voor of tegen?

• Niels

Waar ben je voor een digitaal orgel of een pijporgel in een kerk.

Ik ben zelf voor een pijporgel maar een digitaal orgel vind ik wel een ontzettend goed maar tijdelijk oplossing .

Dus reageer op de stelling ik ben wel of niet voor een digitaal orgel in de kerk.

• Sebastiaan

Ik zou bijna zeggen, uiteraard voor een pijporgel.

Misschien duur? Maar wel echt en dat hoe je altijd langer vol. Bovendien komen er momenteel door sluitende kerken veel orgels beschikbaar, waardoor er voor weinig geld soms veel te bereiken is.

Wij plaatsten momenteel binnen een budget van €16.000 een orgel met 18 registers! Maar wel veel zelfwerkzaamheid!

• Wouter

komt amateurisme (niet negatief bedoelt) dan zoveel tegemoet aan een professioneel gebouwd digitaal orgel dat het pijporgel nog steeds de ‘winnaar’ is?

• Sebastiaan

Wat bedoel je met amateurisme? Ons orgel is in 1957 wel zeer professioneel gebouwd, anders zou het niet nu weer opnieuw verder kunnen…!

Bovendien is een pijporgel een instrument, vergelijkbaar met een orkest: echte lucht, door echte pijpen…

je gaat toch het concertgebouw ook niet vullen met een berg speakers en een midi-aansturing??

Bovendien blijft je professionele digitale orgel altijd afgeleid van het orgineel: een pijporgel!

Sebastiaan

• Tim vogels

Zelf ben ik de gelukkige bezitter van een Rembrandt 3090,en als je dit orgel uitrust met houten klavieren met mechanisch drukpunt dan is het toch bedriegelijk echt.

De sfeer in een kerk kun je thuis niet nabootsen,maar drie keer per maand studeer ik op een echt mechanisch orgel en inderdaad dit is natuurlijk niet na te bootsen.

Kortom een Rembrandt met houten klavieren met mechanisch drukpunt evenaart een echt orgel met zeker 95 %

• A. kruijf

wordt die Rembrand ook anders in het toucher bij doorkoppelen e.d.?

• Wouter

“Wij plaatsten momenteel binnen een budget van €16.000 een orgel met 18 registers! Maar wel veel zelfwerkzaamheid!” Hier reageerde ik op toen ik het had over amateurisme. Andere vraag dan. Alle orkestleden bouwen hun instrumenten zelf, want de ‘echte’ instrumenten zijn zo duur. Dan nog steeds kiezen voor het orkest en geen speakers??

• Wim

Dat is inderdaad een goeie.

Binnen de orkestwereld is er niemand die erover piekert om

elektronische violen, fagotten, dwarsfluiten, etc. te maken.

Met al de syntesizers tegenwoordig moet dat toch een fluitje

van een cent zijn.

Zelfbouw komt natuurlijk voor, maar ik lees er niet vaak over.

• Niels

Sebastiaan wat is jouw e-mail adres??

• Niels

wat is jouw e-mail adres