studeren op kerkorgels

  • Alex Feijen

    Zoals op wel meer orgels zal gebeuren wordt ook het orgel bij ons Barneveld (gereformeerde kerk) gebruikt voor studie doeleinden, zowel door de eigen organisten als door derden.

    Momenteel is er bij ons een discussie gaande over de te betalen vergoeding door derden voor studie gebruik van het orgel.

    Graag zou ik reacties krijgen wat elders hiervoor voor gevraagd wordt.

    Alex Feijen

    Barneveld

  • W.M.A. van der Hoek

    Persoonlijk vind ik het verschillen om wat voor orgel het gaat. Is het een oud monumentaal orgel, dan is er voor het onderhoud wel wat geld nodig. Aan de andere kant vind ik dat als je de orgelcultuur in stand wilt houden, dan moet je als kerk ook meewerken om de organisten van de toekomst een kans te geven.

    Bij ons in de kerk mag iedereen vrij oefenen, maar persoonlijk vind ik dat je als student best een extraatje aan de desbetreffende kerk kan geven als blijk van waardering.

  • J.VAN ES

    GRATIS UITERAARD!!!!!!!1

  • Claudia

    Geld vragen voor het studeren op orgels is belachelijk. Natuurlijk brengt het extra geld in het laatje, maar denk eens een keer aan degene die op het conservatorium orgel studeren.

    Iedereen weet dat je het als student zijnde niet breed heeft. Nu heeft de orgelstudent ook nog een nadeel dat hij/zij niet anders kan dan in een kerk te studeren. Moet je deze studenten dan met nog meer studiekosten gaan belasten?

    Ik denk dat er in Nederland een heel verkeerd beeld bestaat over wat een organist nu eigenlijk is. Het is meer dan alleen dat uurtje op zondag.

    Zorg voor de toekomstige en huidige organisten. Straks zijn ze er niet meer!

  • Willem

    Een organist die graag in de kerk wil gaan studeren is hoogstwaarschijnlijk serieus bezig. Er zijn andere personen die in een kerkgebouw komen die daar veel minder pretenties hebben. Bovendien is het een slecht idee om daar geld voor te vragen.

    Een organist die serieus aan het studeren is, kent zijn verantwoordelijkheden wel. Bovendien is het veel beter voor een instrument om het regelmatig te bespelen. Daarnaast moet de kerk een stimulans zijn om mensen actief betrokken te houden, dus ook (aankomende) organisten.

    Geld vragen is mijns inziens een slechte ontwikkeling. Bovendien zal het nooit een post van betekenis worden op de begroting. Daarnaast heb je veel werk en extra belasting van de mensen die voor de sleutels en administratie moeten zorgen. Zou het niet beter zijn om deze tijd te besteden aan andere, voor de kerk echte belangrijke dingen (pastoraal werk, diaconie e.d.?)

  • Jan Marten de Vries

    Destijds (jaren 80) ben ik gestopt met een vakstudie kerkelijk orgelspel omdat er zat orgels waren, maar er nergens op deugdelijke instr. gespeeld mocht worden. “Meneer, dit orgel is net gerestaureerd! Er mag niet op gespeeld worden!” Of een zeer argwanend geprek in je eigen wijkgemeente: “denk er wel om ,dat je het orgel niet kapot maakt, hoor”

    Goed, ik ben dus nu cantor en nog het een en ander binnen de kerk. Maar deze boven geschetste gang van zaken, die zich nog steeds dagelijks afspeelt, is het gevolg van het feit, dat vakmanschap binnen de kerkmuziek bij de doorsnee kerkbestuurder niet op waarde wordt geschat. Resultaat: kneuzen; afzakken van het niveau; kerkmuziek is geen eerbaar beroep meer; geen studenten; exit kerkmuziek. Enkele goede plaatsen daargelaten. Doe er wat aan: Iedere serieus kerkmuziek studerende organist moet een bedrag ONTVANGEN per studie-uur. Ik denk hierbij aan zo'n 2 à 3 gulden. Laat maar eens zien, kerkbestuurders, dat de goede kerkmuziek jullie ter harte gaat! O ja, en dan niet de dienst gratis laten spelen; ook die naar behoren betalen. Misschien dat zo de schade ( op elke I/II en III gediplomeerde kerkmusicus zijn er 10 plaatsen!) nog iets beperkt kan worden.

