ZAANDAM - De bladmuziek en oude muziekboeken zijn voor organist Jan de Jong van onschatbare emotionele waarde. Veertig jaar geleden gebruikte hij ze al, toen hij nog aan het begin van zijn carrière stond. Nu is de bekende organist alles kwijt. Inbrekers sloegen de achterruit van zijn auto in, en namen zijn aktetas met bladmuziek en de muziekboeken mee.

Zodra het licht werd, zocht de organist gisteren wanhopig rondom de parkeerplaats aan het Mahoniehout. De Jong keek tussen de struiken en zelfs in de nabij gelegen sloten, maar de zoektocht was tevergeefs. De 40 jaar oude muziekboeken hebben voor organist De Jong een grote emotionele waarde. De boeken reisden met hem mee als hij optrad in onder andere Engeland en Oostenrijk. ,,Er staan aantekeningen in die ik jaren geleden heb gemaakt. Als ik ze al nieuw kan kopen, moet ik de aantekeningen missen die bij mij waardevolle herinneringen oproepen?, vertelt de Jong.

De meeste boeken zijn volgens de organist niet meer te koop. Daarom hoopt hij dat iemand zijn bruine aktetas heeft gevonden. ,,Een dief heeft er toch weinig aan, die dacht misschien dat er geld in zat?, denkt de organist hoopvol.

In deze drukke dagen voor kerst is het voor de organist een ramp dat al zijn muziek weg is.

Jan de Jong bespeelt tijdens de feestdagen het orgel in de Westzijderkerk. ,,Het vergt een hoop kunst- en vliegwerk om op tijd alle muziekstukken te kopiëren van de dirigent, en die heeft ook niet alle benodigde muziekbladen?, vertelt de aangeslagen organist. De Jong zal het program ma voor de kerstdienst dus toch moeten aanpassen. Ook hoopt hij dat hij muziekboeken kan lenen van collega?s.

De Jong was woensdagmiddag rond vijf uur van plan om met de auto naar de Westzijderkerk te gaan, om hier de kerstdienst voor te bereiden. Zijn auto stond woensdag op klaarlichte dag geparkeerd aan het Mahoniehout, nabij het kantoor van de bekende oud-Koger organist.

Bron: Dagblad Zaanstreek