tip: leuke orgeltentoonstelling

  • Jan de Graaf

    Gezien in Doetinchem:

    Onder de toren van de grote (Catharina)kerk is een gezellige tentoonstelling ingericht, met onderdelen van mechanische orgels: diverse pijpvormen, (waaronder zelf enige experimentele ‘Bouwman’ pijpen als bv. Superoctadeen) en regeer/windwerk.

    Naast deze onderdelen is een opengewerkt bespeelbaar demonstratie-orgeltje opgesteld met gedeelde sleeplade over een 2 1/2 oktaaf klaviertje. Hierop zijn alle registerfamilies vertegenwoordigd met uitzondering van de samengestelde vulstem.

    De kerk + tentoonstelling is open in de maanden juli en augustus op dinsdagen en zaterdagen.

    Organisator: Stichting Catharina Cultureel.

    Een van de leuke kenmerken is dat alles vastgepakt en uitgeprobeerd mag worden.

    Je kunt bv heel goed het effect van verschillende schalbeker-vormen op een stevel van een tongwerk beoordelen.

    Echt een aanrader!

  • Jos Beijer

    Zondag geweest - kerk was niet open. We moesten het doen met een gezellig open-lucht-concert van een dito Egerländerkapel…

    Wanneer istie wel toegankelijk?

    Jos

  • R. Peters

    Dat schijnt toch een typisch Nederlands verschijnsel te zijn: gesloten kerken. Ik heb net een vakantie in Duitsland achter de rug, en zelfs in de kleinste plaatsjes zijn de kerken gewoon open, ook op doordeweekse dagen. Ik snap wel dat kerken bang zijn voor vandalisme, maar waarom kan het in het buitenland dan wèl?

    Ik vind dat iedereen ten alle tijde in een kerk terecht moet kunnen, voor een gebed, om te genieten van de schoonheid van het interieur, of om gewoon om te schuilen voor de regen.

    Rob

  • Jan de Graaf

    De kerk is voor bezichtiging open elke dinsdag en op zaterdag van 10.00 tot 16.00 gedurende de maanden juli en augustus en voor het laatst (door de week) op open-monumentendag.