langstdurende orgelconcert ;-)

  • remco

    In het Oost-Duitse Halberstadt is men eind februari, in een leegstaande kloosterruimte, begonnen met een orgelconcert dat 639 jaar moet gaan duren. Het concert eindigt in het jaar 2642.

    Uitgevoerd wordt de compositie ORGAN2/ASLSP (as slow as possible) van John Cage (1912-1992)

    Men is begonnen met het eerste accoord van 3 tonen; 5 juli 2004 komen er 2 tonen bij.

    Het aantal toeristen in Halberstadt is inmiddels met 25 % gestegen. Dit is niet het enige doel van de initiatiefnemers. Men wil dat de bezoekers gaan nadenken over tijd, ruimte en muziek.

    De meeste van de 40.000 inwoners vinden het project onzin.

    Omwonenden hebben bij de gemeente geklaagd, omdat zij 's nachts last hebben van het concert. Op kosten van de gemeente krijgen zij dubbel glas.

    Bron: Elsevier, nummer 31, 2 augustus 2003

    :)

  • Jaap

    Je zal daar maar orgeltrapper zijn……

  • Gosse Benthem

    Je mag voor de concertgever (s) hopen dat 't orgel zolang mee gaat, en ondertussen geen onderhoud behoeft!

    Kan je opnieuw beginnen!

  • Tim Vogels

    Ze weten van pure gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen

  • Gerard

    Wordt een doorsnee-orgel niet zo'n beetje om de vijftig jaar gerestaureerd en/of aangepast? Dat wil zeggen dat er tussendoor ongeveer 13 tot 15 restauraties plaats moeten gaan vinden.

    Overigens ben ik benieuwd hoe de buren gaan reageren als de 16- of 32 voet gaat meedoen….

  • Jos

    Fantastisch - lekker buiten de bekende want platgelopen paden, het verruimt de blik op tijd, muziek en kunst. Hulde!

    Vergelijkingen met wat wij hier tot in het oneindige gewend zijn gaan eigenlijk nog op ook - wie kan mij het verschil uitleggen tussen dit ene concert en de never ending story van de elkaar in zeer vlot tempo opvolgende orgelconcerten met schier identiek repertoire?

    Jos

  • remco

    Hoi Gerard,

    Gerard schreef:

    >

    > Wordt een doorsnee-orgel niet zo'n beetje om de vijftig jaar

    > gerestaureerd en/of aangepast? Dat wil zeggen dat er

    > tussendoor ongeveer 13 tot 15 restauraties plaats moeten gaan

    > vinden.

    >

    Ik heb het artikeltje uit de Elsevier niet letterlijk overgetypt maar zelf even een samenvatting gegeven.

    Er stond ook nog in dat het “orgel” nu uit 3 pijpen bestaat, (door zandzakjes wordt de toon gemaakt) en dat het orgel in de loop der jaren steeds groter wordt.

    Geen idee hoeveel tonen Cage nodig heeft, maar waarschijnlijk zullen die paar pijpen het wel overleven al die jaren?

    remco

    p.s. voor meer informatie (veel links!)

    typ in Google “Cage Halberstadt”

  • Kees Weggelaar

    Er zijn meer “gekkigheden”in de 20e eeuwse muziekgeschiedenis geweest;Eric Satie componerde reeds in 1892-1893 zijn VEXATIONS voor piano;hij verlangde,dat dit korte werk in noten liefst 840(!) keer moest worden hehaald.

    Hoe we ook over deze gebeurtenis mogen denken: John Cage heeft veel losgemaakt in de 20e-eeuwse muziekhistorie; Strawinsky's “Sacre” leverde in 1913 een vechtende zaal op, gevolgd door ontruiming door de politie.remco schreef:

    >

    > In het Oost-Duitse Halberstadt is men eind februari, in een

    > leegstaande kloosterruimte, begonnen met een orgelconcert dat

    > 639 jaar moet gaan duren. Het concert eindigt in het jaar 2642.

    >

    > Uitgevoerd wordt de compositie ORGAN2/ASLSP (as slow as

    > possible) van John Cage (1912-1992)

    > Men is begonnen met het eerste accoord van 3 tonen; 5 juli

    > 2004 komen er 2 tonen bij.

    >

    > Het aantal toeristen in Halberstadt is inmiddels met 25 %

    > gestegen. Dit is niet het enige doel van de initiatiefnemers.

    > Men wil dat de bezoekers gaan nadenken over tijd, ruimte en

    > muziek.

    >

    > De meeste van de 40.000 inwoners vinden het project onzin.

    > Omwonenden hebben bij de gemeente geklaagd, omdat zij 's

    > nachts last hebben van het concert. Op kosten van de gemeente

    > krijgen zij dubbel glas.

