Stel: je mocht een eigen orgel laten bouwen...

• Wim

Er zijn mensen die een dunne subbas 16 in hun huiskamer hebben.

of quintadeen 16. Kijk maar op www.orgelsite.nl in de afdeling

huispijporgels……

een unit-orgel is natuurlijk in zekere zin ook een oplossing.

Bij ruimtegebrek zal een prestant 8 pas bij c0 beginnen.

Zo zijn er diverse unitorgels van Verschueren gebouwd. Kijk

maar b.v. op de orgelsite naar het orgel van het Stiltecentrum

Pax Christi in Utrecht.

Of het unitorgel in de Geref. Kerk van Maarn.

Groeten,

Wim Verburg

• TheCruiser

Een vriend van me heeft bij Van der Poel in Veenendaal een orgel besteld voor 20.000 euro… en dan heb je echt wel een instrument dat heel dicht bij een kerkorgel komt qua klank. Dus voor 25.000 euro moet er ook iets leuks besteld kunnen worden.]

Ik houd het echter bij mijn Johannus Opus20 en voor het echte genieten speel ik wel op een kerkorgel.

• andré

Hallo,

Bouwt U zelf de houten pijpen? Waar kan ik een mensuurtabel vinden en hoe dienen de pijpen gemaakt te worden? houtsoort?

Kunt U me wat verderop helpen?

Dank bij voorbaat

• R. Peters

Mensuren zijn o.a. te vinden in het bekende boek van Oosterhof/Bouwman, Orgelbouwkunde. Houtsoort lijkt me voor zelfbouw niet zoveel uit te maken, zolang het maar geen berke-, denne- of vurenhout is… Eiken is natuurlijk het mooist, of mahonie, maar ook duur. Grenen is een goed en goedkoop alternatief.

Overigens zou ik voor een huiskamerorgel niet zo gauw voor een unitorgel kiezen. Ik zou zeggen: aanvaard de beperkingen van de ruimte en de huiskamerakoestiek en bouw iets kleins - maar fijns. Liever een kleiner instrument met iets minder mogelijkheden dan zo'n gatenkaas-unit, die een overtrokken en gebrekkig klankbeeld biedt.

• Jan-Kees

Echte mensuurlijsten zijn niet echt te vinden in het bouw Orgelbouwkunde. Bij de vereniging Huismuziek zijn er uitgaven waarin andere (amateur-)bouwers hun kennis aan anderen overdragen door complete mensuurlijsten te geven van diverse registers. Bij deze vereniging is het trouwens ook mogelijk om een cursus te volgen waarin het bouwen van een (huis-)pijporgel behandeld en uitgevoerd wordt.

• Wim

Bij een zelfstandig pedaal is een unit-gedeelte helemaal niet erg: meestal wordt er maar één toets tegelijk ingedrukt, dan merk je de nadelen van het unitsysteem niet zo.

als je een subbas 16 plaatst, kun je c0-f1 halen uit een manuaalgedekt, en de overige twaalf pijpen bijplaatsen. Scheelt weer ruimte!!!

Groeten,

Wim V.

• R. Peters

Inderdaad, een unit-lade voor het pedaal is geen enkel probleem, is artistiek goed te rechtvaardigen.

Bij behoefte aan een 16' kan ook heel goed een 5 1/3' gedekt geplaatst worden, deze gecombineerd met een gedekte manuaal 8' levert de akoestische subbas op. De enige vrije pedaalstem is dan die kwint. Twaalf pijpen volstaan, de rest van de “subbas” kan door een octaaftranspositie van een gedekt 8' gemaakt worden. Scheelt enorm in ruimte, en het zou mijn keus zijn voor een huiskamerorgel, in plaats van die 12 “boomstammen” van een echte subbas 16'…