Johannus Hazeu

  • C Braber

    Ik stuitte hoorde vandaag van mijn vader over de Hazeu-liederen die vroeger vaak gezongen werden. Het was voor mij nieuw. Na wat googlen kwam ik daar wel iets van tegen:

    http://www.liederenbank.nl/resultaatlijst.php?limit=30&zoek=1001688&actie=lieduitbron&lan=nl&kaart=0&offset=30

    Het is een oude liedbundel waarschijnlijk vergelijkbaar met Joh de Heer.

    Kent iemand deze liederen en wie heeft hier nog (blad)muziek van? Wat mijn vader er van herinnerde was dat de melodieen vaak “ gedragen” werden gezongen.

  • Cor S.

    Goedeavond,

    Op Urk heb je een koor. DE Hazeuzangers of zo iets, die zingen die liederen.

    Succes met het zoeken.

    Cor

  • Kees van Eersel

    In mijn bezit is de twaalfde druk van de liederen van Hazeu.

    Het betreft de ‘Stichtelijke liederen’ en de ‘Nieuwe stichtelijke liederen’ in een band.

    Met de liederen van de bundel van Joh. de Heer hebben ze weinig gemeen, alleen het stichtelijke. Joh. de Heer gebruikte bestaande melodieën waaronder zeemansliederen zodat de (vaak dronken) zeeman de tekst mee kon zingen en mogelijk bekeerd werd. Hazeu componeerde zelf de melodieën en in navolging van de psalmmelodieën in twee notenwaarden! Elk lied heeft slechts één strofe.

    De partijen van de zettingen zijn heel curieus afgedrukt met C-sleutels en zoals gebruikelijk bij de Oud-Nederlandse scholen: linksboven de Tenor, daaronder de Bas, rechtsboven de Altus, daaronder de Discant. Dynamische tekens worden niet gegeven, wel karakteraanduidingen als ‘Deftig’, ‘Eerbiedig’,'Klagend en verheven', ‘Gematigd vrolijk’ enz. De zettingen van deel I zijn van ‘Schrijfschoolhouder en zangmeester B. Smit. Die van deel II zijn ’op vier stemmen gebragt' door Dirk van der Reijden Ns.zoon. (In dit deel is ook een uitgebreid werk opgenomen, t.w. DE KERK-HERVORMING. Eene cantate. Daarin een voorzang. diverse koren, soli, recitatieven, aria's enz).

    De liederen van Hazeu zijn geschreven om vierstemmig te worden gezongen ‘voor de HUISGEZINNEN EN GEZELSCHAPPEN DER CHRISTENEN’

    Een flink aantal jaren geleden heeft de NCRV nog eens een documentaire over de liederen uitgezonden, wellicht op te vragen.

  • André de Bode

    Beste C Braber

    Inderdaad heb je op Urk een mannenkoor die Hazeuliederen zingen.

    “Oud Hallelujah” een mannenkoor van 30 leden die iedere zaterdagavond repeteren. Volgens overlevering bestaat het koor sinds 1910. Zelf ben ik dirigent van het koor. Mocht je nog wat info willen hebben van liederen van Johannes Hazeu, laat het me even weten.

    gr André

  • C Braber

    is er toevallig iets over op youtube te vinden?

  • André de Bode

    Nee, 'k weet niet of er filmmateriaal is van ons koortje.

    Enigzins een goede tip. -;)

  • André de Bode

    Er is nog een koor die uit Hazeubundel zingen.

    Een koor uit Middelharnis.

  • G. Troost

    Johannus Hazeu is familie van mijn moeders kant. De Hazeu liederen maar ook al zijn schrijven zijn binnen de familie zeer bekend. Wanneer de interesse groot is kan bladmuziek worden gekopieerd.

    En zoals de heer van Eersel ook opmerkt, de Hazeu pslamen hebben niets gemeen met Johannes de Heer.

    Johannus Hazeu heeft geleefd van 1764 tot 1835 en heeft diverse liederen geschreven, zo ook van de Heidelbergse cathechismus.

    Gedichten voor kinderen en voor jongeren die de school verlaten.

  • Berend de Boer.

    Even ter verduidelijking,in Nieuwleusen (Ov) is nog een koor (De Psalmen en Hazeuzangers)

    die eens in de veertien dagen bij elkaar komen,en nog steeds de Hazeu liederen zingen,met bovenstem,

    en dat al vanaf begin 1900.

    In de volksmond de Hazeuzangers genoemd.Wij zingen a-capella,met een voorzanger die de toon aangeeft,en de maat tikt met een houten hamer,

  • jctroost

    Voor meer info over Johannes Hazeu en zijn liederen, verwijs ik naar de website van onze zangvereniging. www.delofstemmiddelharnis.nl Onder het kopje Repertoire>Hazeuliederen is vanalles te lezen, te bekijken en te beluisteren.