden voor (zie bijv. Wim's pagina: het orgel van Adorp) dat een klavier zowel een Prestant 4 als een Octaaf 4 heeft. De Prestant zal meestal in het Rugwerk staan, terwijl de Octaaf in het Hoofdwerk, als aanvulling op de Prestant 8 voorkomt. Alleen al de ervaring van de organist: daarboven voor je, of daarachter je, gescheiden door een houten kast.

Ze hebben vaak wel dezelfde mensuur!

• MPBergink

Maarten,

Je hebt het bijna door! Orgels als die van Wageningen en Doetinchem zijn perfecte voorbeelden van de neo-barok. Uitgangspunt was in die tijd de prestant. Elk klavier werd voorzien van een prestant als hoofdregister. Ped 16, HW 8, RW 4 en BW 2. Daarom dus op het HW geen prestant 16 (want die heb je al in het pedaal) maar een quintadeen 16. Waarom geen octaaf 2 op het HW? Die zit inderdaad al in de mixtuur! Dus op zo'n orgel trek je op het HW alleen de prestant 8, octaaf 4 en mixtuur als plenum. (al dan niet met quintadeen 16 en/of tongen) Wil je toch met een octaaf 2 spelen, zul je op een ander klavier moeten spelen, of moeten koppelen.

Marc

• MPBergink

Niels schreef:

> Misschien dat het te maken heeft met een sesquialter die je

> dan kan uitbreiden naar een cornet door de octaaf 2 erbij te

> trekken plus prestant 4.maarten schreef:

Met dat verschil dat de sesquialter een prestantmensuur heeft en een cornet een fluitmensuur!

Marc