    Jan Marten de Vries

  • Claudia

    Helemaal mee eens hoor. Ik ben om die reden geemigreerd naar Noorwegen.

    Hier betekend organist zijn, een 100% baan hebben. En dan niet bij 10 werkgevers. Nee, bij eentje.

    Even voor de info: voorbereidingen worden meegeteld, ook reistijd. Dit betekend dat er voor een zondagse dienst niet een uurtje wordt gerekend zoals in heeeeeeeeel veel NE kerken.

    Nee, heren en damens van de kerkbesturen: er wordt wel 7 uur voor gerekend.

    Misschien kunnen de kerkbesturen in NE eens even naar dit voorbeeld kijken.

  • henk brussee

    ik moet in mijn eigen gemeente, hervormd noordwijk, f 25.- betalen zodra ik maar een toets van het vorig jaar gerestaureerde knipscheerorgel aanraak. Ik vind dit een waanzinnig hoog bedrag. F5.- per uur lijkt mij alleszins redelijk. Ook voor niet gemeenteleden. Sommige kerkvoogden beschouwen je als een barbaar die wel even het orgel zal vernielen en snappen niet dat je als serieuze organist daarmee je eigen glazen ingooit. Onbegrijpelijk dat er anno 2001 nog zulke naieve figuren in nederland rondlopen Alex Feijen schreef:

    >

    > Zoals op wel meer orgels zal gebeuren wordt ook het orgel bij

    > ons Barneveld (gereformeerde kerk) gebruikt voor studie

    > doeleinden, zowel door de eigen organisten als door derden.

    >

    > Momenteel is er bij ons een discussie gaande over de te betalen

    > vergoeding door derden voor studie gebruik van het orgel.

    >

    > Graag zou ik reacties krijgen wat elders hiervoor voor gevraagd

    > wordt.

    >

    > Alex Feijen

    > Barneveld

  • henk brussee

    ik moet in mijn eigen gemeente, hervormd noordwijk, f 25.- betalen zodra ik maar een toets van het vorig jaar gerestaureerde knipscheerorgel aanraak. Ik vind dit een waanzinnig hoog bedrag. F5.- per uur lijkt mij alleszins redelijk. Ook voor niet gemeenteleden. Sommige kerkvoogden beschouwen je als een barbaar die wel even het orgel zal vernielen en snappen niet dat je als serieuze organist daarmee je eigen glazen ingooit. Onbegrijpelijk dat er anno 2001 nog zulke naieve figuren in nederland rondlopen Alex Feijen schreef:

    >

    > Zoals op wel meer orgels zal gebeuren wordt ook het orgel bij

    > ons Barneveld (gereformeerde kerk) gebruikt voor studie

    > doeleinden, zowel door de eigen organisten als door derden.

    >

    > Momenteel is er bij ons een discussie gaande over de te betalen

    > vergoeding door derden voor studie gebruik van het orgel.

    >

    > Graag zou ik reacties krijgen wat elders hiervoor voor gevraagd

    > wordt.

    >

    > Alex Feijen

    > Barneveld

  • henk brussee

    henk brussee schreef:

    >

    > ik moet in mijn eigen gemeente, hervormd noordwijk, f 25.-

    > betalen zodra ik maar een toets van het vorig jaar

    > gerestaureerde knipscheerorgel aanraak. Ik vind dit een

    > waanzinnig hoog bedrag. F5.- per uur lijkt mij alleszins

    > redelijk. Ook voor niet gemeenteleden. Sommige kerkvoogden

    > beschouwen je als een barbaar die wel even het orgel zal

    > vernielen en snappen niet dat je als serieuze organist daarmee

    > je eigen glazen ingooit. Onbegrijpelijk dat er anno 2001 nog

    > zulke naieve figuren in nederland rondlopen Alex Feijen schreef:

    > >

    > > Zoals op wel meer orgels zal gebeuren wordt ook het orgel bij

    > > ons Barneveld (gereformeerde kerk) gebruikt voor studie

    > > doeleinden, zowel door de eigen organisten als door derden.

    > >

    > > Momenteel is er bij ons een discussie gaande over de te

    > betalen

    > > vergoeding door derden voor studie gebruik van het orgel.

    > >

    > > Graag zou ik reacties krijgen wat elders hiervoor voor

    > gevraagd

    > > wordt.

    > >

    > > Alex Feijen

    > > Barneveld