Nieuw orgel kathedraal Roermond

• Tim Vogels

geachte collega's,

Momenteel is men bezig met de restauratie van de kathedraal in Roermond,waarbij ook het orgel aan de beurt komt.

Er is al besloten om een geheel nieuw orgel te laten bouwen,dat drie manualen op 16 voets basis en een pedaal op 32 voets basis moet gaan krijgen.

Momenteel heeft men,of gaat men een offerte aanvragen bij o.a. Van De Heuvel in Dordrecht.

Deze orgelbouwer heeft als ik van de CD's af ga prachtig werk afgeleverd,maar ik heb zelf nooit gespeeld op een “Heuvelorgel”.

Graag wil ik van degene die daadwerkelijk gespeeld heeft op zo'n orgel verzoeken om mij eens te mailen over de hetgeen de ervaringen zijn.

Als ik het gastenboek bekijk van Van den Heuvel,dan zijn er ook{moet kunnen natuurlijk} mindere ervaringen.

In ieder geval zou ik het erg op prijs stellen als ik door collega's teruggemailt wordt die een serieuze reactie willen mailen.

Ik ben erg benieuwd!!

Met hartelijke muzikale groeten

Tim Vogels

E-mail. vogelsvdzwaag@home.nl

• Tim Vogels

Tim Vogels schreef:

>

> geachte collega's,

>

> Momenteel is men bezig met de restauratie van de kathedraal

> in Roermond,waarbij ook het orgel aan de beurt komt.

> Er is al besloten om een geheel nieuw orgel te laten

> bouwen,dat drie manualen op 16 voets basis en een pedaal op

> 32 voets basis moet gaan krijgen.

> Momenteel heeft men,of gaat men een offerte aanvragen bij

> o.a. Van De Heuvel in Dordrecht.

> Deze orgelbouwer heeft als ik van de CD's af ga prachtig werk

> afgeleverd,maar ik heb zelf nooit gespeeld op een

> “Heuvelorgel”.

> Graag wil ik van degene die daadwerkelijk gespeeld heeft op

> zo'n orgel verzoeken om mij eens te mailen over de hetgeen de

> ervaringen zijn.

> Als ik het gastenboek bekijk van Van den Heuvel,dan zijn er

> ook{moet kunnen natuurlijk} mindere ervaringen.

> In ieder geval zou ik het erg op prijs stellen als ik door

> collega's teruggemailt wordt die een serieuze reactie willen

> mailen.

> Ik ben erg benieuwd!!

>

> Met hartelijke muzikale groeten

>

> Tim Vogels

> E-mail. vogelsvdzwaag@home.nl

• Jaap

Wat gaat er met het oude orgel gebeuren? Er bevindt zich nu toch een orgel van de Luikse orgelbouwer Le Picard?

Jaap

• Tim Vogels

Dat Le Picardorgel staat in de Caroluskapel en wordt binnenkort door de Fa Verschueren gerestaureerd{hoeraaaa!!!!} voor ruim 700000 euro.

Het oude orgel in de kathedraal is van dezelefde bouwer en stamt uit de vijftiger jaren,maar heeft geen historische waarde.

Men is van plan om alleen de kas te bewaren voor het nieuwe orgel

• Tim Vogels

Nog even een aanvulling,het oude orgel van de kathedraal was ook een Le Picardorgel,maar werd in de oorlog vernield.

• Jan Schuring

Dat het huidige orgel geen waarde heeft vind ik toch wat vreemd. Het betreft een mechanisch orgel met 3 klavieren en ca. 50 registers, in 1956 gebouwd door Verschueren, Heythuysen. Dhr. Quadvlieg noemt dit orgel in het boekje “Orgels in Limburg” uit 1982 “Een waardige representant van de hedendaagse orgelbouw in deze provincie”.

Is het orgel nu ineens zo slecht dat restauratie niet (meer) mogelijk is of is men gewoon uitgekeken op de min of meer neo-barokke dispositie en klank?

Jan Schuring

• Ronald

Sorry hoor, maar d'r is niks mechanisch aan het orgel in Roermond, heb d'r voor een tijd terug nog op gespeeld, allemaal pneumatiek.

Groeten, Ronald

Jan Schuring schreef:

>

> Dat het huidige orgel geen waarde heeft vind ik toch wat

> vreemd. Het betreft een mechanisch orgel met 3 klavieren en

> ca. 50 registers, in 1956 gebouwd door Verschueren,

> Heythuysen. Dhr. Quadvlieg noemt dit orgel in het boekje

> “Orgels in Limburg” uit 1982 "Een waardige representant van

> de hedendaagse orgelbouw in deze provincie".

> Is het orgel nu ineens zo slecht dat restauratie niet (meer)

> mogelijk is of is men gewoon uitgekeken op de min of meer

> neo-barokke dispositie en klank?

>

> Jan Schuring

• Jan Schuring

Op de site “Orgels in Limburg”

http://www.orgelslimburg.nl/orgelRecord.asp?id=912

staat dat het huidige orgel mechanisch zou zijn, vandaar dit misverstand.

Jan Schuring

• Bart Golsteijn

Het huidige Verschueren orgel in de kathedraal is ‘rot’. Het is slecht onderhouden en vertoond veel mankementen. Verder is de klank niet mooi. De registers sluiten qua klank lang niet allemaal goed bij elkaar aan. Verder is bijvoorbeeld het pedaal opgesteld in de toren, achter de (van achter dichte) zwelkast. De bazuin klinkt hierdoor veel te zwak.

Maar het ergste is gewoon de slecht onderhouden electro-pneumantiek. Veel te onbetrouwbaar.

• Tim Vogels

Enkele jaren heb ik het kathedrale orgel bespeeld als vaste vervanger van de toenmalige organist Jos Pallandt.

En als ik de reactie lees van collega bart Goldsteyn dan ben ik het daar hoe treurig het ook is helemaal mee eens.