Akoestisch Griffioen systeem

  • Roel

    Onze kerk moet vergroot worden. Van 400 zitplaatsen naar ongeveer het dubbele. Er staat nu een, naar volle tevredenheid functionerend, De Jongh orgel in van 19 stemmen. Ruim bemeten zou je zeggen; 19 stemmen voor 400 zitplaatsen. Gezien echter de ongunstige akoestische omstandigheden heb je bij een volle kerk, en dat is het altijd anders hoef je niet uit te breiden, niets over.

    Er zal dus iets moeten gebeuren. Een optie is het orgel uit te breiden. In de huidige kas(t) is daar echter geen ruimte voor. Het zal dus een ingrijpende verbouwing worden. Er wordt ook gedacht aan het “Griffioen-systeem”. De orgelcommissie gaat binnenkort in een kerk waarin dit systeem recent geplaatst is luisteren.

    Heeft iemand van jullie ervaring met dit systeem?

    Graag een reactie.

    Bij voorbaat dank.

    Roel Pot

  • Martin Mans

    Ga ook eens luisteren in de Sint Jan (naast de Servaas) in Maastricht. Daar is ook zo'n systeem geplaatst. De binnenwanden van deze kerk zijn van mergelsteen en absorberen het geluid enorm.

    Ik ben er niet lang genoeg geweest om een mening te geven, maar wellicht kunnen de gastvrije Limburgers je meer vertellen.

    Onlangs heeft Loonstra in -ik meen- Werkendam ook een akoestisch systeem geplaatst.

    Succes!

    Martin

  • Johan

    Griffioen is bagger.

    Een akoestiek moet je niet verbeteren door middel van elektronica, maar door middel van aanpassing aan de ruimte. Bijv. andere materialen, etc.

  • Roel

    Het eerste weet ik niet; moet ik eerst horen. Wat het tweede betreft ben ik het helemaal met je eens. Alleen zal de kerkelijke gemeente naar het prijsplaatje kijken.

  • Jan-Kees

    Met andere woorden: dan moet de St. Jan in Maastrischt ook maar even gestucadoord worden om een betere akoestiek te krijgen.

    Ik denk dat je niet zo hard moet zeggen: Griffioen is bagger!

    Het is namelijk niet altijd mogelijk om de ruimte aan te passen met andere materialen, zowel historisch als financieel niet.

    Als je zult kijken naar het kostenplaatje van de akoestiek en de gevolgen die het heeft voor de ruimte, dan is Griffioen misschien helemaal zo'n slechte keus nog niet.

  • Dick

    Roel, laat men zich goed realiseren wàt men nu eigenlijk beoogt. Een akoestisch systeem kan ervoor zorgen dat muziek (en spraak) gaan klinken alsòf er in een ruimte met een goede akoestiek wordt gemusiceerd (of gesproken). Maar dat is dus - je zo kunnen zeggen - gehoorsbedrog. Aan de akoestische kwaliteiten van de ruimte zèlf verandert niks. Het blijft dus even moeilijk zingen als voorheen, al zal het voor de luisteraar (en via de kerktelefoon) wel wat minder “droog” klinken. Ik ken het Griffoen-systeem o.a. uit de aula van de Lodensteinschool in Hoevelaken en de aula van de muziekschool in Kampen. Die laatste ruimte heeft van zichzelf ook een akoestiek van nul komma niks, maar het systeem heeft 7 standen en kan dus ook klinken alsof je niet in de muziekschool, maar in de Bovenkerk staat. Maar dan luister je dus wèl naar een cd-opname uit de Bovenkerk, want je hoort luidsprekerweergave!

    Kortom: een akoestisch systeem verbetert de akoestiek niet, je zingt er niet makkelijker door, maar ‘t gaat door zo’n systeem wel wat plezieriger gaan klinken, zij het dan in luidsprekerweergave.

    groet,

    Dick

  • Wietse

    Beste mensen,

    Ik heb wel ervaring door het spelen in de St Jan in Maastricht. Het systeem zoals het daar werkt is zowel goed voor de klank, de akkoestiek, en de samenzang. Het systeem daar verspreidt niet allen het orgel maar ook de spreker, de samenzang etc. Het kost wel een vermogen, maar in Maastricht mag het er ook wezen. Vraag het eens aan de koster / organist Fam. Schuit. Als je telnr wilt weten mail mij dan even persoonlijk: wietsevanderhoek@hotmail.com

    Groet,

    Wietse

    Martin Mans schreef:

    >

    > Ga ook eens luisteren in de Sint Jan (naast de Servaas) in

    > Maastricht. Daar is ook zo'n systeem geplaatst. De

    > binnenwanden van deze kerk zijn van mergelsteen en absorberen

    > het geluid enorm.

    > Ik ben er niet lang genoeg geweest om een mening te geven,

    > maar wellicht kunnen de gastvrije Limburgers je meer vertellen.

    > Onlangs heeft Loonstra in -ik meen- Werkendam ook een

    > akoestisch systeem geplaatst.

    > Succes!

    > Martin

  • wieger van asperen

    De Opstandingskerk in Zwolle heeft dat systeem ook. Vanaf de speeltafel kun je het uit danwel inschakelen (meerdere standen). Het viel mij op zodra het ingeschakeld word krijg je die doffe karakterloze dreun van een electronisch orgel.

    Kijk of je voor datzelfde geld niet iets aan de acoustiek kunt doen. Neem daarvoor b.v. vd Peutz in de hand. Dan krijg je een waardevol advies in handen met meerdere mogelijkheden.

  • Sander

    Ik zit in de VU-orgel-commissie van de Vrije Universiteit van Amsterdam en we hebben tot onze volle tevredenheid een Griffioen-systeem in de Aula. Adviseur was Prof. Dr. Ewald Kooiman.

    Zaak is wel dat het goed afgeregeld wordt. Ewald Kooiman heeft er voor gezorgd dat de technici het geluid ‘natuurlijk’ lieten nagalmen zoals je het zou verwachten. De Aula van de VU is een geheel van beton en het zou niet realistisch klinken als je het geluid van een Kathedraal zou hebben. Zonder geluidsysteem komt de klank niet uit de nis waar het orgel in staat.

    Wij hebben lunchpauze concerten op het orgel, helaas is het momenteel niet mogelijk om het orgel te horen vanwege een restauratie.

  • M

    Het systeem in de aula Vrije Universiteit benoemen wij (tegenwoordig) toch echt een ACS - systeem (Acoustic Control Systems). Afregelen is zeker belangrijk, metname bij oudere systemen. De Griffioen systemen waren goed voor de tijd echter de huidige (nieuwe) systemen zijn echt vele malen geavanceerder. Maar dat is voor mij makkelijk zeggen, als Accountmanager van ACS :)