Even een pianovraag

• J. Hakvoort

Al gaat dit dan wel niet over orgels, misschien zijn er hier toch bezoekers die mij hiermee verder kunnen helpen….

Binnenkort hoop ik via het 2e handse circuit een andere piano aan te schaffen.

Waar moet ik bij het bekijken van de verschillende aanbiedingen op letten?

• Wim

Kijk in ieder geval waar de piano gestaan heeft. Want als het een plek is

waar steeds forse temperatuurwisselingen hebben plaatsgevonden, dan heb je

kans dat er scheuren zitten in de klankbodem. Je kunt er in ieder geval

naar vragen, een echte pianoliefhebber zal je dat moeten kunnen vertellen.

Kijk ook ín de piano, en kijk niet zozeer of alles een mooi kleurtje heeft,

maar of er geen verborgen gebreken in zitten.

Als je de tweedehandse piano koopt in een pianozaak, dan is de

verkoper verplicht je een deugdelijke piano te verkopen. De verkoper

zal dus op de hoogte moeten zijn van verborgen gebreken. Je kunt er

dus naar vragen!

Groeten, Wim V.

• Geert Oberink

Een gebruikte piano kun je kopen op Internet (bv. Marktplaats) of bij de pianohandel. Als je geen verstand hebt van piano's kun je beter bij de vakhandel terecht. Maar dan wel bij een gerenomeerd bedrijf. Daar is wel achter te komen door zo hier en daar wat info in te winnen over firma A of B. (Ook in deze branche zitten “pianocriminelen”). Overigens, de meeste goede pianobedrijven zijn aangesloten bij de NPMB. Op internet te vinden op www.npmb.nl Pianozaken, die zichzelf serieus nemen verkopen doorgaans piano's vanaf zo'n 2000 Euro. Dan is zo'n instrument in prima conditie. 5 jaar volledige garantie, keurig thuisbezorgd en eventueel de nazorg. Lijkt mij de beste manier van een piano kopen. Uit jouw verhaal maak ik op, dat je een andere piano wilt aanschaffen. Dus je hebt er al een, maar zoekt wat beters. Dan kom je al gauw terecht in de middenmoot van de prijsklasse. En dat is bij piano's toch zo tussen 1500-4000 Euro. Mag ik nog even waarschuwen voor de aanbiedingen in de particuliere sector: ( Enkele goede buiten beschouwing gelaten). Het gros is, neem mij niet kwalijk “brandhout” met de mededeling: Moet alleen EVEN gestemd worden. Nou, dat gaat dus niet meer. Piano's uit 1920 enz hebben vaak mooie kasten “met originele kandelaren”, maar dat is alleen interessant voor kopers, die een MEUBELSTUK willen. Iemand die een INSTRUMENT wil moet daar dwars doorheen kijken. Een gescheurde zangbodem is geen punt. Daar merk je niets van. Maar als de stempennen na 2 dagen alweer teruglopen, moet de stemmer iedere week bij jouw op bezoek. Dus nooit van die oude “vooroorlogse-duitse-kruissnarige-moet-alleen-even-gestemd- worden-bakken”Ik kan het een beetje weten. Zit vele jaren in het vak.

Vr. gr. G. Oberink