Het lijkt mij duidelijk: Wanneer iemand studeert voor een kerkelijke bevoegdheidsverklaring, hetzij een amateur (what's in a name?)- of vakdiploma, zal hij of zij zeker gratis gebruik mogen maken van het orgel. Het lijkt mij alleszins redelijk, wanneer de persoon in kwestie meer dan alleen maar incidenteel het betreffende orgel bespeelt, hem/haar daarvoor uit te betalen! Betaald studeren dus. Dat kan bij veel werkgevers; dat moet dus ook bij de kerk kunnen. Er is immers zo'n schrijnend gebrek aan kerkmusici, dat echt alle drempels weggehaald moeten worden: Op de tien kerken is er slechts één gediplomeerde organist!
Voorwaarde is wel dat er daadwerkelijk een opleiding gevolgd moet worden.
Helaas geeft bovenstaande situatie aan, dat er vaak in lokale kerken geen gediplomeerde organist is met alle gevolgen van dien.
Ik ken de situatie in Otterlo niet, maar mijn advies is:
Betaal een studerende per studie-uur 2 à3 gulden.
Laat de liefhebber (na gebleken geschiktheid) gewoon zijn gang gaan. Vraag eventueel een vrijwillige bijdrage. Wanneer het een uitermate belangrijk orgel betreft is 5,-/ uur misschien redelijk. Maar gelijke monniken, gelijke kappen: Dan moet een eventuele (vaste) organist die geen diploma's heeft en daarvoor niet studerende is hetzelfde bedrag betalen…..
Veel succes.
Jan Marten de Vries