Orgel Anloo na restauratie (tijdelijk) niet toegan

• Arian van der Mark

Eindelijk is het orgel in de Magnuskerk in Anloo gereed. De restauratie is voltooid en volgens adviseur Harald Vogel een vijf sterren orgel.

Ik kende dit orgel van een eerder bezoek en was daarna niet bepaald enthousiast over het tot dan toe bereikte resultaat.

Na deze berichten uit Anloo, en na de vele comotie die rondom dit instrument was losgebarsten op de diverse internet discussiegroepen, werd ik nieuwsgierig naar het bereikte resultaat.

De koster gebeld en een afspraak gemaakt. Met de auto naar Anloo getogen en tot onze verbazing bleek de toestemming tot het bespelen van het orgel te zijn ingetrokken vanwege de negatieve publiciteit die met name op het internet tot uiting kwam.

Blijkt dat mijn naam ten onrechte in verband was gebracht met anderen, en op basis daarvan werd de openheid van het orgel gestaakt.

Men bezint zich nu op nieuwe maatregelen om beter controle te houden op het toelatingsbeleid.

Toch wil ik ook vanaf deze plaats zeggen dat het natuurlijk te gek voor woorden is dat een orgel niet langer geopend is voor publiek, concerten uitgezonderd, omdat er op internet beroering over is ontstaan.

Arian

• Dick

Arian van der Mark schreef:

> Toch wil ik ook vanaf deze plaats zeggen dat het natuurlijk

> te gek voor woorden is dat een orgel niet langer geopend is

> voor publiek, concerten uitgezonderd, omdat er op internet

> beroering over is ontstaan.

>

> Arian

Het orgel is wel degelijk geopend voor publiek, de spelregels zijn -zoals je weet!- te vinden op de site van de Stichting Muziek in Anloo:

http://www.magnuskerk.nl/activiteiten.htm#Concerten

Even knippen en plakken vanaf deze site

Regels m.b.t. het bespelen van het orgel

Het stichtingsbestuur krijgt vele verzoeken binnen van organisten, die graag een keer op het Radeker-Garrels orgel in Anloo willen spelen. Zoveel zelfs, dat zij genoodzaakt is daarvoor een aantal regels vast te stellen. Het bestuur voert een terughoudend beleid m.b.t. het toelaten van organisten. Het is een kostbaar instrument en daar zijn we zuinig op.

U kunt het orgel bezoeken en/of bespelen indien u daarvoor een afspraak maakt bij een van onze organisten, de heer W.M. van de Laar, 0598-320048 of D.A. Kraster 0598-619786.

Een datum zal in overleg met u en met de koster worden afgesproken. De kosteres krijgt bericht van toestemming van de organisten Van de Laar en Kraster (Een datum op korte termijn zal om organisatorische redenen niet lukken. Dus nu bellen en vandaag of morgen spelen zal niet gaan. Er zal minstens een week over verlopen.)

De organist moet zijn naam en adres vermelden in een logboek

Indien van toepassing moet de organist ook bekend maken welke andere organisten hij mee neemt.

Gaat de organist in een tijdschrift of anderszins publiceren, dan moet dat tijdens het verzoek om te spelen bekend gemaakt worden aan een van onze organisten.

Het is niet toegestaan het orgel te openen of anderszins in het orgel te komen.

Het is ook niet toegestaan om geluidsopnamen te maken.

De organist en de bezoeker is geheel voor eigen risico in de kerk. De stichting en/of de hervormde gemeente Anloo/Annerveen kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor ongevallen e.d.

Eventuele schade veroorzaakt door handelingen of activiteiten van de organist aan het orgel zal op de verzoeker worden verhaald.

Na afloop van het spelen moet de orgelgalerij netjes achter gelaten worden. De windvoorziening van het orgel moet uitgezet worden en de registerknoppen moeten zijn ingeschoven.

Dit orgel is een oud instrument; U behandelt het met het respect en de nodige voorzichtigheid.