Dorthy de Rooij in memoriam

• Kees Weggelaar

Na een kort ziekbed is maandag j.l.de begaafde organiste Dorthy de Rooij op 56-jarige leefdtijd overleden.Zij ontving haar opleiding bij o.m. Albert de Klerk, Maurice Durufle en Luigi Tagliavini.Tijdens haar studie kreeg zij een organistenpost bij de paters Augustijnen in Eindhoven,een functie die zij tot haar dood vervulde.In 1970 kreeg zij de Prix d'excellence, en was ook als orgeldocente verbonden aan o.m.het Conservatorium van Maastricht.Vooral de Spaans/Portugese orgelcultuur had haar interesse,wat niet wegneemt, dat ook Bach, Franck, en 20e eeuwse componisten,zoals Van Elven,en Dijker haar warme vertolkings-interesse had.

In Eindhoven en omgeving was ook zij zeer actief,maar ook ver buiten onze grenzen liet zij van zich horen, tot in Wit-rusland en de VS toe.Haar dood is een groot verlies voor de orgelwereld, die haar zich zeker zal herinneren als iemand,

die de muziek absoluut was toegedaan, en wier vertolkingen getuigden van een grote eruditie en betrokkenheid.Terecht rekent het Eindhovens Dagblad haar tot de top-musici beneden de groten rivieren.

• Tim Vogels

Weten jullie wat zo jammer is met het overlijden van deze kunstenares,er wordt totaal maar dan ook totaal geen aandacht in de media aan besteed.

In het Eindhovens dagblad stond de overlijdens advertentie,maar…..dat was ook alles.

Nog niet eens een bericht van de paters waar ze organist was,ja wel een bericht in de Limburger van het coservatorium in maastricht.

Het zou kunnen dat dit haar laatste wilsbeschikking was,maar ik betwijfel dat sterk!!.

Bij het overlijden van haar leermeester Albert de klerk ook al het zelfde liedje.

Dit zet mij toch aan het denken,en maakt mij kwaad,wel die schijnvertoning aan de regering verdienen schijnbaar alle lof!!!

Het zal wel altijd zo blijven dat kunstenaars aan de laatste borst hangen,het is zeker niet relevant voor de media,ja geweld en die soapvertoning van de regering verdiend schijnbaar de voorkeur…tja acteren voor de camera valt ook onder kunst.

Het moest er even uit.

Tim Vogels

• Kees weggelaar

Hoi Tim,

Wat deel ik graag je terechte ver-ontwaardiging;wat heb je eigenlijk groot gelijk.

Er zijn vele onmuzikale dwazen, die een (begrafenis-)eer als edelen krijgen.Vele grote en bescheiden kunstenaars/kunstenaressen ervaren het tegendeel.Toch nog even een correctie n.a.v.hierover.De dood van Albert de Klerk werd wel degelijk in bv.Dagblad trouw besproken.Ook het K.N.O.V.blad orgelvakblad, en het Haarlems dagblad besteedden ruim aandacht aan dit trieste gebeuren.Ook op NCRV/EO

zond een “in Memoriam”op 4/12-1998 uit.

In de Eindhovense courant werd Dorthy terecht een begaafde orgel-ambassadeur genoemd;de top van het organistendom beneden de Moerdijk.Verder vergat ik te vermelden,dat zij, vanwege haar verdiensten voor de Spaans/Portugese orgellitteratuur een onderscheiding van Portugal heeft ontvangen.De Volkskrant vermeldde in ieder geval een overlijdensbericht, en de K.N.O.V.zal nog een ïn memoriam“publiceren.Ook ”de Orgelvriend"zal aandacht aan haar overlijden geven.

Misschien kalmeren deze mededelingen je terechte verontwaardiging………

Maar ook ik had deze hoogbegaafde collega meer aandacht gegund, zowieso is zij het waard.Toch weet je ook niet, wat ze in haar laatste dagen met haar familie heeft overlegd.Bovendien: zaterdag,21/12 was in haar kerk om 11 uur de uitvaartmis,en die was aangekondigd in het rouwbericht.Maar verder wordt het in deze maatschappij als volgt:

"De artistieke wijsheid hoort, terwijl de vulgaire accoustische dwaasheid neemt het woord…..ook helaas in kerkjes-en orgeltjesland!

