Excuus van muzieknoot

• Muzieknoot

Dag mensen,

het is bij een ieder denk ik wel bekend dat er stukken zijn die niet uitegeven zijn, maar waar je via via toch wel aan kunt komen. Organisten van naam doen hier ook aan mee, en zijn zelf trots dat ze veel van zulke stukken bezitten.

Ik dacht wat ik deed dat dat ook kon. Omdat organisten van naam zelf ook willen betalen voor deze zeldzame stukken. Maar ik zit fout. Gezien de grote beroering die hierdoor is ontstaan is het niet goed wat ik deed. Ik zie dit nu pas. Ik wil dan ook mijn excuus aanbieden voor hetgeen is gebeurd.

Er is een iemand geweest die wat heeft besteld en die het geld al overgemaakt heeft. Hij krijgt zijn geld terug. Er zijn geen stukken verstuurd aan wie dan ook.

Nogmaals mijn excuus en dit zal nooit meer voorkomen.

Muzieknoot

ps ik hoop dat dit probleem zo uit de wereld verholpen is

• Peter

Dit vind ik erg goed van muzieknoot dat hij z'n fout toegeeft.

Ik heb dit zo een beetje gevolgd en dit hand anders echt uit de hand gelopen

denk ik. Ik ben het met muzieknoot eens nu hij zijn excuus heeft aangeboden

dat dit probleem zo de wereld uit is geholpen.

Peter

• A. Kruijf

gelukkig is dit uit de wereld, enkel spijtig dat met aangifte gedreigd moest worden.

• Eric

Wat een discussie - er is iemand die een foutje maakt - in hoeveel kasten van professionals en amateurs liggen er niet stapels gekopieerde muziekstukken….

Laten wij allereerst eens hand in eigen boezem steken i.p.v. te dreigen met aangifte. Overigens een leuke aangelegenheid want het opsporingsapparaat h.o.d.n. Stichting Brein zal niet tot vervolging in de meest ruime zin van het woord overgaan.

Volgt een van u de discussie bij de Stichting Bladmuziek/Thuiskopie met onderzoeken naar het kopieren onder koren…

Zolang de docent zijn leerling van een kopie laat spelen dweilen wij gezamelijk met een lopende kraan!!!!!

Ik ben benieuwd wie hierop reageert…ik dreig niet met aangifte want het is zinloos! Normen en waarden zo is zou onze JPB toch zeggen…

• A. Kruijf

Tuurlijk wordt er wel gekopieerd om niet met zware boeken te hoeven zeulen of om een vriend even uit de brand te helpen., maar om hele boeken te gaan staan te kopieren. Doelbewust een handeltje beginnen met het verkopen van gebundelde kopietjes met prijzen varierend van 17 tot 40 euro vind ik toch echt een ander verhaal. Wat betreft die hand in eigen boezem, ik kan je wat betreft mijn persoon gerust stellen. Wat betreft docenten die te pas en te onpas kopieren, daar heeft u een punt, maar dat maakt de muzieknoot-kwestie niet anders.

• remco

Hoeveel berichten ga je hier nog aan wijden A.?

Je trap na, aan muzieknoot van gisteren vond ik al zo vreemd, en dit is nu al je 2e bericht, waarin je probeert je te profileren ten koste van een ander.

We weten het nu echt wel hoor! Jij copieert niet, bent een super brave hendrik, en dreigt met aangifte als er iets gebeurt dat fout is in jouw ogen. Daar hebben we nu allemaal kennis van genomen, dus wat mij betreft is het nu wel genoeg.

Muzieknoot heeft iets verkeerd ingeschat, en heeft daar keurig zijn excuses voor aangeboden. Ik vind dat buitengewoon prijzenswaardig en sportief, en ik vind jouw manier van reageren hierop buitengewoon MINDERwaardig.

• lubbert Schenk

Ben ik het volledig mee eens.

• Wim

Als ik nog even een nuancering in dit ‘debat’ naar voren

mag brengen:

André heeft niets tegen een ‘zo nu en dan’-kopietje.

Om hem dan een “brave hendrik” te noemen, gaat mij wat ver.

