Hoewel ook hier wat voor te zeggen is, heb ik hier en daar toch een paar vragen aan Gerben.
Gerben schreef:
>
> Beste Marco,
>
> Ik ben het geheel met je eens. Naast dat veel kinderliedjes
> niet geschikt, maar ook niet bedoeld zijn om op het orgel te
> begeleiden, is de muzikale kwaliteit ervan ook vaak ver te
> zoeken. Van simplistische “peuterdeuntjes” tot onzingbare
> liederen, waarbij de teksten helemaal niet stroken met de
> (gekozen) melodieën. (En dan heb ik het nog niet eens over de
> inhoudelijk vaak belabberde teksten, die bij de nootjes
> geplaatst worden.)
Dat vind ik ook wel eens, maar:
a) waarom zou alle muziek op het orgel begeleid moeten worden? Heb als professional ook eens het lef om te zeggen: dit kan niet op een orgel, dit klinkt beter op een piano, of laat het declameren!
b) bewaker zijn van de muziek (zoals je verderop zegt) maakt je nog geen bewaker van de tekst, ook al kun je die nog zo ergerlijk vinden. Terzijde: probeer gezang 222 (van Bach, nota bene!) maar eens te zingen; dat lukt de meeste gemeenten ook niet!
> Zo erger me ik me dood aan de slechte project- en
> stapelliederen, die bijvoorbeeld Kind op Zondag (NZV)
> suggereert voor gebruik in de eredienst gedurende de advents-
> of veertigdagentijd.
Als gemeentelid ben ik dit volledig met je eens (zonder nu verder een discussie over Kind op Zondag te willen aanzwengelen). Als organist vind ik echter: als de kerk (dominee, kerkenraad, gemeente, e.d.) aangeeft dit te willen zingen, dan kun je daar je kanttekeningen bij plaatsen maar niet je veto over uitspreken.
Tenslotte zijn ook deze liederen geschreven door mensen, die er van overtuigd zijn dat ze op deze manier God dienen dan wel prijzen. En wie zijn wij om te zeggen dat ze dat niet op de juiste manier doen? En als dan een deel van je eigen gemeente zich herkent in deze liederen, wie ben je dan om dat af te keuren?
Goed, je kunt zeggen: ik kan me niet vinden in deze liederen en wil ze echt niet spelen. Maar zelf zou ik dan bij mezelf te rade gaan en me afvragen: ben ik wel de juiste organist voor deze gemeente?
> Het is m.i. de taak van de organist/kerkmusicus, naast het
> dienstbaar zijn aan de gemeente, de kwaliteit van de
> gemeentezang/kerkmuziek te bewaken! Daarvoor is hij/zij ook
> aangesteld. Laat de predikant, kerkenraad of gemeente weten,
> wat je er van vindt. Zo zal de predikant (hopelijk) ook de te
> zingen liederen tekstueel beoordelen voor gebruik. Het zal
> natuurlijk niet altijd even makkelijk zijn om iedereen ervan
> te overtuigen, dat bepaalde liederen niet door de beugel
> kunnen, maar probeer het toch!
Volgens mij ben je als organist aangesteld om de kwaliteit van de UITVOERING van de gemeentezang te bewaken. (Daar kun je ook heerlijke discussies over voeren: moet je toevallige verhogingen in psalmen wel of niet spelen, bijvoorbeeld.)
Misschien kunnen niet alle liederen door jouw beugel; bedenk dan, dat je als kerk toch een vereniging bent van heel verschillende mensen met elk hun eigen muzikale en inhoudelijke voorkeur, die zeer geregeld zal afwijken van jouw voorkeur voor orgel!
Misschien zouden we de discussie moeten herdefiniëren: welke (soort) liederen zijn er wel en welke niet geschikt om op een orgel te begeleiden. En niet: welke liederen zijn er wel of niet geschikt om in de dienst te zingen. Da's toch iets heel anders!
Groeten!
Koert