Koenraad Streekstra

  • Nynke Groeneveld-Buis

    Wie kan mij meer vertellen over Koenraad Streekstra? Geboren in Leeuwarden 1854, blind, organist in de Evangelisch Luthersche kerk in Leeuwarden. Geeft concerten en ook muzieklessen.Verhuist 24-07-1891 samen met zijn vrouw en 8 kinderen naar Amsterdam. Ook daar organist. Hier loopt mijn spoor dood.

    Ik wil graag weten in welke kerk Koenraad organist is geweest? Gaf hij in Amsterdam ook concerten? Foto?

  • Redactie Prikbord

    Wij vestigen de aandacht van liefhebbers van orgelspel en van hem, die tevens een weldadig werk willen verrichten, op het orgelconcert dat morgen namiddag te twee uur, in de Luthersche kerk in de Oosterstraat alhier zal worden gegeven door den heer K. Streekstra, organist der  Evangelisch Lutherse gemeente alhier. Kerkvoogden hebben gratis het kerkgebouw afgestaan.

    Bron:  Leeuwarder courant 20-05-1891.

    Op 29 juni 1905 bezochten de twee vorstinnen, tijdens een koninklijk bezoek aan Amsterdam,  de Werkinrichting voor hulpbehoevende blinden aan de Plantage Middenlaan. ….hierna werd de tocht voortgezet langs de rechterzijde der grote werkzaal, waar bij het binnenkomen wederom door de blinde K. Streekstra het Wilhelmus werd gespeeld op een orgel, dat wel 100 jaar oud, maar nog prachtig van klank is.

    Koenraad Streekstra overleed op 75-jarige leeftijd op 6 of 7 juni 1930 te Amsterdam.