Mijn zoontje is 8 jaar en helemaal gek van kerkorgel. Hij heeft ook sinds een jaar les. Nu is mijn vraag of iemand weet of er specifieke methodes voor kinderen bestaan voor kerkorgel. Graag een reactie.
Belangrijk is, dat zoonlief een goede kerkorgeldocent heeft/krijgt.Voor het allereerste begin kunnen sommige leerboekjes voor piano nuttig zijn.Als hij echter
meer gevorderd raakt is bv.“A.B.C.der Barok”onder redactie van Dr.Ewald Kooiman
heel pleizierig.Als alles goed gaat, is hij 9 a 10 jaar.
Er zijn gelukkig genoeg goede kerkorgelboeken in de handel, ook voor handen alleen, die in overleg met de kerkorgel-docent aangeschaft moeten worden.
Met pedaal,= voetklavier, moet even naar zijn lichaamslengte + leeftijd gekeken worden.BELANGRIJK: een docent met conservatoriumdiploma kerkorgel is de beste aanrader;met minder moet je niet tevreden wezen.Succes!Yvonne schreef:
>
> Mijn zoontje is 8 jaar en helemaal gek van kerkorgel. Hij
> heeft ook sinds een jaar les. Nu is mijn vraag of iemand weet
> of er specifieke methodes voor kinderen bestaan voor
> kerkorgel. Graag een reactie.
Conservatorium leraren zijn duur….
Ik denk dat je net zo goed de eerste paar jaar van een enthousiaste (gevorderde) amateurorganist les kunt krijgen. En de methode? Ikzelf heb het met Folk-Dean gedaan en dat lijkt mij eigenlijk zeer geschikt. Wel moeten er dan enkele stukken met pedaalspel (door de leraar) worden uitgezocht om naast Folk-Dean gebruikt te worden, omdat FD daar geen aandacht aan schenkt.
Pas op met de methode van Carlo West. Hier zit namelijk wel pedaalspel bij, maar dit is, in mijn ogen, een “gemaks-serie, passend bij de hedendaagse mens”. Je kunt al vrij snel iets “leuks” spelen (sneller dan bij FD), maar daar houdt het vervolgens ook bij op en verder kom je niet.
Een goede raad: NOOIT een amateur-docent nemen vanwege de goedkoopte.
Dat is 1. geen respect naar de collega's, die jaren daarvoor gestudeerd hebben, 2.In wezen geen artistieke vorming, en vaak ook het bijbrengen van verkeerde technieken.Een beetje kosten maken mag best.Dat doen we toch ook met paardrijlessen en voetbal???
3.Op de Muziekschool Amsterdam en bv. de Streekmuziekschool NW Veluwe
zitten gediplomeerde kerkorgeldocenten te springen om kerkorgelleerlingen,hoewel
de les-uren niet meer ideaal zijn te noemen.
Een gekwalificeerd orgeldocent kan evengoed leuk met kinderen omspringen.Waarom dan weer met “minder”genoegen nemen?Yvonne schreef:
>
> Mijn zoontje is 8 jaar en helemaal gek van kerkorgel. Hij
> heeft ook sinds een jaar les. Nu is mijn vraag of iemand weet
> of er specifieke methodes voor kinderen bestaan voor
> kerkorgel. Graag een reactie.
Toch wel vreemd dat de ‘gediplomeerden’ zitten te springen om leerlingen, en dat ik als amateur tijd te kort kom om iedereen les te geven zodat ik zelfs een wachtlijst heb. Zou dat alleen maar met geld te maken hebben? Of zou het ermee te maken hebben dat de mensen van het conservatorium vanwege hun grote kennis en kunde zichzelf nogal eens op de voorgrond plaatsen en vergeten dat het gaat om de leerling met zijn of haar aanpak?
Sociale vaardigheden naar een kind is uiterst belangrijk;zo-iets moet ook de afgestudeerde organist zich realiseren, met (gelukkig) al zijn kennis en kunde.
Anders wordt een kind doodongelukkig.
