gabrij orgelmaker

• henk

Ik ben op zoek naar gegevens over de orgelmakers Gabrij of Gabry uit Gouda.

Balthasar Jan (1792-1853) Gerrit Adriaan Dirk Jan (1825-1895) en diens zonen

handelend onder de naam firma Gebr. Gabry en Zoonen.

Voorzover mij bekend staat in OudeWetering het enig overgebleven orgel van B.J.Gabrij en in Benthuizen het enige van de Gebroeders.

Gegevens over deze orgelmakers en handelaren in Piano's etc. uit de boeken van Hans v Nieuwkoop en Herman de Kler zijn mij bekend.

Voor meer info houd ik mij aanbevolen.

Henk

• henk brussee

is dat een nogablok?henk schreef:

>

> Ik ben op zoek naar gegevens over de orgelmakers Gabrij of

> Gabry uit Gouda.

> Balthasar Jan (1792-1853) Gerrit Adriaan Dirk Jan (1825-1895)

> en diens zonen

> handelend onder de naam firma Gebr. Gabry en Zoonen.

> Voorzover mij bekend staat in OudeWetering het enig

> overgebleven orgel van B.J.Gabrij en in Benthuizen het enige

> van de Gebroeders.

> Gegevens over deze orgelmakers en handelaren in Piano's etc.

> uit de boeken van Hans v Nieuwkoop en Herman de Kler zijn mij

> bekend.

>

> Voor meer info houd ik mij aanbevolen.

>

> Henk

• Freek Otten

Ik behoor tot de kleine Chr. kerk in Nieuw Balinge.

Mijn broer Adolf en ik zijn hier {bescheiden) organist.

In begin jaren 90 heeft onze gemeente van Nieuw Balinge besloten om over te stappen van een electronische orgel naar een pijporgel.

Dit zou alleen mogelijk zijn als wij een bestaand orgel zouden kunnen kopen.

Daar wil ik op dit moment niet verder over uitweiden maar het is ons wel gelukt om een bestaand orgel te kopen van de Chr. Gerf. kerk te Ameide.

Deze is voor een deel door eigen handwerk en door bemoeienissen van de orgelbouwer Hendriksen en Reitsma, gerestaureerd.

Volgens mijn broer is dit voor 99% zeker een orgel van de bouwer Gabry.

Wij zijn dus ook opzoek wat meer gegevens over deze orgelbouwer.

Misschien kunt u ons wat meer informatie verstrekken.

Met vriendelijk groet,

Freek Otten.

henk brussee schreef:

>

> is dat een nogablok?henk schreef:

> >

> > Ik ben op zoek naar gegevens over de orgelmakers Gabrij of

> > Gabry uit Gouda.

> > Balthasar Jan (1792-1853) Gerrit Adriaan Dirk Jan (1825-1895)

> > en diens zonen

> > handelend onder de naam firma Gebr. Gabry en Zoonen.

> > Voorzover mij bekend staat in OudeWetering het enig

> > overgebleven orgel van B.J.Gabrij en in Benthuizen het enige

> > van de Gebroeders.

> > Gegevens over deze orgelmakers en handelaren in Piano's etc.

> > uit de boeken van Hans v Nieuwkoop en Herman de Kler zijn mij

> > bekend.

> >

> > Voor meer info houd ik mij aanbevolen.

> >

> > Henk

• Redactie Prikbord

Verkoop kerkorgel zorgt voor onrust in Christelijk Gouda 

Het orgel van de Gouwekerk © Paul Abels

30-9-15 - 13:29 Door Maarten Molenaar

. In Gouda is onrust ontstaan over de verkoop van een groot kerkorgel in de Gouwekerk aan een Italiaans museum. De Goudse kerkhistoricus Paul Abels en CU-fractievoorzitter Theo Krins vinden dat het instrument in Gouda moet blijven.De strijd gaat om een pijporgel, dat in 1889 door de Goudse orgelbouwer Gabrij werd vervaardigd. Fractievoorzitter Theo Krins van de ChristenUnie hoorde recent dat dit instrument op Marktplaats werd aangeboden en dat de verkoop aan een Italiaanse partij bijna rond is.

Krins: ,,Ik vond dat een verontrustend bericht. Gezien de historie van dit orgel hoort het in Gouda thuis. Kerkhistoricus Paul Abels was het meteen met me eens, maar ik ben bang dat we te laat zijn.''

De eigenaar van het orgel, die niet met naam in de krant wil, bevestigt de verkoop. ,,Het orgel heeft drie jaar te koop gestaan en een orgelbouwer heeft op ons verzoek de afgelopen jaren diverse Goudse kerken benaderd met de vraag of zij het orgel willen kopen. Dat heeft nooit tot een concreet bod geleid. Dat geldt wel voor een Italiaans museum. Ik begrijp niet dat er in Gouda nu opeens zoveel te doen is over het orgel.''

Agnietenkapel

Hij signaleert dat het orgel heel lang dienst heeft gedaan in een kerk in Haastrecht. ,,Het was daar overbodig geworden en daarna opgebouwd in de Gouwekerk. Met toestemming van de familie Maasbach, die eigenaar is van deze kerk aan de Hoge Gouwe, maar niet van het orgel. Het is steeds de bedoeling geweest het instrument te verkopen.'' Volgens Abels en Krins is er van de makelij van Gouwenaar Gabrij weinig bewaard gebleven. ,,Een belangrijke reden om dit orgel voor Gouda te behouden en het bijvoorbeeld een plek te geven in de Agnietenkapel. De verkoopprijs, naar verluidt zo'n 7.000 euro, is te overzien.''

Volgens de orgeleigenaar valt er echter alleen over de verkoop aan een Goudse partij te praten als er nog deze week een goed, concreet bod komt. ,,Alleen dan is het voor mij zinvol nog eens met de Italianen te praten over de verkoop. Als alles onzeker ga ik niet het risico lopen dat zij afhaken en ik het orgel mogelijk ook in Gouda niet kan verkopen.''

Paul Abels en Theo Krins realiseren zich dat er geen tijd meer is voor een crowdfundingsactie. Ze hopen daarom dat de gemeente snel in actie komt.

Daar ziet het echter niet naar uit, blijkt uit een reactie van het stadsbestuur. ,,De kerk is een Rijksmonument, maar het orgel behoort niet tot de beschermde inventaris. Wij hebben vanuit de Monumentenzorg geen mogelijkheid dit orgel te behouden en dus mag het te koop worden aangeboden. Wij vinden het jammer dat het orgel niet blijft behouden voor de stad Gouda. Het is geen taak van de gemeente om cultuurgoederen aan te kopen en te beheren en bovendien hebben we daar geen geld voor.''

Bron: AD