    >

    > Bron: Elsevier, nummer 31, 2 augustus 2003

    >

    > :)

  • remco

    Kees Weggelaar schreef:

    >

    > Er zijn meer “gekkigheden”in de 20e eeuwse muziekgeschiedenis

    > geweest;Eric Satie componerde reeds in 1892-1893 zijn

    > VEXATIONS voor piano;hij verlangde,dat dit korte werk in

    > noten liefst 840(!) keer moest worden hehaald.

    > Hoe we ook over deze gebeurtenis mogen denken: John Cage

    > heeft veel losgemaakt in de 20e-eeuwse muziekhistorie;

    > Strawinsky's “Sacre” leverde in 1913 een vechtende zaal op,

    > gevolgd door ontruiming door de politie.

    Leuk verhaal over Satie. Heb jij het werk ooit gehoord?

    De Sacre is een mooi voorbeeld: nu bijna 100 jaar later, wordt

    de Sacre algemeen geaccepteerd. Zal dat met Cage ook zo gaan? Heeft het gewoon zijn tijd nodig, en loopt het publiek altijd wat achter?

    Kun je eens voorbeelden geven WAT Cage heeft “losgemaakt”?

    Beinvloeding van componisten? Zijn we anders naar muziek gaan luisteren of anders over muziek gaan denken?

    Ik weet zelf niet zo goed wat ik nou van het Halberstadt projekt moet denken. Het is op zijn minst origineel en komisch, aan de andere kant heb ik het idee dat mensen beduveld worden, en dat Cage deze compositie gewoon als een geintje heeft beschouwd.

    Maar ja, niemand heeft er last van (behalve die buren dan, die dubbel glas krijgen van de gemeente :)

  • kees weggelaar

    I. SATIE:

    Ik meen mij een plaat van Reinbert de Leeuw te herinneren, waar hij de “vexations”op speelde;niet zoveel als Satie wilde.

    II.CAGE (1912-1992)

    In de seriele stromingen was de totale controle over toonduur-ritme-hoogte etc.favoriet bij de heersende stromingen.John Cage voerde o.m. de aleatoriek,d.i.

    het toeval ials wezenlijk element toe;NIET alles controleren, maar ook aan het “toeval” (al/niet gepland) over durven laten.Paradoxen en ideeen over het ongerichte handelen waren bij em va elang.Hij stond onder invloed van het Zen-Boeddhistisch denken.

    III SACRE.

    Terecht nog steeds een revolutionair meesterwerk, soms nog bina zo “modern”als nu vele componisten schrijven.Het werk noemde de Zwitserse componistArthur Honneger (1892- 1955) een“atoombom, geworpen door de wijste en gedecideerdste aller componisten.Sindsdien regeerde tsaar Igor”

    Die uitlating oet jewel enigszins in het lcht van die tijd zien.

    Helaas: even dus geen “orgel-gegorgel” op deze pagina.Maar niet te lang door, anders denken de orgelliefhebbers, dat wij beiden op de verkeerde pagina zijn neergestreken……

    remco schreef:

    >

    > Kees Weggelaar schreef:

    > >

    > > Er zijn meer “gekkigheden”in de 20e eeuwse muziekgeschiedenis

    > > geweest;Eric Satie componerde reeds in 1892-1893 zijn

    > > VEXATIONS voor piano;hij verlangde,dat dit korte werk in

    > > noten liefst 840(!) keer moest worden hehaald.

    > > Hoe we ook over deze gebeurtenis mogen denken: John Cage

    > > heeft veel losgemaakt in de 20e-eeuwse muziekhistorie;

    > > Strawinsky's “Sacre” leverde in 1913 een vechtende zaal op,

    > > gevolgd door ontruiming door de politie.

    >

    > Leuk verhaal over Satie. Heb jij het werk ooit gehoord?

    >

    > De Sacre is een mooi voorbeeld: nu bijna 100 jaar later, wordt

    > de Sacre algemeen geaccepteerd. Zal dat met Cage ook zo gaan?

    > Heeft het gewoon zijn tijd nodig, en loopt het publiek altijd

    > wat achter?

    > Kun je eens voorbeelden geven WAT Cage heeft “losgemaakt”?

    > Beinvloeding van componisten? Zijn we anders naar muziek gaan

    > luisteren of anders over muziek gaan denken?

    >

    > Ik weet zelf niet zo goed wat ik nou van het Halberstadt

    > projekt moet denken. Het is op zijn minst origineel en

    > komisch, aan de andere kant heb ik het idee dat mensen

    > beduveld worden, en dat Cage deze compositie gewoon als een

    > geintje heeft beschouwd.

    > Maar ja, niemand heeft er last van (behalve die buren dan,

    > die dubbel glas krijgen van de gemeente :)