Gelukkig hebben muziekscholen tegenwoordig gediplomeerde collega's, die ook nog leuk naar de kinderen toe kunnen lesgeven.Voor elk instrument echter is het
fundamenteel noodzakelijk, dat een afgestudeerde collega moet kunnen lesgeven, om redenen, die ik eerder heb genoemd.Waarom mensen, die zware studies achter de rug hebben het brood uit de mond stoten, door onbevoegde lespractijken? Zeker ook daar, waar v.w.b.het orgel de zorgen om behoud etc.toenemen is het zaak, dat EERST de vakmensen hun rechten krijgen als leraar
en dus een lespractijk moeten opbouwen.Onbevoegd lesgeven is dan ook naar de vakmensen toe, voor welk instrument ook, sociaal en artistiek niet rechtvaardig!
W. van de Hoef schreef:
>
> Toch wel vreemd dat de ‘gediplomeerden’ zitten te springen om
> leerlingen, en dat ik als amateur tijd te kort kom om
> iedereen les te geven zodat ik zelfs een wachtlijst heb. Zou
> dat alleen maar met geld te maken hebben? Of zou het ermee te
> maken hebben dat de mensen van het conservatorium vanwege hun
> grote kennis en kunde zichzelf nogal eens op de voorgrond
> plaatsen en vergeten dat het gaat om de leerling met zijn of
> haar aanpak?
Als ik u reactie zo lees ga ik er van uit dat u aan het conservatorium hebt gestudeerd.
Ik heb en krijg nog steeds les van leraren die aan het conservatorium hebben gestudeerd en nu kon ik van mijn eerste leraar niet echt zeggen dat die op een goede manier les gaf.
Dus waarom naar een slechte conservatorium leraar gaan als er honderden goede amateur leraren zijn.
Kees weggelaar schreef:
>
>
>
> Sociale vaardigheden naar een kind is uiterst
> belangrijk;zo-iets moet ook de afgestudeerde organist zich
> realiseren, met (gelukkig) al zijn kennis en kunde.
> Anders wordt een kind doodongelukkig.
> Gelukkig hebben muziekscholen tegenwoordig gediplomeerde
> collega's, die ook nog leuk naar de kinderen toe kunnen
> lesgeven.Voor elk instrument echter is het
> fundamenteel noodzakelijk, dat een afgestudeerde collega moet
> kunnen lesgeven, om redenen, die ik eerder heb genoemd.Waarom
> mensen, die zware studies achter de rug hebben het brood uit
> de mond stoten, door onbevoegde lespractijken? Zeker ook
> daar, waar v.w.b.het orgel de zorgen om behoud etc.toenemen
> is het zaak, dat EERST de vakmensen hun rechten krijgen als
> leraar
> en dus een lespractijk moeten opbouwen.Onbevoegd lesgeven is
> dan ook naar de vakmensen toe, voor welk instrument ook,
> sociaal en artistiek niet rechtvaardig!
Beslist laatste reactie.
Sociaal gezien heb je helaas gelijk! Situaties,die jij noemt zijn helaas niet zeldzaam.Vandaar dat onbevoegd lesgeven door dit soort toestanden in de hand gewerkt worden.Schuld dan ook, in die zin ,van de vakkollega's.Kundig zijn, en met mensen omgaan hoort “een huwelijk”te zijn, maar is't helaas niet altijd!
Daarom, dat een vakkolega niet alleen zijn rechten heeft, maar ook de plicht heeft een kind/leerling enthousiast te maken voor het orgel, juist met het oog op op zijn kennis,kunde, en niet te vergeten: zijn doceergedrag naar zijn “slachtoffer”
Ik spreek uit ervaring, inderdaad zijnde afgestudeerd en vele jaren docenten-ervaring op muziekscholen.Het is zelfs zo, dat ook een vakdocent orgel soms heel vreemde wegen in de lespractijk moet gaan, die noot op het cons.heeft geleerd.
