kapelorgel Warmond vergeten?

• cor

Wie kan mij iets vertellen over het orgel in de kapel van Tehuis Marienhaven in Warmond. Ik weet alleen de bouwer en het bouwjaar (vollebregt)

Het historische orgel wordt nooit meer gebruikt. Men gebruikt voor mis en uitvaarten een elektronisch intstrument. Het bestuurend personeel weet niet eens hoe ze op de orgelzolder moeten komen. Wellicht is bij een verbouwing van het pand de boel dichtgemetseld! Wie helpt mij aan info en weet misschien hoe dit orgel in deze situatie nog gered kan worden. Het lijkt alsof de gehele orgelwereld er niet van af weet dat dit orgel staat weg te kwijnen van ellende

• Piet Bron

Ik heb wel gegevens over dit orgel, maar die zijn uit 1978. Of het nog bespeelbaar is weet ik niet. Ik weet wel dat het niet meer gebruikt wordt.

Hier de gegevens:

Warmond - Kapel voormalig Groot-Seminarie

Gebouwd door: Johannes J. Vollebregt & Zn. (1863)

Wijzingen/restauraties: L. Ypma & Co. (1892)

In 1863 plaatste Vollebregt een nieuw orgel in de kapel van het Groot-Seminarie in Warmond. In 1892 en 1928 werden kleine wijzigingen uitgevoerd. Na de sluiting van het Seminarie in 1965 is het gebouw omgebouwd tot verpleeghuis en verzorgingshuis.

Hoofdwerk: Bourdon 16', Prestant 8', Holpijp 8', Baarpijp 8', Salicionaal 8', Octaaf 4', Fluit 4', Quint 3', Octaaf 2', Cornet IV sterk (Discant) en Trompet 8'.

Positief: Holfluit 8', Viola di Gamba 8', Dolce 8', Celeste 8', Fluit 4', Flute Harmonique 4', Nasard 3' en Clarinet 8'.

Pedaal: Bazuin 16', Octaafbas 8', Fluit 4' en Subbas 16'.

Literatuur:

Tot roem van zijn makers : een studie over J.J. Vollebregt en Zoon, meester-orgelmakers te ‘s-Hertogenbosch / Frans Jespers en Ad van Sleuwen. - ’s-Hertogenbosch : Provinciaal Genootschap vanr Kunsten en Wetenschappen in Noord-Brabant, 1978.

• cor

hartelijk bedankt, Wat een groot intstrument is het nog zeg!! Ik ga er zeker een keer op onderzoek uit.

Groetjes Cor

• henk

In de tijd toen Marienhaven nog het Groot Semenarie was heb ik het orgel wel eens gehoord. Het werd toen bespeeld door Jan Raas die toen (nog) Priesterstudent was. Hoewel het de nodige gebreken had was het het een fraai klinkend instrument. De huidige situatie is bedroevend! Maar er moet wel bij te komen zijn; als ik goed gezien heb staan de boxen van de electronica achter het oude front.

Overigens staat in de R.K. Matthiaskerk in Warmond een historischorgel van v.d.Brink. Vijf jaar geleden was ik daar en ook daar werd toen een Johannus apparaat gebruikt. Een oud-Pastoor inmiddels overleden) vertelde mij eens meer waarde te hechten aan een toiletgroep in de kerk dan aan een pijporgel.Men gaat in Warmond naar mijn idee niet zo erg zorgvuldig om met orgels. Het Lohmanorgel in de Herv.kerk schijnt door Bik in het verleden van Bourdon pijpen van spaanplaat voorzien te zijn!

Veel succes met je onderzoekingen, ik hoop daar nog eens iets van te lezen.

Henk

• Cor

Ik heb goed nieuws. De monumentenzorg heeft de boel opengebroken wat het was echt dichtgemetseld. Over twee weken moet het orgel weer schoon zijn en wellicht enigzins bespeelbaar. Er is een orgelbouwer aan het werk en monumentenzorg trekt zicht het lot van dit historische orgel aan. Er wordt naar gesteefd om het orgel weer te gaan gebruiken op voorlopig alleen hoogtij-diensten

Wat betreft het Lohman orgel, Bik heeft absoluut zijn best gedaan het het klankresultaat mag er zeker zijn!