studeren op kerkorgels

  • Jan Marten de Vries

    Ik heb nu overigens niet te klagen met al zo'n 5 jaar twee 25%-banen bij de kerk en daarnaast op zelfstandige basis ook nog eens drie dagdelen in de kerkmuziek en omstreken.

    Het kan dus wel in Nederland! Je moet er alleen vreselijk je best voor doen (met de nadruk op vreselijk!). Dat zou niet moeten. Het kleine aantal kerkmuzikanten (gebruik ik liever dan -musici) dat hier te lande rondloopt wordt door omstandigheden naar het buitenland getrokken. En ik geef je, Claudia, geen ongelijk. Wie immers doet een complete vakstudie om er maar 10% van zijn brood te verdienen?

    Jan Marten

  • FH Veenstra

    Er zijn heel veel reakties over dit onderwerp, ik denk dat ik als buitenstaander niet overal iets van kan zeggen, maar ik wil toch iets vertellen:

    Mijn vader is al meer dan 29 jaar kerkvoogd in een Herv. Gemeente waar 1 van de weinige nog geheel originele Hinsz orgel staat. Hier kan niet iedereen zo maar op spelen, omdat er in het verleden wel eens iets kapot ging, maar later niemand iets van wist, het gebeurd natuurlijk niet zomaar. Met 1 van onze vaste organisten mag dit natuurlijk wel, een orgel is er om op te spelen, niet voor de pronk.

    Uiteraard kost het onderhoud van een orgel wel het een en ander, maar om dit van de organisten te vragen is niet goed.

    Kijk eens naar het orgel op www.planet.nl/~veen4441 en geef een reaktie.

  • Claudia*p

    Natuurlijk kan er iets kapot gaan zonder dat iemand er iets van weet. Het hangt er natuurlijk ook van de staat van het orgel af.

    Door invloeden van buitenaf: bijv. droogte, sterke temperatuurwisselingen enzo kan het gebeuren dat er iets in het orgel kapot gaat zonder dat er uberhaupt op gespeeld wordt. Helaas is het dan de organist die daar schuld van krijgt terwijl hij/zij daar verder niets aan kan doen.

  • FH Veenstra

    Dat kan ook gebeuren, maar als het orgel (zoals in dit geval) in zeer goede staat is, en de eigen organist erop gespeeld heeft en er is niets mis mee, daarna spelen enkele onbekende mensen erop, en dan blijk er iets kapot te zijn in het orgel, (een trompet-beker is geknapt) dan is dat wel heel verdacht.

  • snappenix

    Beste mensen,

    Wat ik nou niet begrijp is dat er eeuwen lang op orgels gespeeld wordt door allerlei verschillende organisten. De kennis van het orgel en de kennis van de restauratiekunde is alleen maar beter geworden. Een orgel is er om op te spelen, en zoals iemand al eerder zei geen pronkstuk, hoewel sommige orgels dat zeker kunnen zijn! Geef nu eens de jongere organisten de kans om zich te ontwikkelen, om zo de orgelcultuur te bewaren voor het verre nageslacht. Een goede organist weet hoe hij met zijn orgel om moet gaan als een ouder met zijn kind. Er gaat wel eens wat mis, maar dat is toch te herstellen? Dat gaat al eeuwen zo!

    Gegroet

    Snappenix

  • Koehoorn

    Wat is een redelijk bedrag? Derde op een kerkorgel met een goede achtergrond ( het bespelen van) zouden mijn inziens ook de gelegenheid moeten hebben om op een goed orgel te oefenen. Maar moeten diegenen dan ook in de orgelkast zelf jn?? Eigen gemeenteleden/ vaste organisten mogen in Otterlo Herv. kerk spelen. Een vergoeding voor derden is beter zodat er ook eens wat in het orgelfonds komt, wat veelal een ondergesneeuwd kindje blijkt. De kosten voor onderhoud, renovatie of een gehele vervanging liegen er niet om. Wat is rieel? 5,–/ uur ??

  • Jan Marten de Vries

    Het lijkt mij duidelijk: Wanneer iemand studeert voor een kerkelijke bevoegdheidsverklaring, hetzij een amateur (what's in a name?)- of vakdiploma, zal hij of zij zeker gratis gebruik mogen maken van het orgel. Het lijkt mij alleszins redelijk, wanneer de persoon in kwestie meer dan alleen maar incidenteel het betreffende orgel bespeelt, hem/haar daarvoor uit te betalen! Betaald studeren dus. Dat kan bij veel werkgevers; dat moet dus ook bij de kerk kunnen. Er is immers zo'n schrijnend gebrek aan kerkmusici, dat echt alle drempels weggehaald moeten worden: Op de tien kerken is er slechts één gediplomeerde organist!

    Voorwaarde is wel dat er daadwerkelijk een opleiding gevolgd moet worden.

    Helaas geeft bovenstaande situatie aan, dat er vaak in lokale kerken geen gediplomeerde organist is met alle gevolgen van dien.

    Ik ken de situatie in Otterlo niet, maar mijn advies is:

    Betaal een studerende per studie-uur 2 à 3 gulden.

    Laat de liefhebber (na gebleken geschiktheid) gewoon zijn gang gaan. Vraag eventueel een vrijwillige bijdrage. Wanneer het een uitermate belangrijk orgel betreft is 5,-/ uur misschien redelijk. Maar gelijke monniken, gelijke kappen: Dan moet een eventuele (vaste) organist die geen diploma's heeft en daarvoor niet studerende is hetzelfde bedrag betalen…..

    Veel succes.

    Jan Marten de Vries

  • G. Oberink

    Iemand in deze rubriek beklaagde zich erover, dat er een beker van een Trompet was “geknapt”. Ja, als wie dan ook een sleutel pakt en bij het pijpwerk kan komen houdt alles op. Ik werk in de piano- en vleugelbranche en dus tot op zekere hoogte verwant aan het mechanisch pijporgel durf ik te stellen, dat wanneer iemand (wie dan ook prof. of amateur) normaal registers uittrekt en toetsen indrukt er met dat orgel niets kan gebeuren. Zowel, is het niet best gesteld met dat orgel.