Orgelbouwer Quellhorst

  • Ger Quellhorst

    Bij genealogieonderzoek van de familie ben ik gestuit op de orgelbouwer G H Quellhorst, zijn zoon G H W Quellhorst en zijn stiefzoon C F A Naber.

    Ik ben nu op zoek naar de plaatsen waar orgels hebben gestaan c.q. nog aanwezig zijn. Alle gegevens zijn welkom.

    Tot op heden heb ik de navolgende orgels gevonden:

    Westerkerk Utrecht( uit Oldenzaal), Elburg, Elisabethkerk Zwolle, Neuenhaus (Dl), Arnhem en Lochem ( uit Heemse).

    Nieuwsgierig geworden? Kijk dan eens op mijn site bij het onderwerp Orgelbouw.

    Het adres is http://www.xs4all.nl/~quell/familie

  • Ben Walters - Arnhem Organ.nl

    Beste Ger,

    Sukses met je zoektocht.

    Arnhem heb je inmiddels gevonden, zo gauw er foto;s zijn hoor je het.

    Vriendelijke groet, Ben Walters - Webmaster Arnhemse Orgel-site

    e-mail: organ.nl@zonnet.nl

    URL: http://go.to/arnhem-organ.nl

  • Geert Oberink

    Hallo Ger,

    Wat betreft je vraag naar Naber orgels, kan ik je melden, dat er een Naberorgel staat in de Ned. Herv. Kerk in Silvolde gem. Wisch (Geld. Achterhoek). Ik woon daar in de buurt en zal proberen je nadere informatie te verschaffen. Geef me ff de tijd en je hoort van me.

    Gr. G. Oberink

  • Paul Broer

    Hallo Ger,

    Wat dacht je bijvoorbeeld van het Quellhorst/Scheuer-orgel van de Betlehemsekerk in Zwolle?? Deze “kerk” staat onder de rook van de Grotekerk van Zwolle. Hier staat een twee-manualig instrument in. De gegevens zal ik eens voor je opzoeken.

    M.b.t. Naber: St. Joriskerk in Amersfoort, is niet alleen één van de grootste, maar ook één van de fraaiste in zijn soort!!

    Verder is er zijn er onder andere sterk gewijzigde (lees niet oorspronkelijke) instrumenten te vinden in Winterswijk en Delden.

    Een “kleine Naber” is te vinden in Makkum (fraai!).

    Eén héél ver instrument is te vinden in de Hervormde kerk van Paramaribo. Helaas is dit instrument ook niet meer oorspronkelijk. De kas van dit instrument is eigenlijk een stille getuige van dit tijdperk…

    Succes verder!!

    Paul Broer

  • Cor Roeleveld

    Ger,

    Er staat ook een Quellhorst orgel (1813) in de Ger. Gemeente Kerk te Utrecht.

    Verder een Naber orgel (1841) te Lienden (gld) en

    een Naber orgel (1852) te Sliedrecht.

    Dan hebben we ze wel gehad denk ik,

    Cor

  • Ad Agterberg

    Bij het doorlezen van literatuur heb ik een data-base gemaakt met o.a. werkzaamheden van Naber. Ook Maarten Seijbel uit Elburg heeft over Quellhorst en Naber geschreven. Maarten Seijbel is organist in de Grote kerk in Elburg.

  • hans van Kranenburg

    Ik ben ik het bezit van een cassetteopname van de bespeling van het Quellhorstorgel van Utrecht.

    Organisten: Sanderman, luttikhuizen, van Basten en Kortleven.

    belangstelling ?

  • Wilco Veldkamp

    Een goedendag,

    In Terwolde is een Naber-orgel te vinden dat is gebouwd in 1827. Ik ben één van de organisten daar. Bespeling/bezichtiging van het orgel is altijd mogelijk.

    Met vriendelijke groet,

    W.Veldkamp