Als organist met een redelijke staat van dienst heb ik de afgelopen jaren op heel wat kerkorgels mogen spelen zowel rekreatief , tijdens kerkdiensten en ook concerten verzorgt o.a. oude kerk Amsterdam, grote kerk Hasselt, Martinikerk Bolsward en de st.Sulpice Parijs (frankrijk) ik ben sind 1989 vaste organist van de NH kerk in Berkhout. Nu heb ik voor twee jaar terug de koopvaardijdienst begleidt die éénmaal per jaar in Amsterdam gehouden wordt in de Engelse kerk aan het Begijnhof,toen was het geen enkel probleem en ondanks dat het orgel in slechte staat verkeerde vonden de bezoekers het geweldig.Na de restauratie werd ik weer gevraagd en toen moest ik even de organiste bellen om toestemming te hebben .
Toen ik haar aan de telefoon had vroeg ze mij of ik concervatorium gedaan had.Dit is niet het geval maar tot op heden gaf dat nooit problemen. Nu dus wel mevrouw was in geen enkel opzicht bereidt om me ook maar 1% kans te geven op het orgel te spelen.Het lijkt mij duidelijk dat dit géén normale gang van zaken kan zijn.Als er een verzoek in mijn richting komt of er een ander op het “mijn” orgel mag spelen zla ik dat geen stro breed in de weg liggen.nu is mijn vraag zijn er op dit gebiedt meerdere gevallen bekend? en zijn er mensen die dit goedkeuren?
graag reacties op dit onderwerp.!
Joshua Prins.