Helemaal mee eens. Marcel, maak in hemelsnaam niet de fout die ontelbaren eerder al gemaakt hebben!
Een pijporgel leeft, het is bijna een organisch wezen, bij iedere noot heb je de sensatie van authenticiteit, van rechtstreeks contact met je instrument en met de muziek. Een electronicum is nep, biedt geen duurzaamheid, heeft geen uitstraling, geen kwaliteit, geen authenticiteit. Wil je nu echt in je kleine kapelletje een drieklaviers orgel?? Dat is - los van de de kwestie electronicum of niet - toch geen realistische gedachte. In een kleine ruimte hoort kleine muziek, d.w.z. muziek die voor een klein (kabinet-)orgel geschikt is. En er zijn DUIZENDEN fraaie muziekstukken geschreven die het prima doen op een pijporgel met 3-4 stemmen. Goed, je kunt je Widor er niet op kwijt, maar wat zou dat? Wil je echt een compleet verwrongen klank, die zich in de kleine ruimte niet kan ontplooien, en die de muziek reduceert tot een karikatuur?
En dan de kosten. Hoeveel tweedehands pijporgels zijn hier niet al te koop geweest? Nu staat er weer eentje voor 3000 euro te koop. Koop je voor die prijs een Johannus? Ja, wellicht een afdankertje van de vorige generatie, waarvan je nog vijf jaar “plezier” zult hebben, waarna hij definitief rijp is voor de sloop. Een pijporgel houdt niet alleen zijn waarde, het is zelfs vaak een goede investering in de toekomst! Zelfs een goed pedaalharmonium heeft vaak meer gebruikswaarde dan een Johannus.
Ik kan nog wel een tijdje doorgaan, maar ik laat het hier even bij. Alleen nog even dit. Een paar citaten uit discussies op de yahoo-group over dit onderwerp:
“Heel simpel: zeker in de kerk moet je geen genoegen nemen met imitatie, met namaak. Net zo goed als dat een kerk geen kansel van meubelplaat met eiken fineer zal nemen (mag ik toch hopen!?) moet in een ruimte waarin naar waarheid en gerechtigheid wordt gezocht geen instrument worden geplaatst dat poogt het echte orgel na te bootsen”
"'Vergelijk het instrument met andere materialen in de kerk. Zit de gemeente op plastic klapstoeltjes? Staat de predikant achter een opvouwbaar lessenaartje of op een kansel van triplex? Liggen er golfplaten op het dak?
Wordt er gecollecteerd in plastic zakjes? Is het Avondmaalservies van kunststof? Waarschijnlijk niet. Alles in de kerk mag kwaliteit hebben, ‘echt’ zijn en geld kosten behalve het begeleidingsinstrument. Dat mag wel imitatie zijn.';'Het argument van wijlen Willem Hendrik Zwart: ‘De lofzang heeft een voertuig nodig en dat moet een gouden koets zijn’ Dat kan ook een positief van 10 stemmen zijn… Als de koets maar van goud is, echt is."
“Wat ieder voor zich in de huiskamer wenst, dat moet iedereen voor zich weten. Er bestaan aardige imitaties, compleet met aangepast toucher en ‘omschakelbare stemming’. De meesten kunnen zich thuis geen pijporgel permiteren. Maar elektronica in de kerk, dat is: Looft Hem met het surrogaat, zoals vroeger ooit geschreven is. Dan is een vleugel nog eerder te prefereren als een electronicum.”
“Simpel gezegd: je kunt er niet bij zingen. Ik heb -niet tot mijn vreugde- nogal wat ervaring kunnen opdoen met het begeleiden van koren op electronische orgels. Conclusie: ze blijven nooit op toon, ze ”zakken“ allemaal. De menselijke stem (zingende gemeente, koor) heeft geen steun aan de luidsprekerklank.”
“Een elektronicum is een slechte investering. In de Gereformeerde Gemeente te Kruiningen hebben ze inmiddels 4 of 5 van die dingen versleten in een tijdsbestek van 20 jaar. Kosten ca. 100.000,- Dat geld is foetsie, weg. Nu (pas) zijn ze aan het sparen voor een orgel…………..'; 'Een elektronicum in een kerk heeft een kortere levensduur dan in de huiskamer omdat het slechts enkele keren per week wordt gebruikt, blootstaat aan sterke temperatuurwisselingen en uitsluitend op het maximum of bijna maximumvermogen wordt gebruikt.”
“Er is een psychologisch/akoestisch probleem:: in een huiskamer is een 16 voets prestant, bazuin etc. fysisch onmogelijk en toch doen we dat. Idem in kleinere kerkgebouwen: 3 klavieren met hoofdwerk met dubbel 16' en natuurlijk een bombarde 32' op pedaal. Dan kan niet en werkt niet. Maak eens een elektroniucum van ”afmetimngen" en dispositie als een pijporgel en de realiteitswaarde is beter. Dan nog blijft het probleem van
de geluidreproductie het echte struikelblok. Goede luidprekers betaan niet(!), de minst slechte kosten al snel f 10.000, – per stuk en voor een orgel heb je een afstralend opervlak in de grootteorde van het front nodig,
dus een aantal vierkante meters. Dat loopt pas echt op. Derhalve is een goede imitatie van het pijporgel zeer duur, zie het verhaal over elektrische piano's. En dat is maar goed ook-het pijporgel is nog lang
niet dood."
Rob
Emile. schreef:
>
> Je hebt op een etraaljager iets meer mogelijkheden maar het
> komt de zang niet ten goede.
> Ik speel zelf nu voor nood op een eminent capella 2 in een
> kerk met =/- 300 man
> nou dat is helemaal niets, ik heb liever een pijporgel van 5
> registers met pedaal als een straaljager.
> Het leeft niet het is zo dood als een pier.
> Zacht spelen klinkt nog wel grappig maar volluit is een
> mengelmoes van klanken dat is helemaal niets.
> het mag de naam orgel niet hebben vindt ik.
> Emile.