2e hands Allen-orgel?

  • Arend van der Heiden

    De aanschaf van heus pijporgel lijkt voor het kerkbestuur van de parochiekerk waar ik werkzaam ben een te zware (financiële) bevalling. Dan maar een nieuw of gebruikt Allen-orgel aangeschaft.

    Mijn vraag: zijn er tweedehands Allen-orgels te koop?

  • A. Kruijf

    Hoe het nu precies zit, weet ik niet, maar voordat Loonstra orgels de importeur van Allen in Nederland was, had ik intensief contact met dhr. mertens van Melody House in Brussel (importeur Allen Benelux) en die vertelde me dat er een heuse wachtlijst was voor Allen-occasions. Ik zou contact opnemen met Loonstra.

  • marco Eversdijk

    Hoi Arend,

    In verband met de restauratie staat er bij ons in de NH kerk te Kapelle tijdelijk een Engels orgel opgesteld. Dit voldoet best goed en is ook te koop.

    Vraag Henk maar eens

  • Arie den Heijer

    Er gaat uiteraard niets boven een echt pijporgel. Van een Allen orgel had ik nog niet eerder gehoord, via Internet heb ik de site van Allen bezocht en gezien wat dit voorstelt. Zelf speel ik regelmatig tijdens kerkdiensten op een Cantor, ook wel acceptabel voor een kerk. Gelukkig kan ik ook regelmatig op ‘echte’ kerkorgels spelen.

    Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een Johannus orgel, met name de Sweelinck, Rembrandt en Monarke series zijn dankzij toepassing van moderne techniek een uitstekend alternatief voor een kerkorgel.

    Vorige week meldde een vriend dat hij een bezoek had gebracht aan ‘Van der Poel’ in Veenendaal. Hier schijnt men het summum op het gebied van electronische orgels te maken. Lees het eens na op hun website, indrukwekkend….maar wel met een prijskaartje dat duidelijk duurder is dan een Johannus.

    Groeten,

    Arie

  • A. Kruijf

    Arie,

    Probeer eens of je een Allen zelf ergens kunt bespelen, dit omje beeld te completeren. Laat je vooral niet afschrikken door de anglo-amerikaanse dispositie, dit is slechts even wennen.

    Maar laten we vooral niet te lyrisch worden over electronica in de kerk.

    NB Even off-topic, Arie kom jij uit Ede/Bennekom?

  • Arie den Heijer

    Electronica in de kerk heeft zeker niet mijn voorkeur, maar het is vaak onhaalbaar om de financien rond te krijgen voor een pijporgel in een nieuwbouw kerk. Vandaar dat men dan op zoek gaat naar een zo realistisch mogelijk alternatief dat wel betaalbaar is.

    Overigens is het Steendam orgel in de Eben Haezer kerk in Apeldoorn een goed voorbeeld van hoe het ook kan. Het orgel is voorbereid op 31 registers, maar is oorspronkelijk met veel minder registers opgeleverd. Daarna heeft de gemeente ‘doorgespaard’ om extra registers te kunnen aanschaffen. Kortgeleden heeft een uitbreiding plaatsgevonden met 4 registers, zodat het orgel er nu 23 heeft.

    Ik kom overigens niet uit Ede/Bennekom. Tot bijna 2 jaar terug woonde ik in Apeldoorn, nu in Tilburg. Maar er zijn plannen om volgend jaar weer terug te gaan naar Apeldoorn, kan ik weer spelen in de Julianakerk en hopelijk ook de Grote Kerk.

  • W.Oude Kempers

    Beste arend,

    ik weet niet precies wat een Allen-orgel is. Ik heb wel een orgel dat ik te koop wil aanbieden. Ik heb het orgel nog niet zo lang (van jan.2000). Het is een Johannus Jubilate. Niet zo maar een elektronisch orgel (zoals de oude Johannus en eminentorgels) maar een digitaal orgel. Dat wil zeggen dat elke klank (bv. Holpijp of wat dan ook) opgenomen is van een echt kerkorgel. De klanken komen dan ook echt bij elkaar, en blijf je horen. Ik vind het zelf een heel goed alternatief voor een kerkorgel en ook niet zo duur. De nieuwprijs was 10.000,- Ik hoef niet perse van het orgel af, maar als iemand het goed kan gebruiken en een redelijke prijs biedt, wel. Misschien vraag je toch af waarom ik het toch aanbiedt. Ik ben sinds februari 2001 kosteres van een kerk geworden (Broederenkerk in Deventer) en heb dus het grote (kerk)orgel tot mijn beschikking, als ik wil spelen.

    Daarbij is ons huis (de kosterij) te klein om het orgel een plaats te geven. Mocht je interesse hebben kun je me mailen. Ik wist nog niet van het bestaan van deze website. Nu dus wel en zal mijn orgel tevens in een advertentie te koop aanbieden.

    Met vriendelijke groet,

    W. Oude Kempers-Brus

  • A. Kruijf

    Een Allen en een Johannus Jubilate verschillen zowel in klankconcept, als kwaliteit en prijs enorm.