gezocht

  • Tom Hoornaert

    Ik ben het volledig eens met Marieke.

    Ik heb school gelopen in een hoger instituut in België voor orgel en daarna in Maastricht, en ben tot de volgende conclusie gekomen:

    Er zijn heel veel mensen MET een diploma, die het zeker niet waard zijn.

    Het gaat niet enkel om de praktijk tijdens de opleiding. Er zijn muzikanten die problemen hebben met de theorethische kant van de zaak, en die daardoor falen. Maar dan mag zeker niet gesproken worden over “onbekwame MUZIKANTEN”.

    Liever iemand die het DOET, dan iemand die er alles kan over vertellen en in praktijk niets te bieden heeft.

  • Jan Marten de Vries

    Hallo Tom,

    Hoe kun je nou onderschrijven, zoals Marieke, dat iemand met jarenlange ervaring per definitie wel iets te bieden heeft? En dat dit meer zegt dan een papiertje?

    Nogmaals: Ik weet dat er uitstekende, gediplomeerde kerkmusici zondags geregeld thuiszitten, terwijl zij best zouden willen spelen. Zij kunnen op hun niveau nergens terecht, alleen omdat er in hun regio kerken zijn die diploma's en dus kwaliteit niet weten te waarderen.

    Kennelijk heb je je vertrouwen in opleiding en diploma's verloren.

    Mag ik weten of je inderdaad je muziekopleiding hebt afgemaakt en welke? Want als dat zo is, moet je dat beslist meedelen. Je argumenten hebben dan meer kracht, dan als je om wat voor reden die studie hebt laten zitten. Kan ik mij overigens goed voorstellen, dat is het punt niet. Maar dan gaat onze discussie over de inhoud van de opleidingen, en niet over het feit dat een aantal mensen niets zien in het kerkmuziekdiploma.

    Zolang er een schrijnend tekort is aan kerkmusici, is het mooi makkelijk om het papiertje niet te waarderen. Is het tekort ook meteen weggewerkt.

    Voor degenen, die vaak onder moeilijke financiële studie-omstandigheden wel het diploma hebben behaald, en die, hoewel hooggekwalificeerd en capabel (al eerder gaf ik aan, dat dit niet altijd, maar wel wel meestal samengaat) nu aan de zijlijn moeten aanhoren hoe de lokale amateur (onbetaald bijvoorbeeld, want elders een riante baan) zondag aan zondag aanmoddert op zijn pierement, is een diskwalificatie van het papier, zoals jij kennelijk voorstaat, een klap in het gezicht.

    Bovengenoemde situatie is geen persoonlijke frustratie; wel weet ik dat ze veel voorkomt. Het gaat mij om de inhoudelijke kwaliteit van de muziek in de kerk en de continuïteit.

    Zelf ben ik iemand van de werkvloer: theater, teksten, cabaret, collectieve improvisatie; maar kennis en beheersing van het kerkmuziek-ambacht is voor mij een must.

    Ook in deze rubriek wordt helaas vaak de toon gezet door mensen die denken van muziek verstand te hebben, zelf geen muziekvakopleiding hebben, en vervolgens roepen: die opleiding stelt niets voor!

    Goedkoop. En funest voor de toekomst van muziek in de kerk.

    Groeten,

    Jan Marten de Vries

  • A. Lukassen

    Bach kan ik nog niet eens spelen, mij te ingewikkeld.

    Maar ik red mij prima met mijn “stef-meeder cursus” en mijn 5 bundeltjes Old English Organmusic for manuals….

    Toch denk ik dat ik een heel behoorlijk organist ben, gemeentezang begeleiden gaat me goed af. En aan de reacties uit de kerk merk ik dat ze best blij met me zijn. Tuurlijk, ik heb erin moeten groeien, en vanaf mijn 10e jaar speel ik dus ook met veel plezier m'n liedjes op 't orgel tijdens kerkdiensten.

    Met andere woorden: Ervaring door te doen kan best leiden tot een bruikbare organist. Al speelt denk ik wel mee dat begeleiden bij ons in de RK-kerk een andere inhoud heeft dat bij de reforatorische broeders en zusters.

    vriendelijke groeten,

    Anton Lukassen.

    Rotterdam

  • Bertus

    Hallo orgelliefhebbers(sters)

    Ik kom eens op jullie site kijken en las het aanbod en vraag naar organisten. Ik speel zo'n 50 jaar van klaverskribo en heb even zovele jaren een orgel in huis, maar nu is bij ons de organist ziek en wel voor de kerkzaal in een te huis. Om kort te gaan, omdat er geen ander is speel ik er nu tijdelijk (groot elektronisch met vol pedaal) en zijn ze daar geholpen en alle twee zijn we blij, want ik kan me even lekker uitleven een uurtje voor die tijd.

    Vr.gr. Bertus

  • Piet van Dijk

    De Kapel van de Willem Arntzhoeve in Den Dolder (bij Bilthoven), waar ik enkele jarenlang een van de 5 organisten was, zoekt dringend nieuwe organisten voor de zondagse OECUMENISCHE diensten.

    Het is een klein orgeltje in een kleine kapel, maar de sfeer is de moeite waard. Er zitten verdiensten aan vast.

    Bel eens met Nico Zonneveld 030-2256557

  • kees nijssen

    ik wil hierbij zeggen mensen met diploma kunnen niet inproviseren dielopen ALLEEN MAAR MET GROTEN TASSEN METMUZIEK TOCHSLAAT DATNIETAAN PROBEER JE ZELF EENS HET ORGELSPEL GOEDTE LATEN KLINKEN MET EEN EIGEN BEWERKING DAT DOET MEER DAN AL DIE PAPIEREN DE GROETNEN UIT SPIJKENISSE

  • Jan Marten de Vries

    Hm, dat geldt zeker ook voor taalgebruik en spelling?