Orgeldag Noordoost-Brabant op 13 april 2002

• Piet Bron

Hier de volledige informatie over deze orgeldag:

Orgeldag in Noord-Oost Brabant

Zaterdag 13 april 2002

Op zaterdag 13 april 2002 zal er een orgeldag worden gehouden in de regio Noord-Oost Brabant. Deze orgeldag heeft een opzet die vergelijkbaar is met de orgeldag Noord-Nederland. Er zijn verschillende kerken die deelnemen aan de orgeldag. Om 10.00 uur openen zij de deuren, en de kerken blijven geopend tot 15.30 uur. Om 16.15 zal een slotbespeling worden gegeven door Wim Verburg op het Smits-orgel van de Sint Jacobuskerk in Zeeland. Iedereen die dat wil kan de kerken bezoeken. Om zelf één of meerdere orgels te bespelen dient men zich in te schrijven. Er kunnen maximaal zes orgels worden bespeeld in verband met de reistijd. Ongeacht het aantal orgels zal een bijdrage van ? 10,- worden gevraagd. Hiervoor ontvangen de deelnemers naast een bevestiging en een overzicht van de door hen te bespelen instrumenten ook een brochure met een beschrijving van alle deelnemende orgels en eventueel een routebeschrijving. De meeste kerken zijn echter eenvoudig te vinden.

De deelnemende kerken zijn:

Nr Plaats Kerk Orgelbouwer Jaar Opb. St.

1 Berghem Sint Willibrorduskerk Van Vulpen 1965 III/P 31

2 Boxmeer Hervormde Kerk Knipscheer 1873 II/aP 11

3 Den Dungen Sint Jacobus de Meerdere F.C. Smits 1867 II/aP 14

4 Erp Sint Servatiuskerk Vollebregt 1848 II/P 24

5 Gassel Joannes de Doperkerk F.C. Smits 1847 I/aP 7

6 Gemert Kerk van Sint Jan Onthoofding F.C. Smits 1833 II/aP 18

7 Macharen Kerk van Sint Petrusbanden Van Deventer/Smits 1755/1866 II/aP 14

8 Nistelrode Sint Lambertuskerk Van Dinter 1858 II/aP 21

9 Ravenstein Hervormde Kerk Heijneman 1781 I 5

10 Rosmalen Sint Lambertuskerk F.C. Smits 1843 II/aP 16

11 Schijndel Sint Servatiuskerk F.C. Smits 1852 III/P 39

12 Sint Anthonis Kerk van de H. Antonius Abt Vollebregt 1855 II/aP 13

13 Sint Michielsgestel Sint Michaëlkerk Loret 1876 II/P 28

14 Uden Sint Petruskerk Nöhren 1906 II/P 31

15 Vorstenbosch Sint Lambertuskerk Kuijte 1876 II/P 14

16 Zeeland Sint Jacobuskerk F.C. Smits jr. 1895 II/P 26

Vrijwel alle instrumenten verkeren in goede staat en zijn niet zo lang geleden volledig gerestaureerd. Met uitzondering van het orgel in Uden gaat het om volledig mechanische orgels. Het kleine orgel in de Hervormde Kerk te Ravenstein is een groot huisorgel zonder pedaal en zonder windmotor. In deze kerk is ook een expositie te zien van beeldend kunstenaar Nol Reuser uit Lith, met schilderwerk en plastieken.

Aanmelden voor de orgeldag dient bij voorkeur te geschieden per e-mail, onder vermelding van naam, adres en telefoonnummer. De uiterlijke aanmeldingsdatum is zaterdag 23 maart 2002. Telefonische aanmelding is mogelijk van 18 tot en met 21 maart van 18.00 ? 22.00 uur. Voor aanmelding of meer informatie kunt u contact opnemen met Piet Bron, Potgieterstraat 93, 5343 HS in Oss. Telefoon: (0412) 64 18 58. E-mail: pcb@nigz.nl.

• martijn slooff

Beste Piet Bron,

Mischien kan je me helemaal niet helpen .Maar voor mijn bruiloft ben ik op zoek naar“ kippevel” orgelmuziek.Hiermee bedoel ik muziek met een pakkende sfeer voor tijdens de dienst.Ik weet niks van muziek en weet dus ook niet waar ik moet zoeken.

Wil je me laten horen of je me verder kan helpen?

v.b dank

vr gr.martijn