marktonderzoek orgels

• Bert Duinkerken

Hallo,

Ik ben een 2de jaars HBO student in Haarlem en doe momenteel onderzoek naar de marktomvang van orgels in Nederland. Dus concreet gezegt: het aantal orgels in Nederland. Ik moet me later gaan specificeren op orgels met tongwerken.

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven (of gegevens kan verstrekken) op de volgende vragen:

1. Bestaat er iets als een orgelregister waar alle orgels van heel

Nederland in vermeldt staan?

2. Zijn er mensen die nu bezig zijn met het inventariseren van orgels in hun

plaats/provincie of misschien wel van het hele land?

Op dit moment schieten geen andere vragen me in het hoofd, omdat het onderzoek net gestart is.

Als iemand denkt dat hij/zij relevante informatie heeft voor mijn onderzoek mag dat gerust geemailt worden, ik zal het met alle discretie van dien behandelen.

Alvast hartelijk bedankt voor uw medewerking en aandacht!

Met vriendelijke groeten,

Bert Duinkerken

• W. van de Hoef

Hallo Bert,

Het boek ‘Utrechts orgellandschap’ van B. Wisgerhof geeft een aardig compleet overzicht van alle orgels in de provincie Utrecht. Vrijwel alle orgels die besproken worden zijn voorzien van een foto en in ieder geval een korte historiebeschrijving en de dispositie. Niet alle orgels worden genoemd, helaas. Zo bestaan er van veel provincies wel boeken met overzichten. Verder is de site www.orgelsite.nl ook een aanrader, maar ook nog niet compleet.

Met vriendelijke groet,

Wouter

• dik

HAllo,

In ieder geval zijn ALLE ogels in de provicie Groningen vermeld in de uitgave:

Van Adorp tot Zuurdijk.

Uitgegeven door de Stichting Groningen Orgelland.

Verder zijn ( en worden) ALLE historiche orgels tot halverwege 1900 vermeld in de orgel-enceclopedie: “Het historiche orgel in Nederland ”

Misschien heb je iets aan deze informatie.

Dik

• Aad van Maldegem