informatie gevraagd voormalig Fontijen en Gaal org

• Arian van der Mark

Hallo,

Onlangs heeft de geref. kerk vrijgem. te Loppersum het orgel uit de Regenboogkerk te Tuindorp-Oostzaan gekocht.

Bij de opbouw van het orgel in Loppersum bleek al snel dat het pijpwerk bepaald niet homogeen van samenstelling is, sterker nog er zit pijpwerk in van vermoedelijk ca. 1700 tot heden.

Uit de info die we hebben gekregen van Kaat en Tijhuis is gebleken dat bij de bouw van dit orgel gebruik is gemaakt van een aantal registers van ‘het oude orgel’. Ook werden enkele bestaande registers versneden en aangepast om zo weer in dit orgel dienst te kunnen doen. Zo is bijvoorbeeld de sesquialter samengesteld uit een oude cornet en heeft de Viola di Gamba op klein c de inscriptie “Oosterkerk”.

Mijn vraag is: Wie heeft informatie over het orgel waarvan delen opnieuw zijn gebruikt bij de bouw van het huidige instrument, en wie kan mij helpen om de oorsprong van het pijpwerk zo veel mogelijk te achterhalen.

Reacties graag naar mark70@zonnet.nl

ALVAST HEEL HARTELIJK DANK

Groet,

Arian van der Mark

• henk

Een bijzonder interessant bericht. Als je meer weet zou ik dat graag eens lezen.

Veel succes.

Henk

• Arian van der Mark

Wat ik tot nu toe weet is hetvolgende:

In 1966 werd het huidige orgel in gebruik genomen. het was een nieuw orgel gebouwd door fonteijn en gaal met gebruik van een aantal oude registers van het vorige orgel. ook de windmotor verhuisde mee naar het nieuwe uinstrument. van het oude orgel heb ik geen gegevens. alleen weet ik dat op het hoofdwerk de registers quint 3v octaaf 2v en delen van de schalmeij 8v werden hergebruikt. op het bovenwerk kwamen de volgende ‘oude’ stemmen: salicionaal 8v (nu viola 8v), bourdon 8v, fugara 4v, fluit octaviant 4v.

in 1971 werden de magneten van het nieuw nederlands fabrikaat vervangen door duitse degelijkheid en in 1987 is het orgel opnieuw geintoneerd en is de scherp van het bw vervangen door een dulciaan 8v (inmiddels regaal 8v)

de viola, die op de plaats van de salicionaal kwam is ook oud. de makelij doet denken aan maarschalkerweerd.

wie mij meer info kan geven over het oude orgel, waar dus die registers uit zijn overgenomen, die ben ik errug dankbaar, te meer omdat kaat en tijhuis mij alle info die ze in het archief hadden reeds hebben toegezonden en wat hierboven staat is een korte samenvatting van wat ik van hun heb ontvangen.

alvast dank

groet

Arian

• Kees Weggelaar

Op pagina 456-457 van Cor Doesburg's voortreffelijke boek over“Orgels bij de omroep in Nederland”Uitg.Strengholt kun je e.e.a.lezen.Succes!henk schreef:

>

> Een bijzonder interessant bericht. Als je meer weet zou ik

> dat graag eens lezen.

> Veel succes.

> Henk