Stel: je mocht een eigen orgel laten bouwen...

• Gosse Benthem

In aansluiting op de beschouwingen wat het grootste orgel van Nederland is, en hoe een ideaal orgel eruit zou zien: Stel dat je bijv. 25.000 Euro te besteden had om een orgel te laten bouwen of te kopen voor jouw huiskamer; hoe zou die eruit zien? (ik ga met opzet een beetje krap zitten; ook 25.000 Euro is veel geld!)

• Anton

Sorry hoor, maar voor dat geld kocht ik een hele mooie Johannus of zo…

Tweedehands pijporgels kosten vaak -inclusief verhuizing en plaatsing- al meer!

vr. groeten,

Anton Lukassen

• Evert

Beste Gosse.

25000 euro is veel geld, maar je kunt ook boffen en daar was ik bij. Iemand had een pijporgel in de kamer staan en die moest er met spoed uit, anders gaat hij deze week nog in de allesbrander, zo zei de eigenaar. Het orgel staat nu dus bij die andere persoon boven, moest toch gedemonteerd worden en ik heb er al op gespeeld. In zijn woonkamer nog een Johannusorgel, dus die is niet meer boos te krijgen.

Vr.gr. Evert.

• Jan-Kees

Waarom een orgel laten bouwen?? Waarom nemen we niet zelf pen en papier ter hand om een ontwerp te maken van een orgel wat we zelf gaan bouwen? Dan kun je voor 25.000 euro een pracht van een huispijporgel bouwen.

Jan-Kees

• Aart Saly

Ik zou voor € 25.000 de volgende zaken aanschaffen:

- Een vet snelle PC met 1,5 Gb intern geheugen en een kwaliteits-soundcard (€ 1.500)

- Een kwalitatief goed versterkings en speakersysteem (€ 2.000 ?)

- Een ‘oud’ Johannes/eminent orgel met midi (€ 1.500)

- De applicatie Hauptwerk zie www.hauptwerk.co.uk (€ 100)

- De geluidsbank “The 1844 Organ of Peter and Paul Church” een 24-stemmig duits orgel (€ 225)

- eventueel andere geluidsbanken van andere orgels

Volgens mij ben ik dan totaal € 5.325 kwijt en hou ik dus een boel geld over. Bovendien heb ik een orgel wat qua geluid en realisme 2x beter klinkt dan het gemiddelde johannes of eminent orgel maar wat qua prijs beduidend lager zit met het voordeel dat je nooit meer een nieuw orgel hoeft te kopen (hooguit een betere/andere geluidsbank)

• Jan-Kees

Is het dan niet interessant om zélf een pijporgel te bouwen naar je eigen wensen en verlangens. Ik denk dat je voor 25.000 Euro zelf een pracht van een huispijporgel kunt bouwen. Er is pijpwerk genoeg te koop voor relatief weinig geld.

• Gosse Benthem

Jan Kees,

Blij met je opmerkingen; ben alleen benieuwd hoe het eruit zou zien.

Gebruik je kerkorgel- pijpwerk dat op een bepaald moment te koop is? (Kan ik je uit ervaring afraden; in een kerkorgel liggen verhoudingen heel anders dan in een huisorgel.)

Als ik een orgel zou moeten ontwerpen voor mijzelf zou ik bijv. maken:

Man. I Man. II

Bourdon 8' Bas Holpijp 8' (bas met Bourdon 8' gecomb.)

Bourdon 8' Disc Roerfluit 4'

Prestant 8' Disc Quint 2 2/3' Disc

Vox Humana 8' Disc (It.) Vox Humana 8' (Ned.)

Woudfluit 2' Bas

Woudfluit 2' Disc. Pedaal aangehangen aan I

Octaafkoppel (!) Manuaalkoppel

• A.Kruijf

Een kistorgel van klop met aangehangen pedaal evt. alleen met een holpijp 8 vt (+ 4 vt fluit).

• Jan-Kees

Ik ga zelf beginnen om een Unit-orgel te bouwen met de volgende dispositie

Ped.: Subbas 16', Gedekt 8', Prestant 4', Koraalbas 4'

Man I: Bourdon 16, Prestant 8, Holpijp 8, Fluit 4, Nasard 2 2/3, Oktaaf 2, Kwint 1 1/3

Man II: Prestant 8, Fluit 8, Fluit 4, Oktaaf 4, Kwint 2 2/3, Woudfluit 2

Koppel Ped-I, Ped-II, I-II

Tremulant

• Gosse Benthem

Kan je een Bourdon 16 en een Prestant 8 in een normale huiskamer kwijt? Zowel kwa ruimte als kwa geluid?