Orgelmaker Dekker

  • Gerard Schudde

    Beste mensen,

    Ik ben sinds kort in het bezit van een Dekker orgel, maar eigenlijk weet ik niet veel van deze orgelmaker. Is er misschien iemand die mij wat meer over deze orgelmaker kan vertellen?

    Dank u wel

    met vr gr gerard

  • Lammert

    Bedoel je Dekker uit Goes?Gerard Schudde schreef:

    >

    > Beste mensen,

    >

    > Ik ben sinds kort in het bezit van een Dekker orgel, maar

    > eigenlijk weet ik niet veel van deze orgelmaker. Is er

    > misschien iemand die mij wat meer over deze orgelmaker kan

    > vertellen?

    >

    > Dank u wel

    >

    > met vr gr gerard

  • Wim

    Anton Samuel Jan Dekker

    Geboren 24 mei 1869

    Overleden 1918

    Aanvankelijk was hij werkzaam bij de orgelmaker J.J. van den Bijlaardt uit Dordrecht, en ook nog bij Gebr. van der Kley te Rotterdam. Hij vestigde zich in 1900 als zelfstandig orgelmaker te Goes. Sedert 1907 was Dhr. W. Brandt, die vooral als intoneur bekendheid genoot, onafgebroken chef van het bedrijf en onder zijn leiding werden circa 500 orgels afgeleverd in binnen- en buitenland. Na de oorlog bleef de voordien ook al bestaande afdeling schoolmeubelen en turntoestellen gehandhaafd doch werd het orgelbedrijf opgeheven.

    Gedurende tien jaar (1928 - 1938) werd een periodiek uitgegeven onder de naam “Het Kerkorgel”, een reeks van 38 nummers met in totaal 394 pagina's. In dit blad werd sterk de nadruk gelegd op het feit dat de firma Dekker haar orgels geheel in eigen bedrijf vervaardigde, terwijl anderenhun orgel wel compleet uit Duitsland betrokken en dat meestal in onderdelen omde invoerrechten te ontduiken.

  • Gerard Schudde

    Ja ik bedoel Dekker uit goes

    met vr gr gerard

  • J. Hakvoort

    Het orgelmakersbedrijf is na de oorlog over de kop gegaan, mede omdat Dekker “fout” was in de oorlog. De turntoestellenmaatschappij bestaat inderdaad nog steeds en is de bekende firma “De Schelde”.

  • Kees Weggelaar

    In Cor Doesburg's voortreffelijke boek:pag 444-446: “ORGELS BIJ DE OMROEP IN NEDERLAND”,UITG.STRENGHOLT 1996 kun je informatie lezen over de Fa A.S.J.Dekker.Stel je er prijs op, dan tik ik eventueel later even een uittreksel voor je.

    Groetjes. Lammert schreef:

    >

    > Bedoel je Dekker uit Goes?Gerard Schudde schreef:

    > >

    > > Beste mensen,

    > >

    > > Ik ben sinds kort in het bezit van een Dekker orgel, maar

    > > eigenlijk weet ik niet veel van deze orgelmaker. Is er

    > > misschien iemand die mij wat meer over deze orgelmaker kan

    > > vertellen?

    > >

    > > Dank u wel

    > >

    > > met vr gr gerard

  • Kees Weggelaar

    In Cor Doesburg's voortreffelijke boek:pag 444-446: “ORGELS BIJ DE OMROEP IN NEDERLAND”,UITG.STRENGHOLT 1996 kun je informatie lezen over de Fa A.S.J.Dekker.Stel je er prijs op, dan tik ik eventueel later even een uittreksel voor je.

    Groetjes. Lammert schreef:

    >

    > Bedoel je Dekker uit Goes?Gerard Schudde schreef:

    > >

    > > Beste mensen,

    > >

    > > Ik ben sinds kort in het bezit van een Dekker orgel, maar

    > > eigenlijk weet ik niet veel van deze orgelmaker. Is er

    > > misschien iemand die mij wat meer over deze orgelmaker kan

    > > vertellen?

    > >

    > > Dank u wel

    > >

    > > met vr gr gerard

  • philbee

    Ik ben in het bezit van een Kröger piano geïmporteerd uit Duitsland door fa. A.S.J. Dekker, wellicht dat zijn Duitse vrienden hem iets teveel bevriend waren. Hoe dan ook de piano gaat er nu uit ivm met een aanstaande verhuizing. Gegadigden mogen zich melden. Foto's heb ik uiteraard.

  • zelf45

    1.

    Even voor de goede orde: zelf 45 is dezelfde persoon als Kees Weggelaar.

    2.

    Hoe weet de heer Hakvoort, dat Dekker “fout”is geweest in W.O.II? Dat lees ik namelijk niet in Doesburg's voortreffelijke boek. Wel staat er, dat Dekker's productie in 1938 terugliep, en aan het begin van de oorlog werd stopgezet,Inderdaad werd de fabricage van turntoestellen in 1945 voortgezet tot op de “huidige dag” (dwz. tot aan het jaartal van publicatie van Doesburg's boek: 1996) onder de naam:“Schelde International bv”. De leiding berust bij twee achterkleinzoons van Dekker.

    2.

    Verder staat er in “Het Orgel”een artikel, geschreven door Victor Timmer & Ton van Eck:“Waar zijn ze gebleven” (o.a.Dekker), Aflevering Maart 1993

  • zelf45

    Nogmaals:(zie eerdere reactie van mijn kant): Uit welke bron is volgens de Heer Hakvoort Dekker politiek fout geweest?