improviseer-boek

• Bert

Ik ben op zoek naar een boek waarin je kunt leren hoe je moet improviseren. Er moeten wat handleidingen in staan, alsmede info over transponeren enz. Wie weet een goed boek, waar ik het kan kopen en andere info?? Jullie helpen me enorm als je wat weet!

Bert

• Dick

Bert schreef:

>

> Ik ben op zoek naar een boek waarin je kunt leren hoe je moet

> improviseren. Er moeten wat handleidingen in staan, alsmede

> info over transponeren enz. Wie weet een goed boek, waar ik

> het kan kopen en andere info?? Jullie helpen me enorm als je

> wat weet!

Dat zal niet meevallen, want improviseren kun je niet leren uit een boekje.

De basis van improviseren is harmoniseren. Daarvoor biedt “In goede harmonie” van Bert Matter en Peter Molenaar een goede handreiking. “Thema met variaties” van Peter Molenaar sluit daarop aan.

Een andere insteek volgt Stephen Taylor in zijn beide deeltjes “The lost chord”.

Hoofstuk 17 van het “Nieuw handboek voor de kerkorganist” kan als eerste kennismaking ook nuttig zijn.

Zonder les, zonder leraar zal het echter heel moeilijk worden om structuur aan te brengen in je bezig zijn met improvisatie. Ik zou je echt aanraden om daarvoor een leraar te zoeken die werkelijk improvisatieles kan geven - want dat kan lang niet iedereen.

Dick

• Kees Weggelaar

Er is een improviseerboek ooit uitgekomen van Willem Vogel, zeer geschikt

voor amateurs in twee delen, gedrukt door Kern & Hoogland,OZ Achterburgwal in Amsterdam,mei 1968.Een heldere en uitstekende wegwijzer in 2 delen,maar

aan 1 deel heb je al genoeg!

Willem Vogel was jarenlang kerkmusicus in de Oude Kerk te Amsterdam en is

geboren in 1920.Probeer de Muziekhandel Broekmans & Van Poppel in Amsterdam te bellen voor informatie:020-6.62.80.84.Succes!Bert schreef:

>

> Ik ben op zoek naar een boek waarin je kunt leren hoe je moet

> improviseren. Er moeten wat handleidingen in staan, alsmede

> info over transponeren enz. Wie weet een goed boek, waar ik

> het kan kopen en andere info?? Jullie helpen me enorm als je

> wat weet!

>

> Bert