goedendag
Wie kan mij vertellen waarom een elektrisch orgel geen cancellen heeft en een
mechanisch orgel wel en waarom dan wel.
mvg Johannes
Een sleeplade, meestal van een mechanisch orgel heeft dus cancellen;met het voortschrijden van de techniek rondom 1880- 1950 zijn er andere typen windladen
ontwikkeld (kegelladen, membraanladen etc.), die niet meer de klassieke bouwwijze (dus met tooncancellen) hebben, en in technisch opzicht prima voldoen bij pneumatische en electropneumatische instrumenten.(=overbrengingen toets-pijp).Om redenen van orgel-principiele aard is men weer tot het mechanische sleepladenorgel teruggekeerd.Niettemin hebben veel Engelse orgels sleepladen behouden, hoewel de overbrenging van toets-pijp lang niet meer mechanisch was.
Misschien heb je wat aan deze inlichtingenJohannes veldkamp schreef:
>
> goedendag
>
> Wie kan mij vertellen waarom een elektrisch orgel geen
> cancellen heeft en een
> mechanisch orgel wel en waarom dan wel.
> mvg Johannes
Aanvulling:(toon)cancellen behoren bij een sleeplade.Hebben alles te maken met de verbinding toets-pijp(en).De sleeplade, zowel in zijn constructie,als ook met de mechanische verbinding toets-pijp is voor het (neo)klassieke orgel het meest muzikaal gebleken, zowel in de historie als het heden.;evenals het mechanische systheem.(Overbrenging toes-pijp)kees weggelaar schreef:
>
> Een sleeplade, meestal van een mechanisch orgel heeft dus
> cancellen;met het voortschrijden van de techniek rondom 1880-
> 1950 zijn er andere typen windladen
> ontwikkeld (kegelladen, membraanladen etc.), die niet meer de
> klassieke bouwwijze (dus met tooncancellen) hebben, en in
> technisch opzicht prima voldoen bij pneumatische en
> electropneumatische instrumenten.(=overbrengingen
> toets-pijp).Om redenen van orgel-principiele aard is men weer
> tot het mechanische sleepladenorgel teruggekeerd.Niettemin
> hebben veel Engelse orgels sleepladen behouden, hoewel de
> overbrenging van toets-pijp lang niet meer mechanisch was.
> Misschien heb je wat aan deze inlichtingenJohannes veldkamp
> schreef:
> >
> > goedendag
> >
> > Wie kan mij vertellen waarom een elektrisch orgel geen
> > cancellen heeft en een
> > mechanisch orgel wel en waarom dan wel.
> > mvg Johannes
In de Maranathakerk hebben we in het positief een elektrische sleeplade (incl. dus cancellen). De rest van het orgel is elektro-pneumatisch (kegellade), maar in 1982 is dit instrument uitgebreid met genoemd positief. Cancellen komen af en toe dus nog wel voor bij elektrische orgels.
zie ook www.orgels.opurk.nl (bestaande orgels/maranathakerk)
Ook pneumatische of electropneumatische orgels hebben cancellen. Er zijn in principe twee soorten windladen: tooncancelladen en registercancelladen. De naam zegt het al: bij de tooncancel (meestal sleeplade) staan alle pijpen van één toon op een cancel, bij de registercancel alle pijpen van een register. De tooncancel is beter voor polyfoon spel de registercancel heeft tot voordeel dat de grote pijpen geen wind van de kleintjes afsnoepen. Gelukkig is de tijd voorbij dat orgels met register-cancelladen wat al te gemakkelijk gediskwalificeerd worden. Er zijn prachtige monumentale orgels van dit type.
Om verwarring te voorkomen spreekt men niet over electrische orgels (dat zijn instrumenten waarbij de toon op electronische weg geproduceerd wordt) maar liever van pijporgels met een electrische of electro-pneumatische tractuur.
Voor nadere informatie blijft het boek ‘orgelbouwkunde’ van Oosterhof en Bouwman nog steeds heel geschikt.Johannes veldkamp schreef:
>
> goedendag
>
> Wie kan mij vertellen waarom een elektrisch orgel geen
> cancellen heeft en een
> mechanisch orgel wel en waarom dan wel.
> mvg Johannes
Johannes Veldkamp schreef:
>
> Bedankt voor de reactie's
> Ik ben er nog niet uit.
> Waarom zijn er cancellen nodig ,want als ik een kist maak met
> een aantal
> magneten spreken ook de pijpen aan.
> mvg johannes
Dat klopt, maar een orgel is meer dan alleen maar lucht in een pijp laten stromen. Gebruik je een kegellade (met registercancellen), dan heb je een strakkere toon over de verschillende registers dan bijv. bij een sleeplade met tooncancellen. Bij gewoon een grote windbak met alleen maar magneetkleppen, zal dit weer anders zijn. Zo heeft ieder orgeltype zijn eigen specifieke klankbeeld, wat naast -uiteraard- de intonatie ook door de gebruikte windlade wordt bepaalt. Het is maar net waar jij de voorkeur aan geeft.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?