Zwart/Asma

  • Geert Oberink

    Als nieuwkomer op deze kerkorgel.pagina draag ik geen kennis van de onderwerpen, welke in het verleden in deze rubriek zijn behandeld waardoor ik het risico loop een open deur in te trappen. Ik waag het er toch maar op. Het gaat om het volgende:

    Steeds weer kom je in “orgelland” de tegenstelling tegen tussen de twee stromingen in de kerkmuziek met name wat betreft de harmonisatie van koralen en geestelijke liederen. Laten we zeggen aan de ene kant de “gevestigde orde” en aan de andere kant de Zwart/Asma stijl. Wat is er “hemelser” dan een koraal van Bach? Maar ook koraal- en liedbewerkingen van Zwart/Asma zijn prachtig. Wat is er mis met het een of het ander? (Waarschijnlijk toch een kwestie van muzikaal gevoel?)

  • KCB

    Een open deur in trappen? Nee, dat geloof ik niet. Misschien trapt u tegen een deur aan die nooit open gaat of misschien wel tegen een muur, soms van onbegrip. Waarom deze boute stelling? Omdat we hier met de eeuwige discussie te maken krijgen, wat vind ik mooier dan die ander. En daar denkt iedereen weer anders over. U schrijft zelf al over de “tegenstelling” tussen twee stromingen. Natuurlijk voelt de een zich beter thuis bij de, zoals u het noemt, “gevestigde orde” wat dit dan ook mag zijn en de ander bij de “Zwart/Asma” stijl. Een derde vindt de stijl van Bach weer “hemelser” als die van bijvoorbeeld Boelmann of Stanley (ik noem zo maar wat namen). Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Was er in het recente verleden egen discussie in Visie van de E.O. of Martin Zonnenberg dan wel beter was als Martin Mans of als ……..? Vult u zelf maar in. Eigenlijk precies dezelfde discussie, ove hedendaagse componisten / musici, waar geen eensluidend antwoord op mogelijk is. Maar goed . . . . Wie durft . . . .

    Vr. groet:

    Klaas C. den Breejen.

  • ;)

    Elke keer wanneer we gaan discuseren over de wel of niet spelen van ASMA/Zwart of Bach-koraal houden we ons eigenlijk bezig met een oneindige discussie. De mensen hebben het in de orgelwereld alstijd over asma/zwart en Bach. Iedereen aan de kant van het conservatorium moet zich schikken aan de kant van Bach en de overige mensen mogen zelf kiezen. Echter belangrijker in deze discussie lijkt mij. Wat speel je wanneer. Hoe speel je een stuk. Psalm 146 van J. Zwart en toccata in D van J.S. Bach kunnen best samen, wanneer je ieder stuk maar speelt in zijn eigen stijl. Speel Bach in een barok stijl. En speel Zwart meer romantisch.

    Ik plijt er ook voor geen discussie aan te gaan naar aanleiding van de persoon. Ook Martin Zonnenberg kan de trio-sonates van J.S. Bach heel goed in de juiste stijl spelen. Dus waar praten we nu nog over. Natuurlijk blijven er altijd mensen, die het proberen, maar niet uitkomen op de juiste weg en Bach alla Zwart spelen. Dit is een onjuiste weg denk ik, maar weet de verschillen te kennen, en dan…….. komt alles goed.

  • Geert Oberink

    Wie is ;) ? (punt-komma haakje sluiten)

  • k.a. pollema

    Is het dan niet zo dat tussen Zwart en Asma nog een wereld van verschil zit? Want waar Jan Zwart zich zo nu en dan een enkele tussendominant veroorlooft, strooit Asma kwistig rond met sterk gealtereerde septimeakkoorden. In zekere zin borduurt Zwart met zijn muziek dus voort op de harmonische traditie van de 18e eeuw en staat hij zo bezien niet eens zo ver af van Bach.

  • henk brussee

    Hallo Geert,

    Volgens mij is er weinig of niets mis met Zwart en Asma, het is waarschijnlijk wel de speelstijl van laatstgenoemde geweest die zijn muziek en die van zijn befaamde leermeester afbreuk gedaan hebben. Ook zal de kerkelijke achtergrond bij velen hierin wel een rol spelen. Ik kan mij voorstellen dat o.a. R.K. Orgelliefhebbers weinig affiniteit hebben met deze muziek.Mits goed gespeeld kan ik er

    evenals jij, evenveel van genieten als van de muziek van Bach. Hoewel ik denk dat je luisteren naar de laatste toch langer volhoud.

    Nog veel luister (en speel?) plezier toegewenst en laat je door andere meningen niet van de Zwartasma-wijs brengen!

    Henk Brussee

  • henk de jong

    Ik als “RK orgelliefhebber zonder muzikale opleiding ” geniet nog iedere dag van mijn platen van Feike Asma, en nu ook de cd' s die ik aan het verzamelen ben. Als 14 jarige jongen ging ik al naar de concerten van Feike en bekijk nu via internet welke cd' s er allemaal in de handel zijn, en maak zo mijn verzamelig compleet.

    ps: ik ben op zoek naar een uitvoering van Feike Asma van BWV 654 Schmucke dich, o liebe Seele bestaat deze op cd of plaat ??

    Henk de Jong