Wie kent H. J. v.d. Molen, orgelbouwer te Steenwijk?

  • Cor

    Mooi dat dit forum er is . Hier volgt een stukje geschiedenis , maar blijf lezen want er volgt een vraag .

    H. J. v.d. Molen leverde in 1913 een orgel aan de gereformeerde kerk te Meppel .Dit orgel werd in 1937 overgeplaatst naar  de gereformeerde kerk te Daarlerveen . Omstreeks 1962 heeft B. Koch het omgebouwd tot een pneumatisch orgel .Daarbij is de dispositie gewijzigd . Hendriksen en Reitsma bouwden hier in 1985 een nieuw orgel waarin zes stemmen uit het vorige orgel zijn opgenomen .

    Tijdens de voorbereiding van de nieuwbouw zijn een aantal orgelbouwers wezen kijken , die onafhankelijk van elkaar de leeftijd van het pijpwerk op 150 jaar schatten . Daarmee zitten we dan in het tweede kwart van de 19e eeuw.

    Zo te zien heeft v.d. Molen dus geen nieuw orgel geleverd . Ik zou er graag achter komen wie de oorspronkelijke bouwer is geweest  omdat er nog enkele stemmen van bestaan.

    Kan iemand mij hiermee verder helpen ?

    Vriendelijke groet ,

    Cor Alberts.

  • Cor

    Inscriptie deskundigen komen van pas als je de pijpen uit het orgel hebt . Dat is een mogelijkheid bij groot onderhoud  . Op dit moment  kom ik daar niet verder mee.

    Heeft iemand nog andere ideeën ? Archieven die te raadplegen zijn? Mense Ruiter heeft in die tijd in Steenwijk gewoond en heeft v.d. Molen hoogstwaarschijnlijk gekend , is er uit die hoek nog informatie?

  • Redactie Prikbord

    Wellicht weet men via de archieven van Emst iets over deze orgelbouwer te achterhalen? De bouwer van dit pijporgel was de heer Hendrik Jan van der Molen (1865-1951) uit Steenwijk.

    In de kerk van Burum staat nog een onbespeelbaar(?) orgel van Van der Molen

    Via deze link zijn familieleden van HJ vd Molen bekend. Ene Hans Wieten heeft de familieberichten verzameld uit die tijd.

    De in 1957 overleden vrouw van Van der Molen, Marrigje Smelt overleed in Steenwijk.

    Post is bewerkt op okt 23, 2014, 1:19 p.m. door Redactie Prikbord

  • Cor

    Dag Teke,

    ik had al een tijd niet op het forum gekeken , vandaar dat ik niet eerder reageerde . Via de orgel database had ik al een aantal orgels van je overgrootvader gevonden .Ook in online archieven komt de naam v.d. Molen wel voor, maar wat ik graag wilde weten vind ik daar natuurlijk niet.

    Wat misschien zou helpen is als er nog iets van een archief zou zijn , al was het alleen maar oude correspondentie . Mogelijk in het kerkarchief van Meppel .mocht je nog iets weten dan hoor ik dat graag .(kun je hier ook een privé bericht sturen?)

    m.vr.gr.

    Cor Alberts 

  • Cor

    Inmiddels ben ik erachter dat het gaat om het orgel dat Abraham Meere in 1788 bouwde voor de grote kerk te Hilversum. Dit is in 1903 afgebroken en toen blijkbaar tien jaar in opslag geweest waarna het door v.d. Molen is opgekocht en geplaatst in Meppel.

  • Anja

    Beste Teke,

    Beste Cor,

    Omdat ik op zoek was naar iets anders kwam ik toevallig je vraag tegen en ik reageer zomaar spontaan.

    Hendrik Jan van der Molen was nl. mijn overgrootvader! Ik zal proberen een kleine schets te geven:

    De hierbovengenoemde periode (1865-1951) heeft hij inderdaad geleefd.

    Hij is de zoon van de smid Te(e)ke van der Molen en eerst schoenmaker in de Woldstraat in Steenwijk en ongeveer 1895 is hij begonnen met orgelbouw. Destijds was er vanuit de kerken een behoefte aan begeleiding van de gemeentezang i.p.v. / naast een voorzanger.

    Er ontstonden in die periode veel kleinere orgelfabrikanten die vaak met vaste componenten uit Duitsland werkten en zelf een omkasting timmerden.

    Op deze wijze heeft Hendrik Jan van der Molen, voor zover we konden nagaan, met een aantal knechten/medewerkers zo'n 20-tal orgels in de regio Drenthe-Friesland gebouwd.

    (via internet kan je nog veel hierover achterhalen, mits je de juiste zoeksleutels meegeeft, ook via het 400-jaar krantenarchief van de Kon.Bibl. ben ik achter verschillende orgels gekomen)

    Tijdens de (aanloop naar) de eerste wereldoorlog is de orgelproductie sterk teruggelopen, zoals mij verteld kwam dit doordat de medewerkers werden opgeroepen i.v.m. mobilisatie en het ook moeilijk was om onderdelen uit Duitsland te krijgen. De orgelproductieperiode besloeg dus ruim 20 jaar.

    Zijn zoon Teke (mijn opa, naar wie ik weer ben genoemd) is als vervolg op de orgelbouw een muziekhandel begonnen, welke weer door mijn moeder is voortgezet. Deze muziekhandel was aan de Markt in Steenwijk gevestigd tot 1-1-1978.

    Afgelopen periode heb ik ook contact gehad met een organist van de PKN in Meppel en hij was bezig om informatie over de geschiedenis van de Meppeler orgels in de Oude Kerk te verzamelen.

    Misschien is het interessant voor je om te weten dat er vlakbij Steenwijk, in Wilhelminaoord, nog een (voor zover ik weet) origineel orgel van Hendrik Jan van der Molen staat in het Koloniekerkje. Het kerkje wordt momenteel gerestaureerd.

    Wat die pijpen betreft weet ik niet. Het kwam natuurlijk wel veel voor dat onderdelen van orgels werden hergebruikt. Er zijn ook orgels van van der Molen verplaatst en aan een orgel kunnen elementen worden toegevoegd.

    Als je me je mailadres geeft kan ik je wel misschien nog wel wat verder helpen als je nog meer vragen hebt.

    Vriendelijke groet,

    Teke Bennen