Consort orgel

  • Bert Versteeg

    Wie kan mij helpen aan technische gegevens, of is in het bezit van een Consort Barok orgel van Consort uit Turnhout

  • A. Kruijf

    Helaas kan ik niet helpen, maar dit bericht wekte wel mijn nieuwsgierigheid. Ik ken helemaal het merk/bouwer consort niet. Wat meer uitleg?

  • Bert Versteeg

    3 klaviers elektronisch (anoloog) barokorgel, 33 stemmen uitgevoerd als trekregisters aan weerszijde van het orgel, gebouwd in 1980 door Consort Parklaan 36 Turnhout. De orgelbouwer is niet meer actief als orgelbouwer maar doet nu in electrochemical and electrophoresis equipment for research, analysis, laboratory and industrial purposes.

    foto beschikbaar.

    Bert.

  • A. Kruijf

    Die foto staat online op een site o.i.d? Is een en ander een beetje vergelijkbaar met Heyligers des tijds? Het verbaast me dat ik het merk niet ken, hebben zij veel geproduceerd? Allemaal vragen dus.

    Groet,

    André

  • Bert Versteeg

    Technisch is het orgel te vergelijken tussen een Johannus en een Heyligers. De stemmen 16voet-1voet zijn appart opgebouwd met behulp van bovenharmonischen.De mixturen zijn repeterend. Jammergenoeg zit er maar een toongenerator in. Er is wel gebruik gemaakt van professionele onderdelen van zeer goede kwaliteit. Voor zover ik weet is dit de enigste 3 klaviers uitvoering die gebouwd is. De prijs van het orgel was in 1980 +/- fl. 27000,00. Waarschijnlijk heeft men meer 2 klaviers modellen gebouwd. Maar hoeveel??. Dispositie en foto kun je opvragen door mij een mailtje te sturen, klik op Bert Versteeg.

    Bert

  • grietdeceuster

    Hallo, Ik was op zoek naar info en kwam langs die heel oude bericht… misschien is het toch nog nuttig.

    Consort uit Turnhout was het bedrijf van mijn vader, en is nu van mijn broer. Ze maken inderdaad vooral elektronische apparatuur voor labo's.

    Mijn vader heeft in de jaren ‘60-’80 ook enkele tientallen kerkorgels gebouwd, voor vrienden, en via mond-aan-mond reclame. Het was een wat uit de hand gelopen hobby, zoals mensen nu pc's ineensteken voor anderen.

    Als je een mailtje stuurt naar Consort kom je bij mijn broer terecht en die stuurt het wel door.

    Griet

  • CJ

    Waarschijnlijk is dit mijn orgel geweest, als eerste eigenaar. Voor die tijd was het een zeer fraai instrument, qua uiterlijk (echt een speelftafel met registertrekkers en verder geen gedoe), fraaie kast in eiken en elke stem had een eigen intonatie met allemaal zeer goede klank- en volumeverhoudingen. Of het 1 toongenarator had weet ik niet, wel kon elke stemming erin gebracht worden, dus 12 tonen konden gestemd worden, dit was dan voor het gehele orgel. Het is niet het enige drie-klaviers orgel, een kennis van mij had ook een drie-klaviers orgel, hoewel het een iets ander meubel met andere regsiters had. Heel aardig om na ruim 40 jaar later hierover iets te lezen.

    Is dit instrument nog in gebruik?

     

     

     

    Anonymous

    Technisch is het orgel te vergelijken tussen een Johannus en een Heyligers. De stemmen 16voet-1voet zijn appart opgebouwd met behulp van bovenharmonischen.De mixturen zijn repeterend. Jammergenoeg zit er maar een toongenerator in. Er is wel gebruik gemaakt van professionele onderdelen van zeer goede kwaliteit. Voor zover ik weet is dit de enigste 3 klaviers uitvoering die gebouwd is. De prijs van het orgel was in 1980 +/- fl. 27000,00. Waarschijnlijk heeft men meer 2 klaviers modellen gebouwd. Maar hoeveel??. Dispositie en foto kun je opvragen door mij een mailtje te sturen, klik op Bert Versteeg. Bert