Heyligers

• Jos Penders

Wij hebben een kerk gekocht, in deze kerk staat een orgel, hier staat de naam Heyligers op. Wie kan mij hierover informatie verschaffen.

• Jan Marten de Vries

Jos,

dit vind ik echt de leukste bijdrage in weken! Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is! “Wij hebben een kerk gekocht.” Ik zou ook wel een kerk willen kopen in mijn meest heimelijke dromen. Welke kerkmuziekbeoefenaar niet? In ieder geval gefeliciteerd.

Heyligers is naar mijn herinnering een elektronisch instrument. Ooit heb ik daarvoor de naam “Schijn-Heyligers” bedacht. Over kwaliteit wil ik mij niet uitlaten. Volgens mij hoef je dus niet voor onderhoud naar de orgelbouwer/ -stemmer maar moet je naar de man met de soldeerbout toe.

Ik kan het mis hebben hoor.

Succes,

Jan Marten de vries

• R. Peters

Leuk. Ik heb zelf ook meegemaakt dat ik, toen ik aan het zoeken was naar een tweedehands pijporgel, terecht kwam bij een jong stel dat ergens in de Rotterdamse haven een kerk had gekocht. Het orgel stond hen in de weg, en ze wilden weten of het nog te gelde kon worden gemaakt. Ik heb hen moeten teleurstellen, het was een unit-orgeltje dat de meeste pastoors nog niet eens in hun garage zouden willen hebben staan…

Maar het is natuurlijk prima dat kerkgebouwen een nieuwe bestemming krijgen, alles beter dan de sloophamer!

• Geert Oberink

Jan Marten de Vries geeft een reaktie op een Heyligers orgel. Jazeker, dat was een electronisch orgel voor huis en kerk. Bestaat inmiddels niet meer. Maar om daar nu voor onderhoud de soldeerbout bij te halen alsof de kwaliteit van dat soort orgels niet al te best zou zijn wil ik toch bestrijden. Kijk de kerkboeken eens na op onderhoudskosten van pijp- en/of electronische orgels. Voor pijporgels is dat een veelvoud van de electronisch instrumenten. Ik weet niet hoe Jan Marten de Vries zijn reaktie op deze pagina heeft weten te plaatsen, maar dat is gebeurd door ELECTRONICA en ik denk niet, dat hij daarvoor eerst de soldeerbout heeft gehanteerd om zijn computer in werking te zetten.

• Petra

Mag ik dan nog even de volgende vraag stellen:

Hoe lang gaat een electronisch orgel maximaal mee? En een mechanisch orgel? (beide voorzien van de juiste onderhoudsbeurten)……………………juist, op de langere termijn blijkt dus een mechanisch orgel voordeliger te zijn. Je hoeft niet over 50 jaar een nieuw orgel aan te schaffen.

En dan hebben we het nog niet eens over historische waarde, gevoelswaarde, culturele waarde…….enz.

O ja, je hebt trouwens gewoon een soldeerbout nodig als je electronica gaat repareren. Daar is niets raars aan. Thuis had ik ook een electronisch kerkorgel. Dacht je dat ik de orgelbouwer belde als er iets kapot aan was………Nee, ik kon een elektro-monteur bellen.

Groetjes en goede paasdagen.

• marco eversdijk

Gefeliciteerd met je aankoop.

Heyligers wordt wel niet meer gemaakt, maar gold destijds als de Rolls-Royce onder de electronische orgels.

Ikzelf bezit er sinds enkele jaren ook een uit 1979 en ben erg tevreden.

Prachtig geluid (door superieure techniek lijken de registers niet op elkaar), en gaat nooit kapot. Ik speel er gemiddeld 1 uur per dag op.

• R. Peters

Tja, zo kun je er ook over denken. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat een Philicorda tegenwoordig al als “antiek” wordt beschouwd. Zulke dingetjes kunnen zelfs nog wel geld waard worden, evenals een Heyligers, maar dan denk ik dat je nog zo'n 30 jaar geduld moet hebben, totdat ze bijna allemaal weggeroest zijn en echt zeldzaam worden.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat - los van de waardering voor de techische kant - er mensen zijn die de klank van zo'n orgel echt mooi vinden. Ik heb er zelf eentje gehad voor studie-doeleinden, een ouwe Ahlborn, dat schijnt een goed merk te zijn (geweest), die had 30 registers, maar het klonk allemaal hetzelfde. Een paar jaar geleden heb ik 'm opgeruimd en vervangen door een pedaalharmonium. Een verademing: een echt instrument met een echt eigen karakter. Dat het niet naar een pijporgel klinkt, deert niet. Het is tenminste geen goedkope imitatie.

Over Philicorda's gesproken: kun je je voorstellen dat hier in Valkenburg (L) een kerk is die de begrafenisdiensten nog op zo'n ding doet? Heb zelf een paar keer de vaste organist vervangen, als “camp”-ervaring is het niet eens zo vervelend, maar als je zoiets iedere week moet doen, krijg je toch echt Herman Brood-neigingen…

Rob

• roelof

Weet u nog ergens een goed Heyligers orgel te koop?

mvrgr Roelof