Orgels Bennekom, Harderwijk en Hoenderloo

• Wim

Nieuw op de website:

642 Bennekom, Chr. Geref. Kerk

Foto's: Janco Schout

643 Harderwijk, Vrijz. Geloofsgemeenschap NPB

644 Hoenderloo, Hervormde Kerk

www.orgelsite.nl

Groeten,

Wim Verburg

• J. Hakvoort

Wat houd een “accoustische subbas” nu eigenlijk in? Ik kom deze term wel vaker tegen bij (kleinere) orgels, maar ik weet nooit wat ik me daar nu bij voor moet stellen. Of is “accoustisch” gewoon synoniem voor “electronisch”?

• J. Hakvoort

zie titel

• Niels

een samengestelde 16 voets is dit

Net zoals een akoestische 32 voets

register dit is een register wat bestaat uit 2 tegelijk aansprekende pijpen.

een 16 voets en een 10 2/3 voets pijp.

Dit geeft het geluid van een 32 voets register.

Dus bij een akoestische 16 voet is dit:

Een 8 voets en een 5 1/3 voets pijp.

groetjes Niels.

• Niels

nog even verder hierop nagedacht.

een 32 voets register kun je dus ook op je eigen orgel creeren.

neem je subbas 16 voets van je orgel en druk de volgende 2 tonen in :

De lage C en de lage G

En daar is je akoestische 32 voets.

Bij het ene orgel kan het beter dan bij het andere orgel

Nogmaals

groetje niels

• Gosse Benthem

Ik heb het thuis bij mijn beide harmoniums geprobeerd: C + G van de Cor Anglais 8' van een drukwindharmoinium levert nog wel een “acceptabele” klank op; C + G van een Subbas 16' of een Diapason 8' van een zuigwind wel een diep gerommel, dat ik kan verklaren door som- en verschiltronen, maar niet echt fraai.

Heeft iemand ervaring hoe een acoustische Subbas bevalt bij het begeleiden van een eredienst?

Orgelbouwer S. de Wit vertelde mij eens dat hij in kleine unit- instrumenten wel een electronische Subbas inbouwt.

• J. Hakvoort

Dus als ik het goed begrijp moet ik het pedaal met intervallen van reine kwinten spelen? Zal ik met de pasen de gemeente eens verrassen met 32-voets spel :-)

• Niels

Bij ons op het orgel klinkt het best mooi om het slot akkoord met een akoestische 32 vooets te beeindigen :)

• Wim

ah ja: ik verras de gemeente ook weleens met 32-voets akoestische klanken.

alleen op het éne akkoord lukt dat beter dan het andere.

Trouwens: ècht 32-voet wordt het er niet van.

In Walbeck (D) heb ik een andere oplossing gehoord die wat meer zoden aan de dijk zet: subbas 16 + openfluit 8 zijn zó op elkaar geïntoneerd dat er een echte

openfluit 16 tevoorschijn komt.

Groeten,

Wim Verburg

• R. Peters

Dat “spelen in kwinten” kan best leuk klinken, maar een echte “resultantbas” wordt het toch niet. Dat komt omdat het effect alleen optimaal werkt als de kwinten REIN zijn. In de gebruikelijke getempereerde stemming zijn geen reine kwinten, het effect zal bij “kwintenspelen” dus zwakker zijn dan bij gebruik van een echt kwintregister. Of je moet natuurlijk een orgel hebben in pythagoreische stemming, met reine kwinten…

Overigens kan het spelen in parallelle kwinten in het pedaal toch nuttig zijn. Ik doe het wel eens op het eenklaviers-met-aangehangen-pedaal-orgeltje in mijn parochiekerk. Het ontbreken van een 16' kun je dan enigzins compenseren.