Bachwerken op CD

• W. van de Hoef

Ik loop al een tijdje met de gedachte om een serie integraal uitgevoerde orgelwerken op cd van J.S. Bach aan te schaffen. Ik heb enkele jaren geleden al de vertolking van Bram Beekman gekocht. Bij nader onderzoek blijkt dat er veel verschillende opnames zijn met de complete werken. Nu is mijn vraag: wat zijn de voors en tegens van diverse opnames en wat zijn de ervaringen van collega organisten?

Wouter.

• J. van Tricht

Geachte collega,

Als je wat meer intergrale Bach versies wilt horen kan ik aanbevelen de volgende CD produkties.Helmuth Walcha integraal Archiv?DGG div orgels

Simon Preston DGG Div orgels

Lionel Rogg Harmonia Mundi Arlesheim

Werner Jacob Emi historische orgels

J Weinberger op CPO 12 cds inmiddels uitgebracht historische orgels

Wolfgang Rubsam Philips Metzeler Orgels

Jean Guillou St Euchtache Paris

Genoemde uitvoeringen zijn in de vakhandel te verkrijgen.

Persoonlijk vind ik Preston Walcha en Rubsam de interpreten van de meeste kwaliteit.

J van Tricht

• J. van Tricht

Antwoord op Bach versies.

Afgezien van persoonlijke smaak en voorkeur, zijn de volgende integrale uitvoeringen in de handel.

Op de volgende merken

Bis Hans Fagius (zit ook compleet in de kruidvat uitgave)

Archiv /Helmuth Walcha

DGG /Simon Preston

Harmonia Mundi /Lionel Rogg

EMI /Jacob Werner

CPO/ J Weinberger

Philips /Wofgang Rubsam

Erato/ Marie Claire Alain.

EMI/ Marcel Durufle

Philips? Jean Guillou

Succes met je keuze.

• peter

Ook is er een serie van Ton Koopman en van Piet Wiersma in de handel. De cd's van Wiersma zijn allemaal opgenomen in Goningenland, zoals Leens, Uithuizen, Midwolda, Uithuizermeeden, Groningen etc.

gr. Peter

• A. Kruijf

Tja Wouter,

Ik weet niet of je met deze vraag hier veel verder komt, het is zo'n enorme persoonlijke smaakkwestie. En veel factoren spelen een rol. Wat voor orgels? Welke werken wel en niet? (omstreden 8 kleintjes, kunst der fuge e.d.) En zo is er zoveel te noemen. Hoor je liever een Silbermann of een Schnitger, hoor je liever een statige of een speelse Bach. Concreter hoor je liever Walcha, Koopman, Kooiman, Wiersma, van oortmerssen enz.? Wat ook van belang is, is de programmering per cd, alleen toccata's op een schijfje of een mix van verschillende vormen. Allemaal vragen die een rol spelen.

Ik zelf heb wel een integrale maar die is samengesteld uit verschillende interpreten: Beekman, kooiman, van Beek, Vogel, Fagius, Stockmeijer. Dat is natuurlijk ook een optie.

Bovendien staat de Bachinterpretatie niet stil en kan het heel goed zijn om bijv zowel Walcha als van Beek in je collectie te hebben. Sowieso, de verschillen in aanpak zijn soms enorm, neem bijv. de tempi.

Ik wens je veel succes bij je keuze, het gaat tenslotte om een smak geld.

• Eric

Beste lezer,

Een dergelijke keuze is niet gemakkelijk en kost inderdaad een behoorlijke zak met centjes!

Ik zou je willen adviseren een keuze te maken voor diverse organisten - denk aan Piet Kee, Jacques van Oortmerssen, Ton Koopman - wat te denken van de CD's van Wim van Beek (Martinikerk Groningen/Domkircke Roskilde) - Ewald Kooiman etc.

Vanuit diverse invalshoeken - diverse orgels - krijg je een mooie mix.

Succes!

Eric

• Martin

En wil je gewoon een hele mooie versie hebben van de Leipziger Chorälen en Dritte Klavierübung dan moet je de dubbel-cd's van Bert Matter in Zutphen aanschaffen (volgens mij alleen in de kerk en in een plaatselijke muziekzaak verkrijgbaar). Mooie interpretatie op een schitterend instrument.