I. SATIE:
Ik meen mij een plaat van Reinbert de Leeuw te herinneren, waar hij de “vexations”op speelde;niet zoveel als Satie wilde.
II.CAGE (1912-1992)
In de seriele stromingen was de totale controle over toonduur-ritme-hoogte etc.favoriet bij de heersende stromingen.John Cage voerde o.m. de aleatoriek,d.i.
het toeval ials wezenlijk element toe;NIET alles controleren, maar ook aan het “toeval” (al/niet gepland) over durven laten.Paradoxen en ideeen over het ongerichte handelen waren bij em va elang.Hij stond onder invloed van het Zen-Boeddhistisch denken.
III SACRE.
Terecht nog steeds een revolutionair meesterwerk, soms nog bina zo “modern”als nu vele componisten schrijven.Het werk noemde de Zwitserse componistArthur Honneger (1892- 1955) een“atoombom, geworpen door de wijste en gedecideerdste aller componisten.Sindsdien regeerde tsaar Igor”
Die uitlating oet jewel enigszins in het lcht van die tijd zien.
Helaas: even dus geen “orgel-gegorgel” op deze pagina.Maar niet te lang door, anders denken de orgelliefhebbers, dat wij beiden op de verkeerde pagina zijn neergestreken……
remco schreef:
>
> Kees Weggelaar schreef:
> >
> > Er zijn meer “gekkigheden”in de 20e eeuwse muziekgeschiedenis
> > geweest;Eric Satie componerde reeds in 1892-1893 zijn
> > VEXATIONS voor piano;hij verlangde,dat dit korte werk in
> > noten liefst 840(!) keer moest worden hehaald.
> > Hoe we ook over deze gebeurtenis mogen denken: John Cage
> > heeft veel losgemaakt in de 20e-eeuwse muziekhistorie;
> > Strawinsky's “Sacre” leverde in 1913 een vechtende zaal op,
> > gevolgd door ontruiming door de politie.
>
> Leuk verhaal over Satie. Heb jij het werk ooit gehoord?
>
> De Sacre is een mooi voorbeeld: nu bijna 100 jaar later, wordt
> de Sacre algemeen geaccepteerd. Zal dat met Cage ook zo gaan?
> Heeft het gewoon zijn tijd nodig, en loopt het publiek altijd
> wat achter?
> Kun je eens voorbeelden geven WAT Cage heeft “losgemaakt”?
> Beinvloeding van componisten? Zijn we anders naar muziek gaan
> luisteren of anders over muziek gaan denken?
>
> Ik weet zelf niet zo goed wat ik nou van het Halberstadt
> projekt moet denken. Het is op zijn minst origineel en
> komisch, aan de andere kant heb ik het idee dat mensen
> beduveld worden, en dat Cage deze compositie gewoon als een
> geintje heeft beschouwd.
> Maar ja, niemand heeft er last van (behalve die buren dan,
> die dubbel glas krijgen van de gemeente