steekproef orgelrepertoire begrafenissen

• Rob

Beste allemaal,

In opdracht van de Gregoriusvereniging ben ik voor het “huisorgaan” Koorgeleide bezig met een artikel over “Orgelmuziek bij Rouw”. De bedoeling is om te inventariseren welke orgelmuziek klinkt tijdens begrafenisdiensten en crematies.

Mijn vraag aan jullie is dus heel simpel: welke muziek spelen jullie bij deze gelegenheden? Ik ben zowel geinteresseerd in lijstjes met individuele werken als favoriete componisten en/of stijlen. Ook hoor ik graag of, en hoe, er geimproviseerd wordt.

Nadere bijzonderheden, afwijkende plaatselijke gebruiken etc. zijn ook de moeite van het vermelden waard.

Ik hoop op veel reacties, alvast bedankt!

Reacties kunnen ook privé, indien gewenst: rjtpeters@wanadoo.nl

Groeten,

Rob Peters

• remco

naar mijn beste weten is hier al eens onderzoek naar gedaan.

ik kan me nog herinneren dat “waarheen waarvoor? ” van Mieke Telkamp de absolute nummer 1 was.

Voor veel organisten een regelrechte nachtmerrie :-)

• Peter

Onder het kopje trouw & rouw op de http://muziek.startpagina.nl staan vijf verwijzingen naar rouw/begrafenismuziek.

• Kees-Weggelaar

Wellicht is practische informatie onontbeerlijk;mijn vaderi s jarenlang beroepsorganist op de begraafplaats“Zorgvlied”in Amstelveen geweest.Het muzikale gehalte, dat van hem verlangd werd te spelen was soms om te rillen.

Orkestarrangementen: Ases Tod van Edvard Grieg, Largo van Handel, alsmede

veel gezangen bij protestantse begrafenissen moest hij ook doen; kortom: ëlck wat wils“.Tegenwoordig kan je CD's en cassettes afdraaien met de favoriete muziek van de overledene.( Bv.”Westgaarde"-begrafenis-centrum in Amsterdam).

Voor actuelere informatie moet je (1) Dick Klomp (tel.: 036-5.36.01.63.)eens bellen;organist Doopsfgez.kerk

“het Lam”Amsterdam, en ook organist op Westgaarde.(Staan in twee aula's twee grote mechanische orgels van de “vroege”orgelbouwer Blank;in Amstelveen staat een gereviseerd electro-pneumatisch orgel van Verschueren Heythuizen, 1957).

2.Als je je adres voor me wilt geven, kan ik nog een copie aan je sturen van een intervieuw van het Amstelveens Weekblad destijds,dat mijn Vader uitgebreid intervieuwde.Hij vertelde zo e.e.a.(3) Verder moet volgens mij van elke begrafenisdienst-met-muziek formulieren bij de administratie van zo'n begrafenisbedrijf bestaan, met deverzoeknummers er op.Probeer dat eens.

Ik hoor nog van je.Desnoods op m'n emailRob schreef:

>

> Beste allemaal,

>

> In opdracht van de Gregoriusvereniging ben ik voor het

> “huisorgaan” Koorgeleide bezig met een artikel over

> “Orgelmuziek bij Rouw”. De bedoeling is om te inventariseren

> welke orgelmuziek klinkt tijdens begrafenisdiensten en

> crematies.

> Mijn vraag aan jullie is dus heel simpel: welke muziek spelen

> jullie bij deze gelegenheden? Ik ben zowel geinteresseerd in

> lijstjes met individuele werken als favoriete componisten

> en/of stijlen. Ook hoor ik graag of, en hoe, er

> geimproviseerd wordt.

> Nadere bijzonderheden, afwijkende plaatselijke gebruiken etc.

> zijn ook de moeite van het vermelden waard.

> Ik hoop op veel reacties, alvast bedankt!

> Reacties kunnen ook privé, indien gewenst: rjtpeters@wanadoo.nl

>

> Groeten,

> Rob Peters

• Rob

Ik kan niet iedereen persoonlijk bedanken, dus hierbij iedereen bedankt voor de reacties (ook privé) die ik op dit onderwerp mocht ontvangen.

Rob

• Berend van Steenbeek

Bij begrafenisdiensten speel ik regelmatig bewerkingen van Psalm 39.

Zeer treffend de inhoud van deze Psalm.

Berend