zelfbouw huispijporgel

  • pastoor hw

    Ik wilde hier even de aandacht vragen voor mijn voormalige orgelleraar. Dat is de heer Piet Baar, woonachtig in het mooie dorp Spijk in de provincie Groningen.

    De heer Baar is al enige tijd met pensioen en hij besloot om samen met een oud-timmerman Lammert Meedendorp zelf een pijporgel te gaan bouwen.

    Zo gezegd zo gedaan. Inmiddels hebben de mannen al 3 orgels (koormodel) gebouwd die in diverse kerken in de provincie Groningen staan.

    Baar is nu bezig met een pijporgel voor in zijn eigen woning. Dit orgel krijgt ongeveer 8 stemmen en een aparte subbas op het pedaal.

    Er is ook een cd gemaakt ter ere van het 50-jarig organistenjubileum van de heer Piet Baar waarop ook zijn eerste zelfgebouwde koororgel te beluisteren is.

    Nadere info is te verkrijgen via mijn e-mail adres.

    groeten, Hilbrand Pastoor, Hoogvliet

  • Ger Blok

    Tijdens mijn vakantie in Groningen kwam ik op een dag in het bijzonder mooie dorpje Spijk. Ik werd getroffen door de fraaie ligging van de kerk. Toen deze ook nog eens open bleek te zijn, ben ik naar binnengegaan en ontmoette daar de heer Piet Baar die juist aan enige kennissen uitleg gaf over het door hem en Lammert Meedendorp gebouwde koororgel. Die ontvangst was allerhartelijkst en de heer Baar nodigde mij meteen uit om het orgel ook eens te proberen. Het is bewonderenswaardig wat deze heren met gebruikmaking van allerlei oude materialen tot stand hebben gebracht.

    Vervolgens werd ik uitgenodigd om mee te gaan naar het huis van de heer Meedendorp waar in de schuur het huisorgel voor de heer Baar al grotendeels staat opgesteld. Het is nog lang niet klaar, maar al wel te bespelen. Ook dat hebben we gedaan en ik raakte steeds meer onder de indruk. Dit wordt een bijzonder fraai huisorgel.

    Toen ik vervolgens ook nog even kon spelen op het mooie Van Dam orgel in de kerk was de middag helemaal geslaagd en voor het luttele bedrag van f 15,– werd ik ook nog een alleraardigste CD rijker.

    Ik wil de heer Baar langs deze weg nogmaals bedanken voor een bijzonder boeiende middag.