Op hem dus de zware verantwoordelijkheid, dat hij zijn recht bevoegd lest te geven
wel naar zijn leerlingen geloofwaardig moet maken.Overigens:Als ik buikpijn heb,ga ik ook niet naar een alternatieve goeroe, als achteraf blijkt, dat een bevoegd chiurg mij van een blindedarmontsteking heeft afgeholpen.Op zoveel andere levensterreinen eisen wij terecht deskundigheid;waarom dan niet op muzikaal gebied.Maar als een arts associaal/onprofessioneel is….tja dan is de verleiding voor een goeroe groot! Nu discussieer ik niet meer, anderen hebbe ook recht van spreken c.q.“prikken”.
niels bosch schreef:
>
> Als ik u reactie zo lees ga ik er van uit dat u aan het
> conservatorium hebt gestudeerd.
> Ik heb en krijg nog steeds les van leraren die aan het
> conservatorium hebben gestudeerd en nu kon ik van mijn eerste
> leraar niet echt zeggen dat die op een goede manier les gaf.
> Dus waarom naar een slechte conservatorium leraar gaan als er
> honderden goede amateur leraren zijn.
> Kees weggelaar schreef:
> >
> >
> >
> > Sociale vaardigheden naar een kind is uiterst
> > belangrijk;zo-iets moet ook de afgestudeerde organist zich
> > realiseren, met (gelukkig) al zijn kennis en kunde.
> > Anders wordt een kind doodongelukkig.
> > Gelukkig hebben muziekscholen tegenwoordig gediplomeerde
> > collega's, die ook nog leuk naar de kinderen toe kunnen
> > lesgeven.Voor elk instrument echter is het
> > fundamenteel noodzakelijk, dat een afgestudeerde collega moet
> > kunnen lesgeven, om redenen, die ik eerder heb genoemd.Waarom
> > mensen, die zware studies achter de rug hebben het brood uit
> > de mond stoten, door onbevoegde lespractijken? Zeker ook
> > daar, waar v.w.b.het orgel de zorgen om behoud etc.toenemen
> > is het zaak, dat EERST de vakmensen hun rechten krijgen als
> > leraar
> > en dus een lespractijk moeten opbouwen.Onbevoegd lesgeven is
> > dan ook naar de vakmensen toe, voor welk instrument ook,
> > sociaal en artistiek niet rechtvaardig!
Beste Yvonne,
Graag wil ik als reactie op je vraag en zeker ook als reactie op de antwoorden die je gekregen hebt, het volgende duidelijk maken:
Laat ik eens beginnen met de juiste orgeldocent: de juiste orgeldocent is die docent die niet direct naar een boek grijpt. De juiste docent kijkt eerst wat er in het kind zit. Een creatieve docent doet zoiets spelenderwijs d.m.v. allerlei versjes, leuke ritme-oefeningen (klapoefeningen met woorden) enz. Als je direct met een boek gaat starten dan leg je de leerling ook direct aan banden. Hij moet gaan noten lezen en die noten moeten dan vertaald worden naar grepen of vingerbewegingen. Het is allang bewezen dat dit een slechte aanpak is. Bij veel kinderen en volwassenen gebeurt er op zo'n moment muzikaal gezien niets. Ze zijn domweg aan het lezen en voeren allerlei handelingen uit. Een goede docent kiest altijd voor een auditieve fase: een periode waarin ik het notenlezen, het spelen en het ritme spelenderwijs ontwikelt wordt. Met alle respect en absoluut niet met de bedoeling om anderen te kwetsen wil ik daarbij zeggen dat het bovenstaande dient te geschieden door een docent die daarvoor heeft geleerd.
Een goede speler is niet per definitie een goede pedagoog.
Als na de auditieve fase blijkt dat de leerling muzikaal is, dan is een pianomethode de beste aanrader. Er is eigenlijk geen goede en tevens vlotte orgelmethode.
Een goede methode is “ALFRED” . Elke bladmuziekwinkel verkoopt dit.
Uiteraard moet de docent halverwege overspringen naar orgelstukken. Met name een geschoolde docent kan dit keurig uitstippelen en aanvoelen.
Met vriendelijke groet,
Roeland de Reuver
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?