Het hele debat gaat m.i. hier niet over het alleen-maar-verspreiden-van-

kopieën. Het debat gaat volgens mij over het verspreiden

van kopieën, WAARBIJ een flinke financiële tegenprestatie

wordt verlangd. Bedragen van 15 tot 40 euro zijn bedragen

die ook voor officieel gedrukte muziek (kunnen) worden gevraagd.

De moeilijkheid hierbij is tevens dat we niet van een afstand

met zekerheid kunnen vaststellen of het om kostprijsprodukties gaat of

om commerciële tarieven.

Het aanbieden van kopieën tegen “commerciële” tarieven staat

voor mij op één lijn met het op de markt brengen van gekopieerde

cd-roms. Het gaat weliswaar niet om dezelfde bedragen, maar

WEL om hetzelfde principe.

Op het punt van commerciële exploitatie van kopieën ben ik het geheel

met André eens. Op andere punten zal ik misschien andere gedachten

hebben dan André, maar dat is voor DIT ‘debat’ nu even niet relevant.

Maar goed, Muzieknoot heeft excuses aangeboden, en omdat er niets

verkocht is, hoeven we denk ik hier niets meer over te schrijven.

Ik denk dat Muzieknoot nu behoefte heeft aan bezinning, en ik voel

me dan ook niet geroepen om hier verder over te schrijven.

Groeten,

Wim Verburg

• Eric

Wat een emotie!

Waarom kopieren mensen eigenlijk! Wil ik als liefhebber van bijvoorbeeld orgelmuziek of muziek van het KCO een gekopieerde CD of wil ik downloaden - met een kleurenprinter een kopie maken met schaar en plakband? Toch al snel enkele uren bezig….

Speelt prijs misschien een rol?!? Ik denk het uiteindelijk niet! Het is in de eerste plaats de verkrijgbaarheid - prijs speelt geen rol - zoek in Nederland maar eens naar een goede winkel voor bladmuziek en/of geluidsdragers - twee of drie winkel maximaal. Kijk eens in België! Om maar te zwijgen over al die musici die op hun zolder voor uitgever spelen - levensvatbaar wordt het nooit - tsja in je biografie kun je laten opnemen dat je ook componeert - wat moet de eindgebruiker in het werk stellen om in het bezit te komen van zo'n stukje muziek…

Wat een uitkomst zo'n kopieermachine

Lees de onderzoeken maar eens omtrent Napster, Kaza etc. Lees het bericht maar eens van de voor onbekende muzieknoot -onbekende werken gekopieerd - m.a.w. er ligt een schone taak voor winkelier en uitgever….

Verkrijgbaarheid etc.

• Muziekuitgeverij Willemsen

Het illegaal kopiëren van bladmuziek is een vorm van diefstal. Veel organisten en kerkkoren spelen en zingen in kerken maar treden het gebod ‘Gij zult niet stelen’ met de voeten. Voor diegenen die willen weten hoe het precies in elkaar zit wat wel en niet mag hebben wij een (gratis) folder liggen van de Stichting Bladmuziek. Ook op de website http://www.cedar.nl staat onder Musi©opy de nodige informatie.

De cd-roms met pdf-bestanden van bladmuziek is een ander verhaal. Deze importeren wij vanuit de USA en worden uitgebracht door cdsheetmusic. Dit bedrijf heeft (heel) oude auteursrechtenvrije uitgaven gescand en op de cd gezet. Op de cd met Bach orgelwerken zijn rechtop staande uitgaven gebruikt met dikwijls nog oude sleutels. Voor naslag en studie zijn dit soort cd's voortreffelijk. De meeste organisten kiezen er niet voor om een rij omwaaiende zelf geprinte A4-tjes op de speeltafel te zetten.

Er zit met deze cd's nog een addertje onder het gras. Omdat de Amerikaanse auteurswet anders in elkaar zit dan de Europese, zijn er een paar cd's uitgebracht met werken die in de USA vrij zijn, maar in Europa niet. De cd met Frans romantische orgelmuziek is daar een van. Deze cd wordt door ons dan ook niet geimporteerd.

Natuurlijk zijn ook wij niet echt blij met dit soort ontwikkelingen, maar kunnen het niet tegenhouden. Importeren wij ze niet, dan doet een ander het wel.

Voor verdere vragen kunt u natuurlijk contact met ons opnemen.

Muziekuitgeverij Willemsen

Hans Oostendorp