Al jaren heb ik “Bach en het getal” bestudeerd en ben er van overtuigd dat Bach wel degelijk gebruik maakte van getallensymboliek in zijn werken om geloofs- en levenswaarheden mee aan te duiden.
Het is verborgen als geheimtaal, om met geloofs- en levenszaken niet de spot te drijven. Alleen wie zoekt die vindt.
Een voorbeeld.
In “Das wohltemperierte Klavier” deel 1, ontstaan in 1722 (waarbij de dubbele twee gebruikt wordt), geeft Bach in het eerste beginmotief van Praeludium 1 in C harmonisch en melodisch zijn naam.
Op de grondtoon c ( = 1) begint het werk met de zestiende rust. Dan komt vervollgens de e, waarbij tweestemmigheid optreedt (= 2). Bij deze twee stemmen voegt zich de g als derde stem (= 3). Het gehele eerste motief bestaat uit 8 noten (= 8).
1 + 2 + 3 + 8 = 14. In de volgorde 2 + 1 + 3 + 8 zijn het de beginletters van BACH in volgorde van het alfabet.
Ook de sterfdatum van Johann Sebastian Bach in zijn werken is een frappant gegeven. In “Das wohltemperierte Klavier”deel 1 bestaat het Praeludium 1 in C uit 35 maten. Tot en met maat 32 bestaat iedere maat uit twee dezelfde motieven van de naam BACH. In totaal dus 64 x. In maat 33, de 65ste maal verdwijnt het BACHmotief. Bach werd 65 jaar oud.
Praeludium 1 telt precies 35 maten. Als we 35 delen door twee komen we uit op 17,5, vermenigvuldigd met 100 komen we uit op 1750, het jaartal van het sterven van Bach.
Deel I van “Das Wohltemperierte Klavier” is gedateerd 1722. Dat betekent in de maatverdeling dat even voor de helft van maat 34 (34,44) een aanwijzing gevonden zou kunnen worden voor de verdubbeling 22. We vinden daar inderdaad d b d b (22). Bach zou geboren zijn in maat 33 (precies 33,7 voor het jaar 1685). Het is het moment in Praeludium 1 waar de regelmatige motieven stoppen en de loopjes (als de zinnebeeldige levensloop van Bach) een aanvang nemen.
Koos Dammankees weggelaar schreef:
>
> Over Bach + het getal is ontzettend veel te doen;nog
> altijd.Overigens loont het ook de meite de diepgaande
> artikelen van de oud stadsorganist Piet Kee eens te lezen
> over de Passacaglia's van Bach & Buxtehude. Getalskwesties
> komen in deze artikelen niet overdreven op de voorgrond, maar
> behandelen wel (bijna te) diep de structuren van deze
> stukken.In de KNOV-stapel, zal ik de artikelen wel eens voor
> je opsporen, als je dat graag wilt.remco schreef:
> >
> > Ik las op het internet een recensie uit de NRC over het boek
> > “Bach en het getal” van Kees van Houten en Marinus Kasbergen,
> > waarin het boek met de grond gelijk werd gemaakt.
> > Ook in het maandblad “het orgel” heeft destijds een recensie
> > gestaan, die op mijn minst niet lovend was.
> >
> > Ook las ik een interview met van Houten, waarin hij o.a.
> > vertelde
> > dat dit boek voor conservatorium-studenten vaak verplichte
> > kost is.
> >
> > Het is niet mijn bedoeling om hier te gaan discussieren of
> > dit hele
> > getallen-gedoe geloofwaarig is, of niet, (hoewel ik daar ook
> > geen enkel bezwaar tegen zou hebben) maar heb wel een paar
> > andere vragen.
> >
> > Hoewel het moeilijk is om dingen in zijn algemeenheid te
> > stellen,
> > wil ik zo graag eens weten of sinds eind jaren '70 de
> > belangstelling voor de getallen-symboliek en Bach is
> > toegenomen of afgenomen.
> >
> > Nemen conservatorium-studenten en docenten dit serieus?
> > En als het zo is dat (zoals van Houten stelt) het boek voor
> > veel
> > studenten orgel, verplichte kost is, met welk doel wordt dit
> > boek gelezen en bestudeerd? Gaat men Bach beter begrijpen?
> > Ga je Bach anders spelen? Is Kees van Houten DE autoriteit op
> > dit gebied? Zijn er anderen die zich hiermee bezig houden, en
> > vinden zij nieuwe feiten?
> > (ik las b.v. dat ook pianist Tjako van Schie er wel pap van
> > lust;
> > zie zijn website)
> >
> > En ja, vooruit dan maar……., nog een inhoudelijk vraagje:
> > Is het erg geloofwaardig dat Bach zijn sterfdatum in zijn
> > werken
> > heeft verwerkt? Ik zou zeggen: “nee”, maar wie ben ik? :-)
> >
> > remco