Cornet?

• Bart-Jan Hommes

Ik vraag mij het volgende af. Op een kerkorgel maak je gebruik van vulstemmen, voorbeelden daarvan zijn mixtuur, scherp, cornet en sesqualter. Hoe komt nu de cornet aan de naam cornet?? Kijk, mixtuur is te verklaren vanuit het samenstel van stemmen, sesqualter vanwege het interval tussen de twee vulstemmen waaruit het bestaat. Maar cornet?? Bij cornet zou je toch eerder een of ander tongwerk verwachten. Dus, ben benieuwd wie mij daarop kan antwoorden!

• niels bosch

je hebt ook wel de cornet 4 voet die wordt vaak op het pedaal gebruikt en dit is inderdaad een tongwerk.

Kijk, mixtuur is te verklaren vanuit het samenstel van stemmen, sesqualter vanwege het interval tussen de twee vulstemmen waaruit het bestaat

deze opmerking snap ik niet helemaal.

Een sequialter is namelijk een 2 2/3 stem een een 1 3/5 stem bij elkaar doe er een 2 , 4 en een 8 voet bij en je hebt je cornet samengesteld maar

• Bart-Jan

Bedankt voor de tip, ik hoorde via anderen dat de cornet ook inderdaad soms als tongwerk uitgevoerd is. Qua opmerkingen over sesqualter - ik kan het mishebben - maar een 2 2/3 en een 1 3/5 stem geven tezamen een sexte interval, vandaar sesqualter ?

• niels bosch

dat had volgens mij ook gewoon een andere naam kunnen hebben maar dat weet ik niet zeker.

• Ronald

niels bosch schreef:

>

> je hebt ook wel de cornet 4 voet die wordt vaak op het pedaal

> gebruikt en dit is inderdaad een tongwerk.

>

> Kijk, mixtuur is te verklaren vanuit het samenstel van

> stemmen, sesqualter vanwege het interval tussen de twee

> vulstemmen waaruit het bestaat

>

> deze opmerking snap ik niet helemaal.

>

> Een sequialter is namelijk een 2 2/3 stem een een 1 3/5 stem

> bij elkaar doe er een 2 , 4 en een 8 voet bij en je hebt je

> cornet samengesteld

Dag, dit laatste verhaal kan ik niet helemaal plaatsen, een sesquialter is namelijk op prestantbasis en een cornet op fluitenbasis gemaakt. Ik kan je echter geen verklaring geven waarom een cornet, cornet heet.

Groeten van Ronald

• niels bosch

een cornet is niet altijd op fluiten basis gebouwd