Ik heb hier geregeld het onderwerp harmonium aangesneden, nu heb ik er een te koop! Hij moet weg wegens plaatsgebrek.

Het is een betrekkelijk modern instrument, een inscriptie aan de binnenkant vermeldt 1971, maar ik weet niet zeker of dit het bouwjaar is. Ik vermoed dat in ieder geval de tongen veel ouder zijn (Duitse makelij?). De maker is Leo Joris, Averbode (Belgie). Afgaande op een andere inscriptie werd dit type instrument voor gebruik in de tropen gefabriceerd, vandaar de zeer degelijke afwerking in massief mahoniehout. Wel bijzonder. Op zichzelf is een Belgisch(!) harmonium al een grote zeldzaamheid!

Het is een drie- en een half spels harmonium, in de bas 16', 8', 8p' en 4', in de discant 16', 8', 8p', 8' (harp) en 4'. Twee kniezwellers, voor respectievelijk grand jeu en forte. In perfect speelbare staat (geen lekken of defecten). Zoals gezegd, een moderne strakke mahonie kas. De klank is mooi warm, vooral door de doorlopende zestienvoet.

Ik hoef er niet veel voor te hebben, f 100,- is genoeg, voornaamste is dat ie terecht komt bij iemand die er plezier aan heeft. Zelf a.u.b. ophalen kan in Landgraaf, Limburg. Iemand interesse?

Rob Peters