kerkorgel

  • Tom Hoornaert

    Beste collega's,

    Ik ben titularis-organist in de dekanale kerk St.-Pieter te Tielt (België).

    Ons orgel is dringend aan restauratie toe.

    Maar hoogstwaarschijnlijk zal dat niet gebeuren wegens de slechte staat van het instrument.

    Kan iemand mij tips geven waar een 2de hands of nieuw ROMANTISCH instrument te koop is?

    2 manualen en pedaal. Ongeveer 25-30 registers.

    Alvast bedankt op voorhand.

    Tom Hoornaert

    Plantinstraat 23/7

    8700 Tielt

    Tel: 0032 475 34 27 69

    Fax: 0032 51 40 65 85

  • Ferdinand van Dijk

    Beste Tom,

    Als voormalig gast van Tielt en omgeving en orgelliefhebber tevens amateur organist van een parochiekerk in Nederland hier een reactie.

    In 2000 is in onze kerk een orgel geplaatst met 10 stemmen gebouwd in 1966. Midden in de neo-barokke periode!!

    Omdat mijn kennis in de jaren ervoor over orgelbouw onvoldoende was hebben wij onze toevlucht gezocht bij een adviseur. De in protestantse kringen bekende organist Jan Zwanepol. De adviseurs van uit R.K. gelederen staan bij ons erg slecht bekend!

    De firma die dit orgel overgeplaatst heeft is de firma Kaat en Tijhuis orgelmakers te Kampen. Deze firma kan ik van harte aanbevelen voor nieuwbouw, restauratie ombouw etc. Zij hebben een uitstekend resultaat bij ons neer gezet. En e.e.a. tegen aanvaardbare prijzen!!

    Er zijn her en der orgels in de aanbieding in binnen en buitenland, maar valt er niets aan het huidig instrument te doen? Of stamt het uit een tijd waar de gebruikte materialen van discutabele kwaliteit waren?

    Mocht nadere informatie gewenst zijn, ervaar ik dat via mijn mail.

    Met vriendelijke groet

    Ferdinand van Dijk

  • Tom Hoornaert

    Dag Ferdinand,

    bedankt voor Uw reactie. Ondertussen ben ik ook in contact met (mijn?) orgelbouwer Paul Andriessen en eveneens met Dhr. Jan Bambacht van de firma Pels & Van Leeuwen.

    Wij zullen het instrument zeer nauwkeurig inspecteren, en dan zien welke oplossing daaraan kan gegeven worden.

    Alvast bedankt voor de reactie.

    Tom Hoornaert