grootste orgel in nederland

• Niels

Is het rotterdamse orgel wel het grootste in nederland?

Hoeveel registers heeft dit ?

zijn dit er meer of minder dan 80.

• kees nijssen

het is een groot orgel maar niet gebruiks vriendeluk want de afstand van de klavierenen registers zit te verweg

• Anton

Dat mag wel zo zijn, maar met 85 registers is dit Marcussen-orgel nog steeds verreweg het grootste orgel van Nederland.

• Jan

Daar heb je wel gelijk in, maar het is qua klankleur niet het mooiste orgel.

Daarvoor moet je toch echt naar de mooie Hinz-orgels in de Bovenkerk in Kampen en de Martinikerk in Bolsward, en prachtige Krol-orgel in de Stephanuskerk in Hasselt.

Jan

• Evert

Bij een orgelconcert in de Kathedraal Baseliek te Haarlem werd voor de aanvang verteld dat dit een van de grootste orgels van Nederland was. Het maakt mij niet veel uit welke de grootste is, ik geniet meer van de mooiste en die zijn er ook.

Vr.gr. Evert.

• Gosse Benthem

Hoe bepaal je wat het grootste orgel van Nederland is?

Aantal stemmen? (maar; transmissie's dan?) Aantal pijpen? Als vanuit een speeltafel twee orgelwerken te bedienen zijn, mag je ze dan optellen?

Het lijkt me niet zo relevant; als het de Rotterdammers een goed gevoel geeft te denken dat ze de grootste haven en het grootste orgel hebben, laat ze! Evenzo de Haarlemmers.

Het mooie van orgels zit echt niet in de grootte!

• Niels

nee het mooie zit niet in de grote maar ik kwam laatst op een internet pagina van een haarlems orgel en deze had 81 registers en ik kwam daarna op een internet pagina van het marcussen orgel in rotterdam en daar telde ik maar 79 registers dus volgens mij klopt deze internet pagina niet .

• Wim

Aan zo'n 25 stemmen heb ik gewoon helemaal voldoende: de grootte van een orgel bekijken is leuk, maar voor mij is 25 stemmen echt genoeg.

Door op het pedaal alleen de basregisters te plaatsen, kun je extra registers in de 2 klavieren zetten.

Een pedaal met de volgende bezetting:

Open Diapason 16

Open Subbas 16

Gedekt 16

Bazuin 16

is gewoon voldoende dacht ik zo: de meeste muziek veronderstelt toch een pedaalkoppel. Alleen bij triospel en c.f. in het pedaal mis je dan wat registers, maar die kun je ook uit de handklavieren “lenen”.

Op het hoofdwerk zou je kunnen zetten:

Prestant 16

Prestant 8

Bourdon 8

Open Fluit (wijde mensuur, evt. deels overblazend)

Octaaf 4

Quint 3

Octaaf 2

Mixtuur V-VI

Trompet 16

Trompet 8

Trompet 4

En op het tweede klavier (geheel of gedeeltelijk in zwelkast)

Prestant 8 (iets wijde mensuur)

Dubbelgedekt 8

Viola 8

Vox Celeste 8

Octaaf 4

Fluit 4

Nasard 3

Gemshoorn 2

Cornet V

Basson-Hobo 8

Waarom zou een orgel alleen leuk zijn als het groot is?

Groeten,

Wim V.

• Niels

absoluut mee eens dat de grootte niet alles zegt maar in de dispositie die jij nu opzegd mis ik toch wel een aantal dingen.

• Aart Saly

Het is maar net welke muziek je er op speelt. Ik ben het met je eens wanneer je enkel Bach, Buxtehude etc. speelt en psalmbewerkingen. Echter bij het vertolken van de grote symfonische c.q. romantische werken van bijv. een Franck, Widor zou ik dan toch erg de imposante klank van de 32' labialen en tongwerken missen. Daarvoor vind ik dan Rotterdam en Haarlem (Adema) toch wel wat meer geschikt. Overigens geldt voor geen enkel orgel dat: one (organ) suits all (pieces).

Overigens orgels als die in Kampen, Bolsward en Hasselt zullen qua klank van individuele stemmen best prachtige orgels zijn, echter ik ken ze eigenlijk alleen van opnamen en dan nog voornamelijk van een bepaald groepje organisten die deze orgels doorgaans in ademnood laten krijsen en schreeuwen door, met alle vulstemmen uitgetrokken (tutti=alles open??), de melodie in een paralleloctaaf, het klavier te masseren (zeg maar…spelen alsof je parkinson hebt).

Dus misschien heb ik wel altijd de verkeerde opnamen beluisterd, wie heeft suggesties?