K.W.

Tim Vogels schreef:

>

> Weten jullie wat zo jammer is met het overlijden van deze

> kunstenares,er wordt totaal maar dan ook totaal geen aandacht

> in de media aan besteed.

> In het Eindhovens dagblad stond de overlijdens

> advertentie,maar…..dat was ook alles.

> Nog niet eens een bericht van de paters waar ze organist

> was,ja wel een bericht in de Limburger van het coservatorium

> in maastricht.

> Het zou kunnen dat dit haar laatste wilsbeschikking was,maar

> ik betwijfel dat sterk!!.

> Bij het overlijden van haar leermeester Albert de klerk ook

> al het zelfde liedje.

> Dit zet mij toch aan het denken,en maakt mij kwaad,wel die

> schijnvertoning aan de regering verdienen schijnbaar alle

> lof!!!

> Het zal wel altijd zo blijven dat kunstenaars aan de laatste

> borst hangen,het is zeker niet relevant voor de media,ja

> geweld en die soapvertoning van de regering verdiend

> schijnbaar de voorkeur…tja acteren voor de camera valt ook

> onder kunst.

> Het moest er even uit.

>

> Tim Vogels

• Janco Schout

Kijk voor krantenartikelen eens op:

http://www.eindhovensdagblad.nl/regioportal/ED/1,2622,1505-Zoeken-Zoeken!!__1374339_,00.html?ArchiefID=1374339

http://www.brabantsdagblad.nl/regioportal/BD/1,2622,3955-Zoekeninhetarchief-Zoeken!Innieuws!__1375626_,00.html?ArchiefID=1375626

Gr. Janco

• remco

Aan Tim Vogels en Kees Weggelaar,

Ik begrijp de strekking van jullie berichten. Ik vind het ook jammer dat het overlijden van Dorthy de Rooij maar zo weinig landelijke belangstelling in de pers krijgt. Maar ik voel niet de verontwaardiging.

Dit is niet iets wat alleen de kerkorgelwereld, de kunst of muziekwereld betreft. Het is gewoon een wet in de pers, dat hoe meer naamsbekendheid iemand heeft, hoe meer belangstelling er voor is in de pers.

Hoe spijtig voor jullie en voor mij: de kerkorgelwereld is behoorlijk elitair. Ik bedoel dat niet negatief, maar stel vast dat maar een HEEL klein gedeelte van de Nederlandse bevolking belangstelling heeft voor kerkorgel en daarom heel weinig mensen hierover geinformeerd hoeven te worden en/of willen worden. Dat kun je jammer vinden, maar dat is wel een feit.

In de sportwereld is het precies hetzelfde: als een voetballer uit de eredivisie overlijdt, zal dat de landelijke pers halen, en zelfs het nos-journaal. Als een korfballer, bobsleeer, of badminton-prof (die ook nog heel veel voor het badminton heeft betekend) overlijdt, zal dat alleen de plaatselijke pers halen. Immers, miljoenen mensen hebben belangstelling voor voetbal, en maar heel weinig mensen hebben belangstelling voor badminton.

r.

• kees weggelaar

Hoi Remco,

I.:

Ook het NRC Handelsblad blijkt nu aandacht aan Dorthy's overlijden te hebben gegeven.

II.

Perswetten en artisticiteit willen nogal eens flink uit de pas lopen.Mee eens.

III.

De orgelbelangstelling valt gelukkig nog mee, mede door Monumentenzorg, veel excursies, landelijk gezien, en concertseizoenen.Ook nieuwe muzikale ideen

worden gelanceerdrondom het orgel, bv.in kamermuziekformaties.De Kerkelijke leegloop,met daarmee gepaard gaande organistenvermindering blijft een (groot)zorgenpunt.

