orgelclub

• Pieter

Hallo beste mensen,

Is het misschien een goed idee om een orgelclubje op te richten om eens wat orgels in Nederland te gaan bespelen???

In de praktijk blijkt vaak dat amateurorganisten moeilijk op de wat grotere orgels kunnen spelen. Kerkorganisten zijn wat betreft vaak zielige egoïstische stumpers.

Laten wij dan een orgelclubje oprichten waar we elke twee weken of elke maand een drie- of vierklaviers orgel gaan bespelen. Met minder nemen wij geen genoegen!!!

Een goed plan??? Ik hoor het wel!

• Wouter

Tja ik wilde je net aanbieden om op ‘mijn’ Meere-orgel in Echteld te spelen, maar ja dat is maar 1 klavier en dus voldoet het niet aan jouw wensen…

• Dick

Je zou kunnen beginnen door deelnemer te worden aan de mailinglist : dat kan door het verzenden van een lege mail naar organist-subscribe@yahoogroups.com . Daardoor bevind je je in het gezelschap van ruim 300 orgelliefhebbers - waarvan een deel elkaar hoopt te treffen tijdens een OOM in Strijen op 12 april a.s. Daar heb je een flink orgel, niet met vijf klavieren weliswaar, maar wel de moeite waard - en je ontmoet een heleboel geestverwanten!

groet,

Dick

• Wim

Ik dacht dat “iedereen” voor die dag was uitgenodigd, er stond op het prikbord een bericht (http://www.prikpagina.nl/read.php?f=568&i=1521&t=1521) nl: “Belangstellenden zijn van harte welkom.” Verder was er een reactie op dat bericht van Henk waarin hij vroeg om je wel even via henkcorrie.brussee@hetnet.nl aan te melden.

Moet je nu wel of geen lid van zijn om die dag mee te maken

W:-)

• wim

Voor de liehebbers,

Ik speel op een eenklaviersorgel in Haskerhorne (Fryslân).

De kast is uit ongeveer 1740 maar het instrument is aanzienlijk ouder (1692?).

Het telt maar zes en een half register, maar is zeker de moeite waard.

Veel loden pijpwerk.

In Langweer staat een Van Dam orgel uit 1784.Twee klavieren en 16 registers.

Wanneer jullie niet met honderden tegelijk komen, is er wel een keer een mogelijkheid om eens een zaterdag wat te organiseren.

Wanneer er voldoende belangstelling is wil ik wel een poging bij de betreffende kerkvoogdijen wagen.

Met vriendelijk groeten,

Wim.

• Berend

Wim,

Ik ben nogal geintersseerd in “Van Dam” orgels. Heb je soms de actuele dispositie van dit instrument?

Bij voorbaat dank.

groeten,

wim schreef:

>

>

>> In Langweer staat een Van Dam orgel uit 1784.Twee klavieren

> en 16 registers.

• Jaap

http://www.organumfrisicum.nl/Langweer_HK.htm

• Niels

het is wel een goed idee maar of het dan mogelijk wordt om op grotere orgels te gaan spelen weet ik niet.

• Floris

Hi

Voor mij en mijn organis (ik ben registrant) is het niet moeilijk om ook op grotere orgels te kunnen spelen hoor! je moet het alleen met een beetje praten en daarmee de juiste taktiek aanpakken! Meer is het eigenlijk niet. Je moet dan als je mag spelen wel wat moois ten gehore brengen, zoals een deel van een simphonie van Widor oid, wel muziek van kwaliteit en niveau. Enkele voorbeelden waar wij gespeeld hebben zijn:

St. Jan te Gouda

St. Joris te Amersfoort

St. Fransiscus te Amersfoort

en vele andere. We komen altijd met z'n tweeen, misschien dat dat wel uitmaakt. Als je met veel komt heeft men gelijk zoiets van ‘wow’, als dat maar goed gaat!!!

Veel suc6 ermee!

Greetz Floris

• Dick

Wim schreef:

>

> Ik dacht dat “iedereen” voor die dag was uitgenodigd, er

> stond op het prikbord een bericht

> (http://www.prikpagina.nl/read.php?f=568&i=1521&t=1521) nl:

> “Belangstellenden zijn van harte welkom.” Verder was er een

> reactie op dat bericht van Henk waarin hij vroeg om je wel

> even via henkcorrie.brussee@hetnet.nl aan te melden.

> Moet je nu wel of geen lid van zijn om die dag mee

> te maken

Iedereen is welkom! Laat even weten dat je van plan bent te komen: organist-owner@yahoogroups.com . Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Dick