IV: Populariteit is niet altijd (of: “altijd niet….??”) artistiek. Elitair is een erewoord,

waar het om werkelijke artisticiteit gaat.Helaas kan elitair ook snobisme, en/of farizeisme inhouden.Ook dat is niet artistiek.

Iemand,die buiten de populaire (populistische)code denkt en leeft,maar niettemin toch prachtige zaken tot stand brengt, die wellicht niet op het eerste gehoor, maar solms (veel) later artistiek overtuigen, wordt gauw voor “elitair” uitgemaakt.

V.

Eerlijkheidshalve nuanceer je dat gelukkig iets.

VI.

Overigens: is het lven niet meer dan sport en pers?……….

remco schreef:

>

> Aan Tim Vogels en Kees Weggelaar,

> Ik begrijp de strekking van jullie berichten. Ik vind het ook

> jammer dat het overlijden van Dorthy de Rooij maar zo weinig

> landelijke belangstelling in de pers krijgt. Maar ik voel

> niet de verontwaardiging.

>

> Dit is niet iets wat alleen de kerkorgelwereld, de kunst of

> muziekwereld betreft. Het is gewoon een wet in de pers, dat

> hoe meer naamsbekendheid iemand heeft, hoe meer

> belangstelling er voor is in de pers.

>

> Hoe spijtig voor jullie en voor mij: de kerkorgelwereld is

> behoorlijk elitair. Ik bedoel dat niet negatief, maar stel

> vast dat maar een HEEL klein gedeelte van de Nederlandse

> bevolking belangstelling heeft voor kerkorgel en daarom heel

> weinig mensen hierover geinformeerd hoeven te worden en/of

> willen worden. Dat kun je jammer vinden, maar dat is wel een

> feit.

>

> In de sportwereld is het precies hetzelfde: als een

> voetballer uit de eredivisie overlijdt, zal dat de landelijke

> pers halen, en zelfs het nos-journaal. Als een korfballer,

> bobsleeer, of badminton-prof (die ook nog heel veel voor het

> badminton heeft betekend) overlijdt, zal dat alleen de

> plaatselijke pers halen. Immers, miljoenen mensen hebben

> belangstelling voor voetbal, en maar heel weinig mensen

> hebben belangstelling voor badminton.

>

> r.

• remco

kees

inderdaad is er meer in het leven dan sport en pers.

gelukkig maar.

en over het elitair: je kunt dat inderdaad negatief en positief zien.

ik bedoelde het in ieder geval niet negatief.

Elitair in de negatieve betekenis, wordt het pas als b.v. mensen die bezig zijn met kerkorgel liever hebben dat zo weinig mogelijk mensen zich daar mee bezig houden, en een soort “ons-kent-ons-sfeertje” willen. En dat lijkt me in de kerkorgelwereld geenszins het geval.

r.

• kees weggelaar

Helemaal mee eens.Ik maak overigens even van de gelegenheid gebruik, jou, Tim, en alle andere zinnige prikkers-collega's en prikkers-liefhebbers een Gezegend Kerstfeest oe te wensen en een muzikaal en (niet alleen orgel-)voorspoedig 2003.remco schreef:

>

> kees

>

> inderdaad is er meer in het leven dan sport en pers.

> gelukkig maar.

>

> en over het elitair: je kunt dat inderdaad negatief en

> positief zien.

> ik bedoelde het in ieder geval niet negatief.

> Elitair in de negatieve betekenis, wordt het pas als b.v.

> mensen die bezig zijn met kerkorgel liever hebben dat zo

> weinig mogelijk mensen zich daar mee bezig houden, en een

> soort “ons-kent-ons-sfeertje” willen. En dat lijkt me in de

> kerkorgelwereld geenszins het geval.

> r.

• remco

ik heb het topic maar even gewijzigd….

dank voor je goede wensen kees.

hetzelfde voor jou en alle andere lezers/schrijvers hier:

Goede feestdagen en een muzikaal 2003 toegewenst!

r.

• remco

het leek me goed nog even te vermelden dat in de Elsevier van deze week een uitgebreid in memoriam Dorthy de Rooij staat.

remco